بابونه فقط گیاه ضد سرماخوردگی است؟!

۵
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بابونه فقط گیاه ضد سرماخوردگی نیست! از خواص چای و دمنوش این گیاه معطر چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
بابونه

بابونه! یک گیاه گرم و خشک است که خواص درمانی بی‌نظیری دارد؛ این گیاه در طب سنتی کاربرد زیادی دارد؛ اگر سرما خورده‌اید، برادر دو قلوی آویشن اینجا است؛ اگر ضعف اعصاب دارید، از این به بعد، به جای  گل گاو زبان  می‌توانید بابونه بخورید!

 این ها قسمت کوچکی از معجزه گیاه بابونه هستند؛ این گل سلامتی و زیبایی دوست پوست و موی خانم ها است و از طرفی هم مثل پونه عفونت های زنانه را درمان می‌کند؛ باز هم می‌خواهید از خواص جادویی این گیاه بیشتر بدانید؟ پس با مجله دلتا و یک دمنوش معطر و جانانه پاییزی همراه باشید.

بابونه

 گیاه بابونه

بابونه گیاهی است یک ساله و معطر که ارتفاع آن به ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر می‌رسد؛ یک گیاه خودرو را می‌توانید در اطراف جاده ها و حتی دامنه کوه ها پیدا کنید. نام لاتین بابونه ( camomille) از گل های کوچک با بوی سیب گرفته شده است. این گیاه به نام های دیگری مثل بابونه حقیقی، بابونج، بابونه شیرازی و بابونق و بابونک هم معروف است.

بابونه شیرازی یا رومی؟

از برگ تا گل و عرق بابونه خواص درمانی فراوانی دارد؛ همانطور که گفتیم، این گیاه انواع مختلفی دارد؛ مثل بابونه رومی و شیرازی که دو نوع اصلی این گیاه هستند؛ وﺟﻪ تمایز انواع بابونه در گل‌ های شان اﺳﺖ؛ البته بابونه رومی و خواص درمانی آن در دکان عطاری ها زبانزد عام و خاص است.

بابونه

خواص گل بابونه برای زیبایی پوست و مو

یکی از دغدغه های همیشگی خانم ها البته بعد از تناسب اندام، زیبایی پوست و موی آن ها بوده است؛ گیاهان طبیعی گزینه ای مناسب برای این موضوع هستند؛ بگذارید این گونه بگوییم که چرا از گیاه زیبایی یعنی بابونه کمک نمی‌گیرید؟

خواص بابونه برای زیبایی پوست

بابونه یک گیاه ضد التهاب است که بسیاری از زخم های پوستی و از جمله جوش و آکنه را برطرف می‌کند؛ این گیاه برای درمان سوختگی هم مفید است و به عنوان یک ماده ضد عفونی‌کننده طبیعی عمل می‌کند. اگر اگزما یا حساسیت پوستی دارید، از این گیاه استفاده کنید.

 به عنوان مثال، شما می‌توانید از ماسک،بخور یا عرق بابونه به همراه گل ختمی استفاده کنید که منافذ پوست شما را پاکسازی کرده و سموم و جوش های سر سیاه را درمان می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نحوه بستن منافذ پوست “۳ روش خانگی برای بستن منافذ پوست” را مطالعه کنید.

 خواص بابونه برای زیبایی مو

دمنوش یا چای بابونه یک گزینه مناسب برای زیبایی بیشتر مو های شما است؛ این گیاه با مو های شما چه می‌کند؟ یک رنگ موی طبیعی که در کنار دارچین، قهوه، حنا و دیگر مواد طبیعی برای مو های شما زیبایی به ارمغان می‌آورد!

مشهور ترین خاصیت گیاه بابونه روشن کردن رنگ مو های شما به خصوص رنگ بلوند است. بهتر است این گونه بگوییم که بابونه یک گیاه روشن‌کننده و فوق‌العاده برای مو است. همچنین این گیاه شوره سر و ریزش مو را برطرف می‌کند و باعث نرمی پوست سر شما می‌شود.

بابونه

خواص بابونه ؛ گل و گیاه سلامتی

از خواص گل بابونه، چای و دمنوش مقوی و معطر آن چه می‌دانید؟ با ما همچنان همراه باشید.

گیاه ضد سرطان

بابونه یک گیاه ضد سرطان است؛ این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدان آپیگنین است. پژوهشگران در مطالعات آزمایشگاهی مشاهده کردند که آپیژنین با سلول‌های سرطانی، به‌ خصوص سرطان سینه، دستگاه گوارش، سرطان پوست، سرطان پروستات و سرطان رحم مبارزه می‌کند؛ چه گیاهی بهتر از بابونه!؟

گیاه ضد التهاب

بابونه خاصیت ضد اسپاسم و ضد التهابی بالایی دارد و در درمان اسپاسم و گرفتگی های روده و معده بسیار موثر است. مصرف منظم چای بابونه به بهبود مشکلاتی مانند سندروم روده‌ تحریک پذیر، حالت تهوع، درمان اسپاسم عضلانی و گاستروانتریت (بیماری التهابی معده و روده‌) کمک می‌کند.

تقویت بینایی و درمان درد چشم

بخور بابونه درمان‌کننده درد چشم ها است؛ برای این منظور، گیاه بابونه را در سرکه بریزید و بخور دهید. همچنین این بخور، آبریزش چشم را بهبود می‌بخشد.

