بیش فعالی در کودکان قابل درمان است؟!

۳
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
درباره بیش فعالی چه می‌دانید؟ آیا این اختلال فقط مخصوص کودکان است؟ بازیگوش های عزیز و پر جنب و جوش شاید شما هم بیمار باشید، بدون اینکه بدانید! مجله دلتا را همچنان همراهی کنید.
بیش فعالی در بزرگسالان

بیش فعالی یا اختلال کم توجهی (ADHD) چیست؟ علائم بیش فعالی کودکان را می‌شناسید؟ آیا می‌دانستید که این کودکان بسیار باهوش و با استعداد هستند؟ اما به دلیل اینکه نمی‌توانند درست تمرکز کنند، در زندگی و کار خود درصد موفقیت کمتری خواهند داشت؟ مجله دلتا خبر از یک بیماری دیگر می‌دهد؛ بیش فعالی در کودکان و بزرگسالان!

بیش فعالی در بزرگسالان

بیش فعالی چیست؟

اختلال کم توجهی یا بیش فعالی (ADHD) یک اختلال روانی است که بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد؛ شاید یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری را باید جنب و جوش بیش از حد کودک دانست؛ برای تشخیص این اختلال لازم است که برخی از علائم تا قبل از سن هفت سالگی بروز کند؛ البته این علائم باید حداقل شش ماه باقی بماند.

علائم بیش فعالی

بیش فعالی در کودکان

همانطور که گفته شد، بیش فعالی (ADHD) یا اختلال نقص توجه یک اختلال شایع در کودکان است؛ به طوری که حدود سه تا پنج درصد کودکان در سن مدرسه این بیماری را تجربه می‌کنند. البته میزان شیوع این بیماری در پسران بیشتر از دختران است؛ یعنی فعالیت های بیش از حد یا پرتحرکی، کم توجهی و رفتار های تکانشی ( ۳ عامل اصلی نمود این بیماری ) در پسران بیشتر می‌شود.

درواقع، این اختلال در پسران ۳ برابر دختران اتفاق می‌افتد و معمولا در دختران دیر تر تشخیص داده می‌شود؛ بی‌نظمی، بی‌توجهی و نادیده گرفتن موضوعات اطراف، مشکل در آموختن مهارت ها و حل مسئله از علائم بیش فعالی در دختران است اما در پسران نشانه هایی مانند انجام رفتار های غیر معقول و غیر منطقی، پرخاشگری و… وجود دارد.

انواع بیش فعالی

انواع بیش فعالی در کودکان 

این بیماری یا اختلال تمرکزی معمولا کودکان و حتی بزرگسالان را درگیر می‎کند؛ بهتر است بدانید که حتی یک کودک نوپا هم می‎تواند به این اختلال دچار شود. با توجه به مشکلاتی که اختلال ADHD  برای کودک به وجود می‌آورد، این اختلال را در سه دسته کلی طبقه‌بندی می‌کنند:

اختلال بیش فعالی از نوع بی توجهی

کودکان با اختلال بی توجهی، فعالیت زیادی ندارند؛ در واقع مشکل اصلی این کودکان بی توجهی و نداشتن تمرکز است؛ به همین دلیل ممکن است به سادگی اختلال در آن ها شناسایی نشود.

اختلال بیش فعالی از نوع بیش فعال _ تکانش‌گری

کودکان مبتلا به نوع بیش فعال _ تکانشگر مشکلی در حفظ توجه ندارند ولی نشانه های بیش فعالی رفتاری در آن ها به وضوح دیده می‌شود.

اختلال بیش فعالی از نوع ترکیبی

شیوع و بروز این دو نوع اختلال می‌تواند به صورت رفتار های ترکیبی در فرد هم بروز کند.

علت بیش فعالی

بیش فعالی کودکان نوپا را هم درگیر می‌کند؟

این احتمال وجود دارد که کودکان نوپا با کودکانی که اختلال ADHD  دارند، اشتباه گرفته شوند؛ چون علائم زیر، در کودکان ۳ ساله و کمتر که در حال رشد هستند، هم دیده می‌شود:

  • نداشتن تمرکز لازم روی فعالیت ها
  • انرژی مازاد
  • حرکت های تکانشی و هیجانی

بیش فعالی

علائم بیش فعالی

اختلال کم توجهی یا بیش فعالی به خصوص در کودکان چه علائمی دارد؟ آیا شما یک کودک پر جنب و جوش و بیش فعال دارید و از این مسئله بی‌خبر هستید؟ شاید اشتباه بسیاری از والدین این باشد که این اختلال را در کودکان با بازیگوشی اشتباه می‌گیرند؛ اما داستان این بیماری چیز دیگری است؛ بیایید با علائم این بیماری بیشتر آشنا شویم:

  • تکان خوردن بیش از حد دست و پای کودک
  • یک کودک بیش فعال در کلاس درس و در بیشتر مواقع سر جایش نیست.
  • احساس بی‌قراری در این کودکان معمولا با دویدن بیش از حد و غیر طبیعی همراه است.
  • این کودکان نمی‌توانند بدون سر و صدا بازی کنند.
  • این کودکان در بیشتر مواقع، بیش از حد صحبت می‌کنند.
  • گم کردن وسایل
  • نداشتن تمرکز در جزئیات

علت بیش فعالی در کودکان چیست؟

دلیل بروز بیش فعالی در کودکان ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. این کودکان در بخش هایی از مغز دچار نقص جزئی هستند. از عوامل محیطی بروز بیش فعالی در کودکان:

  • سیگار کشیدن یا مصرف الکل در بارداری توسط مادر
  • بروز مشکلات خاص حین بارداری یا زایمان مادر
  • سابقه وجود اختلال نقص توجه _ بیش فعالی در خویشاوندان ( ژنتیک)
  • مسمویت ناشی از سرب موجود در هوا ( ناشی از دود اتومبیل ها و آلودگی هوا)

اختلال کم توجهی

درمان بیش فعالی کودکان

تغذیه، ورزش، روان درمانی و مصرف دارو در کنار نقش والدین بسیار مهم است و می‌تواند این اختلال را در کودکان کنترل و درمان کند.

درمان بیش فعالی با رژیم غذایی

بهتر است این گونه بگوییم که پس از تأثیر خانواده بر کنترل کودک بیش فعال، می‌توان از تأثیر رژیم غذایی برای درمان این بیماری صحبت کرد؛ مثلا زیاده‌روی در خوردن شکر ( کیک، شیرینی، شکلات، بیسکوئیت، نوشابه های شیرین و …)، فست فود (غذا های با روغن سرخ‌شده، پنیر پیتزا، گوشت های فراوری شده و … ) همگی از محرک های غذایی در کودکان بیش فعال هستند؛ پس بهتر است اول از همه رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

علائم و درمان بیش فعالی

نظر شما درباره این اختلال چیست؟ آیا کودک شما هم بیش فعال است؟ اصلا شاید خود شما هم علائم بیش فعالی دارید و خبر ندارید. اگر اینطور است، امیدوار هستیم که راهکار های ارائه‌ شده به درمان هر چه سریع‌تر شما کمک کند.

۳ دیدگاه

  1. جعفری

    ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۲ ب٫ظ

    سپاس از مطالب مفید سایت

    پاسخ

  2. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

    سپاس از مطالب ارزنده

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…