نقش رنگ در مدل کاغذ دیواری

۴
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کاغذ های دیواری نمای جذابی به خانه می‌بخشند. با شناخت تاثیر هر رنگ، انتخابی مناسب داشته باشید و فضا را دل‌نشین کنید.
انواع کاغذ دیواری

رنگ کاغذ دیواری

در این بخش از مجله دلتا به بررسی نقش رنگ در مدل کاغذ دیواری می‌پردازیم. کاغذ دیواری یکی از جذاب ترین پوشش های دیوار است. هنگام انتخاب کاغذ دیواری، لازم است با نقش رنگ در ظاهر آن ها آشنا باشید. به طور کلی رنگ به سه دسته تقسیم می‌شود، رنگ های گرم، سرد و خنثی. انتخاب هر رنگ با توجه به تاثیر روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی، حس متفاوتی را در فضا به وجود می‌آورد. رنگِ غالبِ چیدمان را در نظر بگیرید، و گزینه ای که نما را کامل می‌کند، برگزینید. رنگ های گرم، سرد و خنثی را به شما معرفی می‌کنیم.

کاغذ دیواری زیبا

رنگ گرم در مدل کاغذ دیواری

قرمز، نارنجی و زرد از رنگ های گرم محسوب می‌شوند. این رنگ ها در ناخودآگاه حس گرما ایجاد می‌کند و فضا را صمیمانه نشان می‌دهد. وجود این رنگ ها، نمایی کوچک در فضا به وجود می‌آورد. اگر می‌خواهید کاغذ دیواری خود را از میان این رنگ ها انتخاب کنید، تناسب را در فضا رعایت و از لوازمی به رنگ خنثی، مانند طوسی و سفید کمک بگیرید تا خانه بیش از اندازه گرم به نظر نرسد.

چنانچه تصمیم دارید تمام دیوارها را با کاغذ دیواری بپوشانید، رنگ های گرم را از میان انواع روشن آن ها برگزینید. برای استفاده از رنگ های تند، یک دیوار را به عنوان دیوار آکسان در نظر بگیرید، رنگ پر رنگ را فقط بر روی آکسان و سایر بخش ها را با کاغذ دیواری ساده بپوشانید. کاغذ دیواری های گرم مناسبِ نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب کودک و مکان های تفریحی است. رنگ های خانواده قرمز، هیجان و نشاط را القا می‌کنند. زرد نماد خورشید و روشنی بخش است. نارنجی از تلفیق قرمز و زرد به دست می‌آید، و سرزندگی و نشاط را در خانه به وجود می‌آورد.

کاغذ دیواری شیک

رنگ های سرد

نقطه مقابل رنگ گرم، رنگ های سرد هستند که ذاتی خنک دارند و فضا را سرد جلوه می‌دهند. وجود رنگ های سرد، سبب بزرگ تر دیده شدن فضا می‌شود. آبی و سایه های مختلف آن، سبز و بنفش، رنگ های سرد محسوب می‌شوند. اگر بخواهید این رنگ را برای تمام دیوارها انتخاب کنید، بهتر است از ترکیب رنگ های گرم در کنار آن بهره ببرید تا محیط از لحاظ بصری، متعادل به نظر برسد. استفاده از کاغذ دیواری هایی به رنگ سرد، در اتاق خواب، راهروهای باریک و بخش هایی که می‌خواهید بزرگ تر به نظر برسد، توصیه می‌شود. آبی، سبز و بنفش به ترتیب آرامش، سرزندگی و شجاعت را به محیط القا می‌کنند.

کاغذ دیواری اتاق

رنگ های خنثی

طوسی، دودی، سفید، نقره ای، مشکی و ذغالی از جمله رنگ های خنثی هستند. این رنگ ها نسبت به دو گروه دیگر تاثیرات ملایم تری دارند. رنگ های خنثی با تمام رنگ ها ترکیب می‌شوند و تلفیق جذابی ایجاد می‌کنند. انتخاب مدل کاغذ دیواری از میان رنگ های خنثی، ویژگی رنگ مجاور را متعادل می‌سازد و برای ایجاد تناسب به کار می‌رود.

اگر بخواهید از کاغذ دیواری های خنثی به تنهایی استفاده کنید، انواع طرح دار آن توصیه می‌شود، تا فضا بی روح و کسل کننده نشود. سفید و مشکی دو رنگِ اصلی در این زیر شاخه هستند. سایر رنگ ها از ترکیب این دو رنگ با درجاتِ مختلف از هر کدام، به دست می‌آیند. با توجه به مقدار ترکیبِ این دو رنگ، ویژگی های رنگِ حاصل به این دو رنگ نزدیک می‌شود. سفید نماد صلحی و پاکی است و فضا را بزرگ نمایش می‌دهد. مشکی به عنوان جلوه ای از اصالت شناخته و سبب کوچک دیده شدنِ محیط می‌شود.

دیوارپوش آبی

رنگ روشن برای مدل های کاغذ دیواری

رنگ های روشن، از ترکیب سفید با سایر رنگ ها به دست می‌آیند. همان طور که اشاره شد از خصوصیات رنگ سفید، بزرگ و روشن نشان دادن فضا است، بنابراین هر چه یک رنگ به سفیدی مایل باشد، این خاصیت را بیش تر در خود دارد. کاغذ دیواری به رنگ روشن از جمله نباتی، آبی نوزادی یا صورتی فضا را دل‌باز نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید دیواری را دورتر جلوه دهید، مانند دیوار راهرو، کاغذ دیواری روشن به شما کمک می‌کند.

دیوارپوش جدید

رنگ تیره

رنگ های تیره از اشباع رنگ بیش تری برخوردارند. هر چه سایه های مشکی را به رنگ مورد نظر بیافزاییم، رنگی تیره تر خواهیم داشت. تیرگی باعث کوچک و تاریک دیده شدن مکان می‌شود. انتخاب کاغذ دیواری تیره، کار دشواری است، زیرا امکان دارد فضا دل‌گیر به نظر برسد. از ترکیب رنگ های تیره در کنار طرح های روشن استفاده کنید. وجود کف‌پوش و سقفِ روشن به ایجاد تعادل کمک می‌کند. هم چنین با نورپردازی مناسب و به کار گرفتنِ آباژورهای ایستاده یا رومیزی می‌توانید تیرگی فضا را جبران کنید.

امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد. با توجه به نقش هر یک از رنگ ها، در دکوراسیون داخلی خانه خود از آن ها بهره بگیرید و نظرات خود را با ما در میان بگذرارید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۱۱ ب٫ظ

  2. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۴ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۴۰ ب٫ظ

      🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…