جزیره آشپزخانه در فضاهای کوچک

۵
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
وجود جزیره آشپزخانه در خانه های نقلی، فضا را کوچک تر نخواهد کرد. بلکه با کاربری چند منظوره، سبب بزرگ شدن فضا و رفع بی نظمی خواهد شد.
جزیره آشپزخانه

جزیره آشپزخانه

آشپزخانه قلب خانه است و افراد ساعت های زیادی را در این بخش از خانه می‌گذرانند. دکوراسیون داخلی آن بر کل فضا تاثیر می‌گذارد. وجود این عنصر نمایی مدرن و جذاب در دکوراسیون به وجود می‌آورد. وجود جزیره آشپزخانه دلایل متفاوتی دارد. ممکن است بخواهید برای طبخ غذا و انجام کارهای روزانه فضای بیش تری در اختیار داشته باشید یا بخواهید از جزیره به عنوان میز ناهارخوری استفاده کنید. در این بخش از مجله دلتا جزیره در فضاهای کوچک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

White Kitchen Design Ideas To Inspire You 2 جزیره آشپزخانه در فضاهای کوچک جزیره آشپزخانه

جزیره آشپزخانه چیست؟

جزیره آشپزخانه به کابینتی گفته می‌شود که به طور مستقل به موازات کابینت ها، در وسط آشپزخانه قرار می‌گیرد. جزیره ها متحرک هستند و قابلیت جا به جایی دارند، و در فضا های کوچک، به گونه ای قرار داده می‌شود که به عنوان مرز بین آشپزخانه و پذیرایی باشد. بعضی از مدل های جزیره، سینک، گاز یا فر را شامل نمی‌شوند، بلکه مانند کمد، محفظه ای برای نگهداری لوازم در قسمت پایینی آن ها طراحی می‌شود. به این صورت، لوازم اضافی دور از دسترس قرار  می‌گیرند و با مرتب شدن محیط، آشپزخانه بزرگ تر دیده می‌شود.

یکی دیگر از راه های بزرگ نشان دادن فضای کوچکِ آشپزخانه نورپردازی مناسب بالای جزیره است. سعی کنید روکشی براق برای سطح بالای آن انتخاب کنید تا با انعکاس نور، مکان را روشن تر و بزرگ تر جلوه دهد.

جزیره آشپزخانه

مدل جزیره آشپزخانه

جزیره عنصری کاربردی، بسیار منعطف و دارای تنوع در مدل است. با توجه به کاربرد، فرم های مختلفی از جمله مستطیل، اِل و مربع را برای آن در نظر می‌گیرند. می‌توانید سینک ظرفشویی یا گاز را داخل آن تعبیه یا به گونه ای آن را طراحی کنید که به شما امکان قرار دادن صندلی را بدهد. برای داشتن جزیره ای کاربردی، پیشنهاد می‌کنیم چندین کمد و کشو داخل آن طراحی کنید.

جزیره، در منازل کوچک به صورت توکار طراحی می‌شود. توجه به نوع کاربری آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور کلی در آشپزخانه های کوچک حداقل فاصله ای که بین کابینت و جزیره باید وجود داشته باشد ۹۰ و حداکثر ۱۰۵ سانتی متر است. این مقدار در آشپزخانه های بزرگ تر به ۱۲۰ سانتی متر افزایش می‌یابد. فاصله بیش از این مقدار دردسر آفرین خواهد بود. مسلما هیچ کس دوست ندارد هنگام آشپزی بین کابینت و جزیره قدم بزند، بلکه دسترسی آسان به تمام نقاط، مطلوبِ همه است.

هنگام طراحی، باید از بیرون به چیدمان نگاه و با توجه به ابعاد محیط، فرم مورد نظر را انتخاب کرد. اگر در انتخاب مدل و  فرم جزیره، تمام جوانب را در نظر بگیرید، می‌تواند به عنوان کانون توجه دکوراسیون داخلی خانه در نظر گرفته شود.

جزیره آشپزخانه

جنس جزیره آشپزخانه

به هر دلیل که تصمیم گرفته اید یک جزیره در خانه داشته باشید، انتخاب جنس مناسب اهمیت ویژه ای دارد. اگر هزینه آن مهم است و می‌خواهید جنسی ارزان به کار ببرید، انتخاب لمینت های پلاستیکی هزینه کم تری برای شما خواهد داشت. اما چنانچه بودجه بیش تری برای ساخت آن در نظر دارید، از سازه های بتنی و فلز استفاده کنید. از مرغوب ترین و گرانترین جنس می‌توان به گرانیت و چوب اشاره کرد.

در ساخت جزیره، استفاده از همان مصالحی که برای کانتر یا کابینت به کار رفته است، سبب ایجاد تناسب و هماهنگی در ظاهر آشپزخانه خواهد شد. با توجه به جزئیات، ایجاد توازن بین نمای آشپزخانه جزیره ای و سایر بخش ها، از جمله رنگ بدنه و دستگیره کابینت، جنس مبلمان و سایر لوازم، می‌توانید دکوراسیونی چشم‌گیر و منحصر به فرد داشته باشید.

50a7232df45635872e884e42362d5d90 1 جزیره آشپزخانه در فضاهای کوچک

طراحی آشپزخانه جزیره ای

یکی از اشتباهات رایج که در طراحی این وسیله رخ می‌دهد، بی‎توجهی به امکان نشستن و قرار دادن صندلی مقابل جزیره است. در خانه های کوچک که امکان قرار دادن میز ناهارخوری وجود ندارد، استفاده از این عنصر به عنوان میز، می‌تواند بسیار مفید باشد. ایجاد فاصله مناسب برای قرار گرفتن زانو ضروری است. در جزیره هایی با ارتفاع بالا، ۴۵ تا ۷۵ سانتی متر و در انواع کوتاه جایگاهی ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر در نظر گرفته می‌شود. نادیده گرفتن این اندازه ها باعث می‌شود ستون فقرات افراد هنگام نشستن، زوایای نامناسبی به خود بگیرد و کاربران احساس راحتی نداشته باشند.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۱۲ ب٫ظ

  2. بردیا

    ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۴۸ ب٫ظ

    بسیار شیک

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

      ممنون از توجه شما

      پاسخ

  3. روزبهانی

    ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در ۲:۲۰ ب٫ظ

    جزیره بسیار کاربردی می باشد درآشپزخانه

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

      بله همینطوره 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…