درمان عفونت های زنانه و کاهش درد قاعدگی

بعد از پونه، نوبت به بابونه رسیده است؛ یک گیاه زنانه و ضد التهاب که بسیاری از عفونت ها را درمان می‌کند. محققان دانشگاه تگزاس دریافته‌اند که نوشیدن چای بابونه خطر مرگ را (ناشی از هر علتی) در زنان ۶۵ سال و بالاتر تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد؛ شاید بهتر باشد نام این گیاه را نوشدارو یا اکسیر جاودانگی بگذاریم.

بابونه یک گیاه قاعده آور است که تسکین‌دهنده درد های عادت ماهانه خانم ها است؛ البته دمنوش این گیاه اختلالات یائسگی خانم ها را هم برطرف می‌کند؛ خانم های شیرده هم می‌توانند برای افزایش شیر خود، این ماده مغذی را در رژیم غذایی خود جای دهند.

درمان زخم معده و بیماری های گوارشی

زخم معده علائم بسیاری مانند احساس سوزش بین قفسه سینه و ناف، بی اشتهایی، نفخ، تهوع، سوء هاضمه، لاغری و کاهش وزن و … دارد؛ مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که دمنوش یا گیاه بابونه می‌تواند به درمان این زخم ها کمک کند؛ مصرف این گیاه ضمن آنکه باعث بهبود سرعت هضم غذا می‌شود، به عملکرد دستگاه گوارش هم کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

بابونه یک گیاه ضد سرماخوردگی و عفونت های ویروسی است. ترکیبات فنُلی موجود در این گیاه به تقویت سیستم ایمنی و نابودی عفونت‌ ها به خصوص در دوران سرماخوردگی کمک می‌کند.

بابونه

چای و دمنوش بابونه بخورید

همیشه یک فنجان چای یا دمنوش معطر پاییزی تمام خستگی های روزمره را برطرف می‌کند؛ چرا دمنوش یا چای بابونه را امتحان نمی‌کنید؟ از خواص درمانی گل بابونه مطلع هستید؟ شاید فقط عادت کرده‌اید که در این روز های سرد پاییزی فقط یک لیوان چای ساده یا چای سبز بنوشید.

 وقت تغییر فرا رسیده است؛ بگذارید مجله دلتا این بار به شما یک پیام سلامتی جالب بدهد: ” همه چیز را برای یک بار هم که شده امتحان کنید؛ حتی اگر بد مزه باشد!” دنیا همیشه در حال تغییر است؛ مثل ذائقه ما آدم ها!

طرز تهیه دمنوش با گیاه بابونه

یک قاشق چای‏‌خوری گل بابونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی شعله غیر مستقیم بگذارید؛ چای معطر شما بعد از ۱۰ دقیقه، آماده است؛ به همین سادگی! نوش جان!

خواص بابونه

خواص چای و دمنوش بابونه

درباره خواص این چای یا دمنوش معطر پاییزی هرچه بگوییم کم است؛ فقط باید برای یک بار هم که شده خودتان این گیاه را امتحان کنید؛ تا از عطر و طعم آن مست شوید؛ دارچین، زنجبیل، عسل و … همیشه آماده کمک به شما هستند؛ پس می‌توانید یک معجون ترکیبی مقوی تهیه کنید. این دمنوش پاییزی چه خواصی دارد:

  • تقویت اعصاب
  • تقویت کننده مغز
  • درمان بی خوابی های شبانه
  • درمان کننده سردرد و میگرن
  • کاهش قند خون
  • تسکین درد های عضلانی به خصوص برای خانم ها
  • کاهش فشار خون، کلسترول و بیماری قلبی
  • درمان تشنج و حمله های صرعی
  • دمنوش بابونه ادرار آور و قاعده آور است.

خواص و مضرات بابونه

مضرات بابونه 

تا اینجا درباره خواص این گیاه و چای و دمنوش معطر آن اطلاعات مفیدی به دست آوردید؛ قطعا بابونه هم مثل دیگر گیاهان دارویی مضراتی دارد؛ چه کسانی نباید بابونه مصرف کنند؟

  • مصرف بابونه در دوران بارداری و شیردهی در برخی خانم ها آلرژی ایجاد می‌کند؛ پس قبل از مصرف این گیاه حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • استفاده از این گیاه ممکن است باعث ایجاد واکنش های خفیف آلرژیک شود؛ درنتیجه ممکن است سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع، استفراغ و تعریق را به همراه داشته باشد.

۵ دیدگاه

  1. نگار

    ۷ مرداد ۱۳۹۹ در ۳:۵۷ ب٫ظ

    سلام و خسته نباشید برای وبسایت خوبتون؛
    من داخل مقاله‌ای خوندم عرق بابون به صورت غیر مستقیم و با افزایش اشتها باعث افزایش وزن میشه! خواستم بدونم آیا متابولیسم خاصی داره این گیاه که باعث افزایش وزن مستقیم بشه؟
    https://gahar.ir/herbal-essences/

    پاسخ

  2. سیامک مودت

    ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۲:۴۲ ب٫ظ

    عا لیه

    پاسخ

  3. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۲ ق٫ظ

    مفید بود ممنون

    پاسخ

  4. یوسفی

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۱۶ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  5. روزبهانی

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۲ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…