پتینه دیوار ، ایده ای جذاب برای بازسازی خانه

۱۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پتینه نوعی نقاشی روی دیوار است که می‌توانید هر چند بار که دوست دارید آن را بازسازی و در نمای دیوار تغییر ایجاد کنید.
پتینه دیوار

اگر به فکر بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه هستید، اما نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید و به دنبال راهی سریع می‌گردید، پیشنهاد ما به شما، تزیین دیوار پذیرایی یا اتاق ها با  پتینه دیوار است. با مجله دلتا همراه شوید.

پتینه دیوار

پتینه کاری یک هنر است و به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که با استفاده از رنگ و ابزار نقاشی، برای ایجاد جلوه ای کهنه و فرسوده ای روی وسایل تزیینی، اجسام یا دیوار صورت می‌گیرد. در پتینه کاری با استفاده از رنگ های دکوراتیو از جمله تیره و روشن، سطح اشیا را با بافت های نازکی به شکل زنگ زده، پوسیده، مات و ترک خورده می‌پوشانند. پتینه کاری روی اجسام چوبی، فلزی، سنگی، مس و بسیاری از مواد دیگر صورت می‌گیرد. پتینه کاری در نقاشی ساختمان نیز کاربرد دارد و به دلیل نمای منحصر به فردی که در دکوراسیون خانه به وجود می‌آورد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

8802410261002132255copy پتینه دیوار ، ایده ای جذاب برای بازسازی خانه

پتینه کاری

در پتینه کاری، با استفاده از رنگ و خمیر مخصوص، نمایی فرسوده روی دیوار ایجاد می‌کنند. گوشه های دیوار و قسمت هایی که با کادرِ پنجره مماس است، با استفاده از رنگ های خاکی، خردلی، آجری و زرد کهنه نمایی می‌شود، مانند لکه های روی برگه زرد و کاهی یک کتاب قدیمی. پتینه روی زمینه ای تک رنگ انجام می‌شود. رنگ های روغنی، پلاستیکی، اکریلیک و گچ زیرساخت های مناسبی برای شروع پتینه کاری می‌باشند. طرح های پتینه دارای دو حالتِ تخت یا برجسته هستند. پتینه به صورت های گوناگونی انجام می‌شود. در این جا سه مورد از آن ها، که خود شما می‌توانید بدون دردسر انجام دهید، به شما معرفی می‌کنیم.

e00a7e06 a54a 44f6 bdb9 d9e004a8e88d پتینه دیوار ، ایده ای جذاب برای بازسازی خانه

پتینه با اسفنج

در این روش دیوار با رنگ مورد نظر پوشانده می‌شود، سپس با اسفنجی آغشته به رنگی متضاد به دیوار ضربه زده می‌شود. نیازی به داشتن تخصص و ابزار حرفه ای نمی‌باشد. اما نتیجه کار، بسیار جذاب و زیبا است. هرچه اسفنج بافتی لطیف تر داشته باشد طرح شما نرم تر، و اگر اسفنجی با بافت متراکم انتخاب کنید، می‌توانید طرحی برجسته داشته باشید. با کمی خلاقیت و حوصله می‌توانید از انواع پارچه های نخی، جین و کتان نیز کمک بگیرید.

پتینه دیوار ، ایده ای جذاب برای بازسازی خانه

پتینه رنگارنگ

برای اجرای این تکنیک می‌توانید از پارچه، اسفنج و غلتک های برجسته کمک بگیرید. اسفنج را روی دیوارِ تازه رنگ شده بکشید و رنگ های اضافی را از روی آن پاک کنید. ابزار مورد نظر را به رنگ های مورد نظر آغشته کنید و به نقاط مختلف دیوار ضربه بزنید. اگر می‌خواهید مرز رنگ ها مشخص نباشد با اسفنج خیس آن ها را ترکیب کنید.

پتینه برجسته

خمیرهای مختلفی موجود هستند تا با کمک آن ها بتوانید جلوه های زیبا و برجسته ای در نمای دیوار به وجود آورید. این خمیرها کمک می‌کنند تا بافت های انتزاعی، ترک دیوار، اشکالی هندسی و سایر طرح ها را روی دیوار اجرا کنید. از تکنیک در اتاق های بزرگ استفاده کنید و سعی کنید برای جلوگیری از شلوغ به نظر رسیدن، از رنگ های خنثی کمک بگیرید.

پتینه دیوار

کاغذ دیواری یا پتینه

تنوع زیادی در طرح، رنگ و مدل کاغذ دیواری وجود دارد. حتی کاغذ دیواری هایی با طرح پتینه موجود است. چند تفاوت در این دو پوششِ دیوار وجود دارد که با دانستن آن ها می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید.

  • کاغذ دیواری دارای طرح های تکرار شونده است که با توجه به ابعاد طرح در فواصل مشخصی کنار هم قرار می‌گیرد. در حالیکه این مورد در پتینه وجود ندارد. بنابراین تنوع دیداری و منحصر به فرد بودن از برتری های پتینه نسبت به کاغذ دیواری است.
  • در پتینه کاری  معمولا از رنگ های روغنی استفاده می‌شود که قابلیت شست و شو و گردگیری دارد.
  • برای نصب و چسباندن کاغذ دیواری نیاز به زیرسازی مناسب، سطحی هموار و بتونه دارید. اما در هنر پتینه کاری، ناهمواری ها و حتی نواقص دیوار به چشم نمی‌آیند و حتی می‌توانند به عنوان مزیت محسوب شوند.
  • ترک خوردگی، رنگ پریدیگی و آسیب های پتینه به راحتی قابل ترمیم و در بعضی از مدل های پتینه کاری، به عنوان بخشی از طرح به نظر می‌رسد.
  • امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد و از پتینه برای زیباسازی دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده کنید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۰ ب٫ظ

    ممنون مفید بود ولی ای کاش ساخت خمیر پتینه را هم آموزش میدادین

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ در ۲:۳۸ ب٫ظ

      بله حتما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۱۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۰۱ ق٫ظ

  4. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

    سپاس

    پاسخ

  5. فرهاد کرمی

    ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۰ ب٫ظ

  6. روزبهانی

    ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۵ ق٫ظ

    بسیار جالب

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۲۹ ق٫ظ

      سلام. ممنون که بخش دکوراسیون مجله دلتا رو دنبال میکنین.

      پاسخ

      • مسعود

        ۹ آذر ۱۳۹۸ در ۴:۲۵ ب٫ظ

        بسیار عالی و آموزنده بود

        پاسخ

  7. مریم ابراهیمی

    ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۳۸ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۳۰ ق٫ظ

      خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفت.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…