مدل روتختی ، تعیین کننده هویت دکوراسیون

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در اولین نگاه به اتاق خواب، چیزی که برشما تاثیر گذاشته و به خود جذب می‌کند، روتختی است.
مدل روتختی

روتختی

خواب راحت، علاوه بر اینکه به تشک مناسب، فضای آرام و دمای مناسب نیاز دارد، به رو انداز مناسب نیز وابسته است. در گذشته از پارچه های سفید یا پتو به عنوان رو انداز استفاده می‌شد. اما با تغییر سلیقه افراد و گرایش به داشتن دکوراسیون داخلی منحصر به فرد، تنوع در رنگ و طرح پارچه ها نیز گسترش یافته است. روتختی به عنوان مدرن ترین رو انداز شناخته می‌شود و مدل روتختی جلوه زیبایی به فضای اتاق خواب می‌بخشد. در این بخش از مجله دلتا ویژگی های روتختی مناسب را با هم مرور می‌کنیم.

کیفیت رو تختی

هرچه تار و پود روتختی بیش تر باشد، راحت تر است. اما به شرطی که در تولید آن، به جای نخ، از پلاستیک استفاده نشود. البته معمولا روتختی ها پس از شست و شو، نرم تر می‌شوند. روتختی از الیاف مختلفی از جمله کتان، ساتن، تور، پشم، نخ و پنبه تولید می‌شود. راحت ترین روتختی ها از جنس کتان هستند. جالب است بدانید جنس روتختی روی طرح آن نیز تاثیر گذار است. بعضی از پارچه ها به خوبی رنگ می‌گیرند، در حالیکه دسته ای دیگر در برابر رنگ پذیری مقاوم هستند.

روتختی

تغییر دکوراسیون با تعویض روتختی

نیازی به تغییر کل دکوراسیون ندارید. با انجام دادن چند حرکت ساده، نمای اتاق را تغییر دهید. اگر بخواهیم برای ایجاد تحول در دکور اتاق، فقط به یک تغییر اکتفا کنیم، به تعویض رو تختی و افزودن چند کوسن یا بالشت های روی تخت اشاره می‌کنیم. وجود رنگ، ویژگی های منحصر به فردِ آن را در فضا القا  و اتاق را دگرگون می‌کند. برای مثال افزودن یک روتختی صورتی به اتاقی سفید، بدون تغییر سایر لوازم و اجزا، یکنواختی را از بین می‌برد و به اتاق روح می‌بخشد.

علاوه بر این، وجودِ چند کوسن که با در نظر گرفتن رنگ و طرحِ دکوراسیون، به طرزی هوشمندانه روی تخت گذاشته شده اند، فضای اتاق را گرم تر نمایش می‌دهد. بالشت های کاربردی که شب ها برای خوابیدن از آن ها استفاده می‌کنید، می‌توانند به زیبایی فضا نیز کمک کنند. کوسن ها برای تزیین استفاده می‌شوند و هنگام نشستن روی تخت، به راحتیِ شما اضافه می‌کنند. برای داشتن فضایی دوستانه و گرم، کوسن های رنگی را روی تخت قرار دهید.

اگر تنوع را دوست دارید و می‌خواهید زود به زود دکوراسیون خانه را تغییر دهید، رو تختی دو رو تهیه کنید. این روتختی ها به گونه ای دوخته می‌شوند که از دو طرف آن ها می‌شود استفاده کرد و هر روی آن رنگ و طرح متفاوتی دارد.

روتختی کلاسیک

روتختی های بافت، گل دار، ساتن و گلدوزی شده برای دکوراسیون کلاسیک مناسب هستند. در این دکوراسیون روکش بالشت با روتختی همسان است. معمولا دکوراسیون اتاق خواب عروس، با روتختی های توری و دو نفره چیدمان می‌شود. چنانچه از روتختی های کلاسیک استفاده می‌کنید باید بدانید این مدل، گرما را در خود حفظ می‌کند و نسبت به سایر مدل ها سنگین تر است. بنابراین بهتر که از ملحفه یا پتو به عنوان رو انداز استفاده کنید.

مدل روتختی

روتختی مدرن

طرح های ساده، اشکال هندسی، تک رنگ و کوتاه از ویژگی روتختی های مدرن است. نسبت به انواع کلاسیک، سبک تر هستند و گزینه مناسبی برای سبک های دکوراسیون گوناگون محسوب می‌شوند. رو تختی مدرن وزن سبکی دارد و ابعاد آن نسبت به انواع کلاسیک کوچک تر است. می‌توانید از روتختی مدرن به عنوان رو انداز نیز بهره ببرید.

برای القای حس آرامش در فضای اتاق خواب، رنگ روتختی باید ملایم و روشن باشد. رنگ های تند باعث تحریک اعصاب می‌شوند و بهتر است این رنگ ها را به بیرون از اتاق استراحت منتقل کنید. برای فرار از یکنواختی و کسل کنندگی، از ترکیب چند رنگ بهره ببرید.

انتخاب طرح و مدل روتختی امری کاملا سلیقه ای است. اما در نظر داشتن چند نکته به داشتن انتخابی بهتر کمک می‌کند. الگوهای بزرگ و شلوغ، فضا را کوچک تر جلوه می‌دهند. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد فضایی دلگیر و احساس خفگی، از آن ها در اتاق خواب های کوچک استفاده نکنید.

شست و شوی روتختی

برای شستن روتختی از آب داغ استفاده نکنید، زیرا سبب آسیب زدن به بافت پارچه می‌شود و کیفیت خود را از دست می‌دهد. دمای مناسب برای جلوگیری از آسیب زدن به روتختی ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد است.

موارد بیان شده نکاتی کلی هستند که با توجه به سلیقه و سبک دکوراسیون مورد نظر خود می‌توانید این قوانینِ نانوشته را بشکنید و مدل روتختی اتاق خواب خود را آن گونه که دوست دارید انتخاب کنید.

 

با توجه به مطالب بیان شده، روتختی مناسبی تهیه و دکوراسیون اتاق خواب را متحول کنید. نظرات خود را در این مورد، با ما در میان بگذرانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۱۰ ب٫ظ

  2. بردیا

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۱۱ ب٫ظ

  3. شمس

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ

    رنگ های ملایم بسیار زیباست

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در ۲:۵۹ ب٫ظ

      سلام. بله همینطوره. ممنون از همراهی شما با بخش دکوراسیون مجله دلتا.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…