مقابله با آلودگی هوا در فضای منزل

۳
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در روزهایی که آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد، با استفاده از راه کارهایی ساده، هوای محیط داخل خانه را پاکیزه نگه دارید.
آلودگی هوا

این روزها صحبت از آلودگی هوا زیاد به میان می‌آید. با سرد شدن هوا، پدیده وارونگی دما رخ می‌دهد که در نتیجه سبب افزایش آلودگی هوا می‌شود. شاید با شنیدن اصطلاحِ “آلودگی هوا” تصویری از کوچه و خیابان در ذهن شما نقش ببندد. اما آلودگی هوا در محیط های بسته، مانند خانه و محل کار نیز وجود دارد. زمان زیادی از روز را در این محیط ها می‌گذرانیم، استراحت می‌کنیم و حتی می‌خوابیم. بنابراین برای مقابله با معضلِ آلودگی هوا، باید چاره ای اندیشید. تمیز نگه داشتن هوای داخل خانه، خودرو و محل کار برای سلامتی همه ضروری است. با هم چند روش برای پاکسازی هوای داخل ساختمان را بررسی  تا بتوانیم با خیال راحت درون خانه احساس آرامش کنیم. با مجله دلتا همراه شوید.

مواد شوینده خانگی

مواد شیمیایی شوینده یکی از عواملی هستند که موجب آلودگی هوا در داخل خانه می‌شوند. این مواد بخار و گاز ایجاد می‌کنند که علاوه بر پوست، روی سیستم تنفس، ریه، بینی و دهان شما نیز تاثیر منفی می‌گذارند. افرادی که ریه های حساسی دارند، مانند بیماران مبتلا به آسم یا سینوزیت، علائم وجود این گازها را حس می‌کنند. بخارهای حاصل از مواد شیمیایی باعث ایجاد التهاب می‌شوند و تنفس را سخت می کنند.

به جای استفاده از این مواد که آلرژی زا نیز هستند، بهتر است برای شست و شوی کف‌پوش، دیوار و ظروف از دستمال های مرطوب یا مواد غیر اسیدی استفاده کنید.

آلودگی هوا
فیلتر تصفیه هوا

باز کردن در و پنجره و گردش هوا در تمام فصول سال، به خصوص روزهای آلوده، ممکن نیست و سبب بروز بیماری و آلرژی می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم از دستگاه های تصفیه هوا استفاده کنید و به طور مرتب از لحاظ سلامت دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. با توجه به ابعاد خانه باید دستگاهی را انتخاب کنید که بتواند بخش های مورد نظر را پوشش دهد. فیلترهای کافی برای تصفیه هوا داشته باشد و رطوبت مناسب را در هوا تولید کند.

گیاهان آپارتمانی

وجود گل و گیاه علاوه بر اینکه حس خوبی در افراد به وجود می‌آورد و به فضا رنگ می‌بخشد، به تصفیه هوای آلوده نیز کمک می‌کند. گیاهانی مانند بامبو، سانسوریا، پاپیتال و گل گندمی سموم را کاهش می‌دهند و اکسیژن تولید می‌کنند. گیاهان آپارتمانی را در جای مناسبی قرار دهید و به خوبی از آن ها نگهداری کنید، تا در ایجاد هوایی مطلوب در خانه موثر باشند.

استعمال دخانیات

طبق اعلام متخصصان، استعمال دخانیات در فضاهای بسته و منازل از مهم ترین عوامل آلودگی محسوب می‌شود. گاز و ذرات باقی‌مانده حاصل از دود سیگار روی لوازم رسوب می‌کند و خطرات زیادی را برای سلامتی به وجود می‌آورد. در اتاق هایی که فرش، پارچه و مبلمان بیش تری وجود دارد، دود سیگار داخل بافت آن ها نفوذ می‌کند. در خانه هایی که کودکان زندگی می‌کنند ریسک این خطرات بالاتر است. زیرا کودکان روی زمین می‌نشینند و بازی می‌کنند. هم چنین بیماران قلبی و ریوی نباید در معرض دود سیگار قرار بگیرند. به دودی که روی لوازم می‌نشیند، “دود دست سوم” می‌گویند. سیگار کشیدن را متوقف کنید و از افراد سیگاری بخواهید داخل منزل سیگار نکشند.

آلودگی هوا

نکات ایمن سازی

برای پایین آوردن میزان آلودگی های داخل خانه اقدامات زیر به شما کمک خواهد کرد:

  • شمع های معطر را در جعبه نگه دارید.
  • مطمئن شوید هواکش سرویس بهداشتی و آشپزخانه به درستی کار می‌کند.
  • ملحفه و روکش ها را هر هفته با آب داغ بشویید.
  • کف زمین و سایر سطوح را روزانه جارو بکشید و گردگیری کنید.
  • کفش را خارج از خانه در بیاورید و پادری را به طور مرتب شست و شو دهید.
  • برای جلو گیری از نشت آفات، زباله ها را در سطل مخصوص در بسته نگهداری کنید.
  • در صورت امکان موکت و فرش را جمع کنید و هر روز کف خانه را تی بکشید.

 

پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ سلامتی خود در دوران آلودگی هوا، و آشنایی با خوراکی هایی که به حفظ سلامت شما کمک می‌کنند مطلب بهترین خوراکی های ضد آلودگی هوا  را نیز مطالعه کنید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۱۲ ب٫ظ

  2. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

    بهترین کار استفاده از گیاه بامبو هست

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۴۱ ب٫ظ

      عالیه

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…