مجازات سقط غیر قانونی جنین

۳
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سقط جنین در لغت به معنای خارج شدن جنین از رحم قبل از کامل شدن و یا از دست رفتن محصول حاملگی قبل از بیست هفته بارداری است که منجر به پایان بارداری می‌شود.
جرم سقط جنین مجازات سقط جنین

در قانون برای سقط عمدی جنین دیه و مجازات تعیین شده است. دیه مقدار مال معینی است که به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت یا جنایت عمدی در مواردی که قصاص اعمال نشود تعیین می‌شود. سقط جنین با توجه به اینکه به چه‌صورتی انجام شده‌، ه در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جرم سقط جنین، انواع و مجازات آن می‌پردازیم.

سقط جنین و انواع آن

سقط جنین یعنی خارج شدن جنین به صورتی که قابلیت تکامل یا زیستن را خارج از رحم نداشته باشد. سقط جنین ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود که عبارت است از: سقط جنین مجاز و غیر‌مجاز، سقط جنین عمدی یا غیر عمدی یا خطای محض و یا سقط جنین خود به خودی و یا به دلیل شرایط درمانی. سقط جنین در صورتی که به صورت عمدی باشد و تحت شرایطی که در قانون بیان شده است به وقوع برسد جرم محسوب می‌شود و دارای مجازات است.

جرم سقط جنین چیست؟

 طبق قانون مجازات اسلامی هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن  مجازات تعیین شده‌ است، جرم محسوب می‌شود. اگر فردی با عمد و آگاهی به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین او شود جرم محسوب می‌شود و همچنین اگر پزشک یا ماما و یا دارو فروش و افراد خاص اقدام به تهیه وسایل سقط جنین کنند و یا اقدامی برای سقط جنین انجام دهند به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شوند. جرم سقط جنین زمانی محقق می‌شود که جنین زنده خارج نشود ولی چنانچه آزار اذیت زن و یا حتی ایراد ضرب جرح باعث وضع حمل قبل از موعد شود ولی جنین زنده به دنیا بیاید و زنده بماند جرم سقط جنین محقق نشده‌ است.

جرم سقط

مجازات جرم سقط جنین

سقط جنین زمانی مستوجب مجازات است که جرمی رخ داده باشد. زمانی که سقط جنبه درمانی داشته باشد و یا در صورتی‌که ادامه حاملگی تهدید جانی یا خطر مرگ برای مادر داشته باشد و در صورتی‌که جنین بعد از تولد دچار مشکل یا بیماری مانند عقب افتادگی ذهنی شود با طی شدن مراحل قانونی مجوز سقط جنین صادر می‌شود و مجازاتی اعمال نمی‌شود. اگر سقط جنین عمدا و با آگاهی با وارد کردن ضربه یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین شود، مرتکب علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص به حبس از یک سال تا پنج سال حسب مورد محکوم می‌شود. در خصوص پزشک یا ماما و همچنین اشخاص خاص که وسایل سقط را فراهم می‌کنند و یا مباشرت به سقط می‌کنند حبس از دو تا پنج سال و همچنین حکم به پرداخت دیه صادر خواهد ‌شد. اگر زنی جنین خودش را در هر مرحله‌ای که باشد به عمد، غیر عمد یا خطا از بین ببرد، مسوول پرداخت دیه  بوده و موظف است مقدار آن را بپردازد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دانستنی‌های حقوقی بیشتر “چه زمانی به عابر پیاده دیه تعلق نمی‌گیرد؟” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. مسعود

    ۴ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۱۳ ب٫ظ

    بسیار عالی بود ممنون

    پاسخ

  2. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۸ ق٫ظ

    غیر انسانی

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۰۴ ق٫ظ

    مجازات سنگین تری باید در نظر بگیرن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …