قرار بازداشت موقت ؛ شرایط اعتراض به آن چگونه است؟

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهمترین موضوعی که باید در هر مرحله از تحقیقات مقدماتی مورد توجه قرار گیرد احترام به آزادی افراد است. در شرایطی که ثابت نشده است که متهم واقعا مجرم است یا خیر، قرار بازداشت موقت می‌تواند باعث تضعیف حقوق قانونی افراد شود. به همین دلیل برای جلوگیری از سوء استفاده از این قرار و تضعیف حقوق فرد در صورت صدور حکم بازداشت موقت، متهم می‌تواند به این حکم اعتراض کند.
قرار بازداشت موقت

قرار بازداشت موقت برای دسترسی داشتن به متهم صورت می‌گیرد، که در این بازداشت آزادی وی به طور موقت سلب می‌شود. به گزارش مجله دلتا در بازداشت موقت متهم به دلیل جرمی که احتمالا انجام داده حداقل تا یک ماه زندانی می‌شود و با هیچ سند و ضمانتی نمی‌شود او را آزاد کرد و تا چند ماه هم قابل تمدید است.

قرار بازداشت موقت و انواع آن

در مواردی که دلایل و مدارک مبنی بر اتهام به متهم وجود داشته باشد، قرار بازداشت موقت توسط قضات دادگاه صادر خواهد شد. در زیر به انواع قرارهای بازداشت اشاره شده است:

قرار بازداشت متهم

۱. بازداشت موقت اختیاری

در برخی از جرائم قاضی مختار به صدور قرار بازداشت موقت است. و در واقع مکلف به صدور این قرار برای متهم نیست و با اختیاراتی که طبق قانون به وی واگذار شده و با توجه به شرایط و قرائن تصمیم مقتضی را اتخاذ می‎کند. این جرائم در ذیل اشاره شده است.
• جرم‌ هایی که مجازات آن ها اعدام و قطع عضو باشد.
• جرم‌ های عمدی که مجازات آن ها سه سال حبس و یا بیشتر از سه سال باشد.
• در مواردی که آزاد بودن متهم موجب از بین رفتن آثار و دلایل جرم می‌شود یا موجب تبانی با متهمان دیگر یا شهود شده و یا سبب شود که شهود از ترس متهم حاضر به شهادت نباشند همچنین در مواردی که احتمال فرار یا مخفی شدن متهم باشد و نتوان از آن جلوگیری کرد.
• در قتل عمد با تقاضای اولیاء دم برای تهیه و اقامه دلیل و مدرک حداکثر به مدت ۶ روز بازداشت می‎شود.
• در جرائم منافی عفت مثل زنا در صورتی که جنبه عمومی داشته باشد و در مواردی که قاضی تشخیص دهد آزادی متهم باعث فساد می‌شود، می‌توان قرار بازداشت موقت صادر کرد.

۲. بازداشت موقت اجباری

اما یک سری از جرائم وجود دارند که حتما باید قرار بازداشت موقت صادر شود. و در واقع قاضی در خصوص این گونه جرم ها مکلف به صدورقرار خواهد بود.
• در قتل عمد، آدم ربایی، اسید پاشی، محاربه، فساد فی الارض
• در جرائمی که مجازات قانونی آن اعدام یا حبس ابد باشد.
• در مواردی که حداقل یک بار سابقه محکومیت قطعی یا دو یا بیشتر از دو مرتبه سابقه محکومیت غیر قطعی به علت ارتکاب هر یک از جرائم سرقت، کلاهبرداری، اختلاس، ارتشاء، خیانت در امانت، جعل و استفاده از سند مجهول داشته باشد، و نیز در کلیه جرائمی که به موجب قانون خاص قرار بازداشت موقت تعیین شده باشد.

بازداشت متهم

قرار بازداشت را چه کسی صادر می‌کند؟

ممکن است توسط بازپرس یا دادیار صادر شود. این قرار به متهم ابلاغ می‎شود و متهم ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ حق اعتراض دارد. در هر حال پرونده باید ظرف ۲۴ ساعت برای اظهار نظر دادستان نسبت به این قرار برای وی ارسال شود. در صورتی که دادستان با قرار بازداشت موقت مخالفت کند باید از نظر دادستان پیروی کرد و متهم آزاد می‎شود و مقام صادر کننده باید قرار دیگری برای متهم در نظر بگیرد. در برخی موارد دادستان می تواند از بازپرس بخواهد که قرار بازداشت متهم را صادر کند.

اعتراض به قرار بازداشت موقت امکان پذیر است؟

مهمترین موضوعی که باید در هر مرحله از تحقیقات مقدماتی مورد توجه قرار گیرد احترام به آزادی افراد است. در شرایطی که ثابت نشده است که متهم واقعا مجرم است یا خیر، قرار بازداشت موقت می‌تواند باعث تضعیف حقوق قانونی افراد شود. به همین دلیل برای جلوگیری از سوء استفاده از این قرار و تضعیف حقوق فرد در صورت صدور حکم بازداشت موقت متهم می‌تواند به این حکم اعتراض کند. مرجع اعتراض به قرار باز داشت موقت، دادگاه است و متهم از زمان ابلاغ این قرار تا ده روز می‌تواند اعتراض خود را در دادگاه عمومی و انقلاب محل صدور قرار مطرح کند

یک نظر

  1. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۶ ق٫ظ

    بسیار ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …