کتابخانه های معروف دنیا کجا هستند؟

۶
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فضای بی نظیر کتابخانه در سراسر جهان طوری طراحی شده اند که ولع کتابخواندن را افزایش دهند...
کتاب و کتابخوانی

قرن هاست که بشر به نوشتن روی آورده و از همان ابتدا هم به خواندن. اختراع خط پس از آتش نقطه عطف تاریخ بشر بود. مطالعه وسیله ای برای ارتباط، آموزش و کم کم تبدیل به سرگرمی شد. هرچند ما جزء معدود کشورهایی هستیم که خیلی کتاب سرگرم‌مان نمی‌کند. کتاب خوان های حرفه ای بسیار کمی داریم و می‌توان گفت اصلاً به سرگرم شدن با کتاب علاقه ای نداریم. در آستانه روز کتاب و کتابخوانی بهتر دیدیم سری به کتابخانه های معروف دنیا بزنیم تا بیشتر راجع به مکان های مطالعه در جهان بدانیم. این مطلب خواندنی را با  مجله دلتا ادامه دهید.

معروفترین کتابخانه جهان

کتاب و کتابخوانی

کتاب همیشه مونس انسان بوده است و همینطور هم همراه خوبی در سفر. مخصوصاً در مسیر های طولانی همیشه همراه داشتن کتاب یکی از رکن های مهم بستن چمدان بوده. نمی‌شود گردشگر حرفه ای باشید و در سفری که می‌روید کتاب بالینی خود را همراه‌تان نبرید. چه بسا بسیاری گردشگران که فقط برای استراحت و مطالعه، مکان‌ های دیدنی و جزایر بکر، مثل کارائیب، جزایر دیدنی یونان و یا زیباترین جزیره تایلند را انتخاب کرده تا به خاطر آرامش و سکوت، بتوانند به راحتی به مطالعه بپردازند.

در ایران تاریخ ۲۴ آبان‌ ماه، روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده تا فرهنگ کتابخوانی در کشور گسترش یابد. شگفت‌ انگیز ترین یاور بشر که معمولاً فقط در همین ایام و زمان برگزاری جشنواره کتاب، مورد توجه قرار می‌گیرد، آن هم هرسال دریغ از پارسال. با توجه به اینکه هزاران جلد از کتاب های ایرانی در سراسر جهان ترجمه شده و خوانده می‌شوند، امید داریم که روزی این صنعت نیز دوباره در اوج توجه قرار گیرد. همچنان که در دیگر کشور های جهان چنین است. بسیاری هم کتابخانه های معروف و دیدنی و بزرگ و جذاب دارند که فقط گردشگری بین آن ها بسیار دلچسب خواهد بود، چه رسد به نشستن و کتاب خواندن.

کتاب در سفر

معروف ترین کتابخانه های دنیا

کتابخانه های جهان

در سرتاسر جهان مکان های بسیار دیدنی توسط مجرب ترین کارشناسان و روانشناسان برای بازدهی هرچه بیشترِ کتابخوان ها و کتابخانه ها طراحی شده‌اند. این کتابخانه ها، به خودی خود محیطی بسیار دیدنی دارند که بسیار هم معروف هستند. در فهرستی، این کتابخانه ها را در کشور های مختلف طبقه بندی می‌کنیم:

ایتالیا ؛ کتابخانه بزرگ واتیکان

کشور واتیکان، خود در دل یک کشور دیگر واقع است. کشوری بسیار کوچک. اما کتابخانه بزرگ واتیکان بسیار مشهور است. کتاب کمدی الهی دانته را نگهداری می‌کند. نزدیک به دو میلیون جلد کتاب دارد.  اواخر قرن ۱۴ میلادی در کشور ایتالیا ساخته شد و بسیاری آثار هنری و نسخه های دست نویس متعلق به ادوار کهن در زمینه قانون و تاریخ و فلسفه در اینجا قرار دارد.

کتابخانه واتیکان

برزیل ؛ کتابخانه ریو دو ژانیرو

در سال ۱۸۳۷ گروهی پناهنده برای ارتقاء دادن سطح سواد و علم، این کتابخانه را در برزیل بنا کردند. طراحی این کتابخانه بسیار دیدنی است. لوستری بزرگ دارد که تمام کتابخانه، درواقع تمام محیط کتابخانه را کاملاً روشن می‌کند. یکی از ویژگی های این کتابخانه وجود ماکتی بزرگ از کره زمین است که می‌توان نقشه جهان را روی آن مطالعه نمود. به جالب ترین کتابخانه جهان معروف شده و قفسه های کتاب، دیدنی با چیدمانی خاص است.

کتابخانه برزیل

آلمان ؛ کتابخانه صومعه ویبلینگن

در آلمان، کتابخانه ای شگفت است که در سومین رده معروف ترین کتابخانه های دنیا قرار دارد. متعلق به صومعه ویبلینگن بوده و تزیینات داخلی و مصالح به کار رفته در این بنا بی نظیر است. فرهنگ مطالعه در این کتابخانه بسیار منحصر به فرد تر از کتابخانه های دیگر احساس می‌شود. جایی که با نقاشی، گچبری های زیبا، مجسمه های دیدنی و رنگ های تماشایی در سال ۱۷۷۴ میلادی ساخته شده است.

کتابخانه صومعه ویبلینگن

اسپانیا ؛ کتابخانه ال اسکوریال

در شهر مادرید کشور اسپانیا کتابخانه ای وجود دارد که می‌توان گفت یکی از سلطنتی ترین مکان های کشور اسپانیاست. اینجا به عنوان سایت میراث فرهنگی جهانی یونسکو معرفی و تاریخ تاسیس آن به ۱۵۶۵ میلادی بر می‌گردد. خوب است بدانید معماری این کتابخانه بسیار دیدنی است. بیشتر شما را به یاد کلیسا های قرون وسطی می‌اندازد. نقاشی های خیره کننده سقف و دیگر اجزای دیدنی باعث شده آنجا را بیشتر به عنوان یک موزه باستانی نام ببرند، تا جایی برای کتابخوانی.

کتابخانه اسپانیا

کتابخانه کوردینگتون از کالج های دانشگاه اکسفورد

در یکی از کالج های دانشگاه آکسفورد کتابخانه ای وجود دارد که ۱۸۵۰۰۰ جلد کتاب خطی دارد. شگفت انگیز است. این کتابخانه در سال ۱۷۱۶ با نام کتابخانه کوردینگتون توسط هاوکسموور بیگان طراحی شد. دانشمندان و دانشجویان دسترسی کامل به این کتابخانه دارند. رنگ غالب قفسه های مطالعه در این کتابخانه به رنگ دودی‌است که تا حدی آنجا را دیدنی کرده است. مجسمه های فاخری نیز در آن جای دارند که به زیبایی مکان کمک کرده. گچ بری های بالای طبقات کتاب نیز در نوع خود منحصر به فرد است.

کتابخانه آکسفورد

آلمان کتابخانه بسیار زیبای سینت امرمز ابی

وقتی پا به سالن این کتابخانه می‌گذارید باورتان نمی‌شود اینجا هم کتابخانه باشد. سالن بی نظیر، بیش از ۲۰۰ هزار جلد کتاب، نسخ خطی و تعمیر شده، تعداد بیشماری آثار دست نویس از یک سو و طراحی بنا، تزئینات داخلی، معماری خیره کننده، گچ بری و نقاشی های سقف هم از سوی دیگر این کتابخانه را به رده اول معروفترین کتابخانه های جهان تبدیل کرده است. کتابخانه سینت امرمز ابی در سال ۷۳۹ در رگنزبورگِ شهر باواریا با کاربری صومعه سرا ساخته شده است ولی این روزها، به کتابخانه سلطنتی و بسیار زیبایی تبدیل شده است.

کتابخانه امرمز ابی

۶ دیدگاه

  1. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۵ ق٫ظ

    عالی ممنون

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۰۶ ب٫ظ

      سپاس گزارم 🙂

      پاسخ

  2. اقازاده

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۳۰ ب٫ظ

    ممنون بابت مطالب عالیتون

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۵ ق٫ظ

      سپاسگزارم 🙂
      ممنون که با مجله دلتا همراه هستید.

      پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۵ ق٫ظ

      سپاس 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…