مهریه در صورت نقض وفاداری زن تعلق می‎گیرد؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانواده در جوامع بشری مهم ترین و مقدس ترین نهاد است که امروزه همه اصل وفاداری زن و شوهر به یکدیگر را پذیرفته اند. این جمله اساسی و بنیادی است که نابودی خانواده موجب نابودی اجتماع است.
خیانت به همسر

مهریه از جمله حقوق مالی زن است که مرد همواره مکلف به پرداخت آن در هر شرایطی است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که در صورت خیانت زن به مرد شرایط پرداخت مهریه چگونه است؟ و آیا اصلا مهریه در صورت خیانت به همسر تعلق می‌گیرد؟ در مجله دلتا به بررسی نظر قانونگذار در خصوص این موضوع می‌پردازیم.

مهریه در صورت خیانت به همسر

از دیدگاه قانون زن تحت هر شرایطی حتی ارتکاب جرم نسبت به همسر، مستحق دریافت مهریه است و شوهر نمی‌تواند به دلیل موضوعاتی مانند خیانت از پرداخت مهریه به وی خودداری کند. بنابراین نتیجه می‌گیریم که حتی در شرایط نقض وفاداری از طرف زن همچنان حق مهر محفوظ است و به وی تعلق می‌گیرد.

نقض وفاداری زوج

رابطه اینترنتی از قبیل ایمیل، چت و … خیانت شمرده شود؟

طبق قانون مدنی، هر فردی که مدعی حقی باشد باید آن را در دادگاه ثابت کند، و متهم نیز هرگاه برای دفاع‌ از خود، مدعی موضوعی باشد باید آن موضوع را با دلیل و مدرکی مستدل و محکمه پسند اثبات کند. بنابراین می‎توان نتیجه گرفت هر شخصی که مدعی است همسرش مرتکب خیانت شده، باید آن را در دادگاه ثابت کند. موارد اثبات دعوا عبارتند از :
• اقرار
• اسناد کتبی
شهادت
• امارات‌
• قسم‌
روش های اثبات امر کیفری در قانون مجازات اسلامی نیز عبارتند از :
• اقرار
• شهادت
• سوگند
• علم قاضی

خیانت زن

بنابراین ایمیل، پیامک یا چت را می‌توان در زمره اسناد و مدارک در نظر گرفت. البته باید به این موضوع توجه داشت که امکان دخالت در این اسناد از طریق هک و … بسیار زیاد است. به این دلیل اطمینان از صحت این مدارک نسبت به سایر اسناد کتبی کمتر است. بنابراین روش های ارتباطی چون ایمیل، چت، پیامک فقط می‌توانند جزء موارد علم قاضی به حساب آیند، که در کنار سایر شرایط برای قاضی محرز می‌شود. بنابراین صرف وجود چنین رابطه ای جرم به حساب نمی‌آید و فقط در صورت بروز این رابطه در قالب های جرایم عمومی قابل پیگیری است.

سخن آخر

خانواده در جوامع بشری مهم ترین و مقدس ترین نهاد است. امروزه همه اصل وفاداری زن و شوهر نسبت به یکدیگر را پذیرفته اند. این جمله اساسی و بنیادی است که نابودی خانواده موجب نابودی اجتماع است. خداوند کریم در سوره روم می‎فرماید : «از نشانه های خداوند این است که برای شما همسرانی آفرید که با آنان آرامش یابید و میان شما عشق و مهربانی برقرار ساخت». این نشانه عشق  محبتی است که خداوند میان زن و مرد قرار داده است.

۴ دیدگاه

  1. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۹ ق٫ظ

    متشکر

    پاسخ

  2. مریم ابراهیمی

    ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۵۵ ب٫ظ

  3. متین

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۴ ب٫ظ

  4. فرهاد کرمی

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۲۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …