آشنایی با گل های آپارتمانی ؛ معرفی ۷ گیاه آپارتمانی

۵
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گل های آپارتمانی حیات و سرسبزی را به خانه هدیه می‌دهند. با پرورش گیاهان آپارتمانی علاوه بر زیبایی به تصفیه هوای داخل خانه کمک کنید.
گل های آپارتمانی

گل های آپارتمانی

در این بخش از مجله دلتا سراغ گل های آپارتمانی رفته‎ایم. گیاهان زینتی در دکوراسیون داخلی اتاق، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، محل کار، مغازه ومکان های عمومی استفاده می‌شوند. آسان ترین راه برای ایجاد فضایی رنگین، استفاده از گل های آپارتمانی است. وجود گیاهان فواید زیادی دارد؛ تصفیه هوا، ایجاد حس خوب در افراد، سرعت بخشیدن به روند بهبود روحی و افزایش راندمان کار.

گل های آپارتمانی را نه فقط برای برگ و گل، بلکه برای رنگ های طبیعی و چشم نواز آن ها پرورش می‎دهیم. با توجه به تاثیر روانشناسی رنگ در دکوراسیون، با نگاه کردن به رنگِ سبزِ برگ گیاه احساس آرامش و شادی در افراد به وجود می‌آید.

افزودن زیبایی به محیط از طریق وجود انواع گل های آپارتمانی حاصل می‎شود. اگر فضای کافی برای استفاده از گل های آپارتمانی ندارید، گیاهان بزرگ گزینه مناسبی برای شما نیست. هم چنین اگر نور کافی برای تامین نور مورد نیاز گیاهان ندارید، گیاهان سایه دوست برای شما بهتر است. برای اینکه در تمام طول سال گلی سرحال داشته باشید، به گیاهان مقاوم نیاز دارید. برای داشتن اطلاعات بیش تر در مورد استفاده از گل های آپارتمانی چند نمونه را به شما معرفی می‌کنیم.

محبوب ترین گل های آپارتمانی

محبوب ترین گل های آپارتمانی

به طور کلی برای داشتن گیاهی زیبا و سرزنده باید چند نیاز اساسی  آن ها را مثل نور، آب، دما، خاک و اکسیژن تامین کنید.

  • اکسیژن؛ گیاهان برای شادابی و استحکام به اکسیژن نیاز دارند. باز کردن پنجره ها و ورود هوای تازه به گیاه کمک می‌کند به خوبی رشد کند.
  • نور؛ برای ایجاد سبزینه و داشتن برگ های سبز و مقام، باید نور مورد نیاز برای هر گیاه به خوبی تامین شود.
  • آب؛ هر یک از گل های آپارتمانی با توجه به ویژگی‎شان به مقدار کافی آب نیاز دارند. آبیاری بیش از حد ریشه گیاهان را می‌پوساند و کم آبی گل را خشک می‌کند.
  • خاک؛ منبع تغذیه گل ها، خاک است. جذب مواد مغذی و معدنی، اکسیژن و آب از طریق خاک صورت می‌گیرد. هر گیاه با توجه به نیازهای خود در ترکیب های مختلفی از خاک، شن، ماسه و کود، شرایط زیستی متفاوتی را تجربه می‌کند.
  • گلهای آپارتمانی سایه دوست

اگر خانه ای با پنجره های کم دارید که نور کافی را برای پرورش گل و گیاه تامین نمی‌کند، نگران نباشید. بعضی از گیاهان کم تر از سایر گل های آپارتمانی به نور خورشید نیاز دارند و می‌توانید آن ها را در فضای داخل بگذارید. این گل ها به نور غیر مستقیم نیاز دارند و نور مستقیم باعث آسیب دیدن گیاه می‌شود. اگر این گل ها را برای تزیین تراس استفاده کنید، خواهند سوخت. البته نه به این معنا که گیاه را در تاریکی نگه دارید. هر چه شرایط مناسب تری برای گل های آپارتمانی ایجاد کنید بهتر و سریع تر رشد خواهند کرد. گل گندمی، برگ انجیری، پوتوس، گل قاشقی، دیفن باخیا و بامبو از گل های سایه دوست هستند.

بامبو

بامبو

بامبو که با نام خیزران نیز شناخته می‌شود، یکی از گل های آپارتمانی همیشه سبز است. گیاهی است به شکل نی که به صورت متراکم رشد می‌کند. این گل بسیار مقاوم است و به راحتی از بین نمی‌رود. در شرایط مختلف نوری دوام می‌آورد و به راحتی سازگاری پیدا می‌کند. تا ارتفاع ۲۰ – ۳۰ سانتی متر رشد می‌کند. رنگ برگ ها و ساقه سبز پر رنگ، زرد و یا ترکیبی از سفید و سبز است.

گل بامبو در مناطق شمالی شرایط مناسبی دارد و به خوبی رشد می‌کند. بامبو در قسمت بالای ساقه به شکل فنر پیچ خورده است. با قلمه زنی تکثیر می‌شود. بامبو در آب به حیات خود ادامه می‌دهد. اما در صورت علاقه می‌توانید آن را در خاک های مخصوص بکارید. نور غیر مستقیم یا مصنوعی، دمای داخلی خانه و آبِ بدون کلر برای بامبو شرایط مطلوبی پدید می‌آورد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیش تر با این گیاه، می‌توانید مطلب “بامبو؛ گیاه خوش شانسی در خانه” را مطالعه کنید.

گل آپارتمانی پپرومیا

گل قاشقی

پپرومیا در ایران به نام گل قاشقی و به عنوان گیاهی سایه دوست شناخته می‌شود. این گیاه با داشتن برگ های ضخیم آب را برای مدت زیادی در خود نگه می‌‎دارد و آبیاری آن هر دو هفته یک بار کافی است. گل قاشقی به خاکی سبک و دمای بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نیاز دارد. نور مستقیم برگ های این گل را می‌سوزاند اما در سایه شرایط مطلوبی خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: اگر به گل های سایه دوست، به خصوص پپرومیا علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب “گل قاشقی ؛ نکات پرورش، نگهداری و تکثیر آن” را مطالعه کنید.

  • گل آپارتمانی مقاوم

اگر نگهداری از گل های آپارتمانی برای شما کاری دشوار به نظر می‌رسد، پیشنهاد می‌کنیم از گیاهان مقاوم استفاده کنید. این گیاهان در تمام طول سال سبز هستند و اگر برای چند روز آبیاری آن ها را فراموش کنید، نور کافی به آن ها نرسد یا دما به طور ناگهانی تغییر پیدا کند، سرسبزی خود را حفظ می‌کنند. پتوس، سانسوریا، نخل مرداب، پاپیتا، آگلونما و آلوئه ورا چند نمونه از گل های آپارتمانی مقاوم هستند که در این جا به معرفی سانسوریا و نخل مرداب می‌پردازیم.

سانسوریا

سانسوریا

گل سانسوریا از گل های آپارتمانی بسیار مقاوم است که در رستوارن، بیمارستان، منازل، اماکن تفریحی و تجاری به رشد خود ادامه می‌دهد. برگ ها بلند، کشیده و شمشیری دارد. هوا را به خوبی تصفیه می‌کند. در اوایل بهار شکوفه می‌دهد. میزان رشد آن با توجه به گونه های مختلف، متفاوت و از ۳ تا ۷۰ سانتی متر متغیر است. این گل در دوران خشکسالی رشد نمی‌کند اما به حیات خود ادامه می‌دهد. شرایط مطلوب برای گل سانسوریا یک بار آبیاری در هفته، رطوبت ۷۰ درجه و نور کم است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیش تر با این گیاه مطلب “سانسوریا ؛ گیاه سایه دوست” را مطالعه کنید.

گل نخل مرداب
نخل مرداب

گیاهی همیشه سبز است که در شرایط ایده آل تا ۱۵۰ سانتی متر رشد پیدا می‌کند. این گل هوای گرم را دوست و در دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد آسیب می‌بیند. به آب زیادی نیاز دارد و لازم است هر روز آن را آبیاری کنید. نخل مرداب در سایه و نور کم به حیات خود ادامه می‌دهد اما رشد آن بسیار کند می‌شود. شرایط ایده آل برای نگهداری این گل، قرار دادن آن در آفتاب مستقیم است. گیاه را درون خاک سنگین قرار دهید تا آب را در خود نگه دارد و زود خشک نشود.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب آگاهی بیش تر در مورد گل نخل مرداب مطلب “نگهداری گیاه نخل مرداب یا پنجه کلاغی” را مطالعه کنید.

گل دیفن باخیا

دیفن باخیا

دیفن باخیا گلی با برگ های بزرگ و سبز است که به دلیل نگه داشتن آب برای مدت طولانی درون بافت خود، برای مدت زیادی می‌تواند کم آبی را تحمل کند و به همین دلیل گل مقاوم شناخته می‌شود. خاک آن باید به گونه ای ترکیب شود که آب را از خود عبور دهد تا باعث پوسیدگی ریشه نشود.

پیشنهاد مطالعه: برای اشنایی بیش تر با این گیاه، مطلب “دیفن باخیا ؛ گیاه سمی و بی خطر” را مطالعه کنید.

  • گیاهان آپارتمانی گلدار

گیاهان گلدار و رنگارنگ از قدیم در گوشه حیاط خانه های ایرانی وجود داشته است. اما با افزایش جمعیت و کوچک شدن منازل، زندگی در خانه های آپارتمانی گسترش یافته و پرورش گیاهان گلدار کاهش پیدا کرده است. شاید فکر کنید از داشتن گیاهان گلدار در آپارتمان و خانه های کوچک محروم هستید اما این طور نیست، گیاهان آپارتمانی زیادی وجود دارد که گل می‌دهند. گل شمعدانی، ارکیده، آنتوریوم، آزالیا و بگونیا از دسته گیاهان گلدار هستند که جذابیت و زیبایی را به خانه اضافه می‌کنند.

ارکیده

گل ارکیده

ارکیده یک بار در سال گل می‌دهد. رنگ گلبرگ های آن بنفش، ارغوانی، صورتی، زرد و سفید است. این گل علاوه بر اینکه سایه را دوست دارد، به آبیاری زیادی نیاز ندارد. برای گل دادن، پس از افتادن غنچه ها نوک ساقه را هرس می‌کنند تا گیاه دوباره گل دهد. تکثیر این گیاه کمی دشوار است و باید توسط افراد ماهر صورت گیرد. این گل آپارتمانی در دمای بین ۱۲ تا ۲۸ درجه سانتی گراد رشد خوبی خواهد داشت. برای داشتن گیاهی سرحال و سبز هر دو سال یک بار گلدان آن را تعویض کنید.

گل شمعدانی

گل شمعدانی

یکی دیگر از گل های آپارتمانی گلدار، گل شمعدانی است که مناسب قرار دادن پشت پنجره و روی تراس است. این گل به نور مستقیم خورشید و اگر می‌خواهید آن را داخل خانه قرار دهید باید با نور مصنوعی نور کافی را برای آن تامین کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به گل شمعدانی علاقه مند هستید برای آشنایی بیش تر با آن مطلب “گل شمعدانی در دکوراسیون منزل” را مطالعه کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. ما را در بخش دکوراسیون همراهی کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

۵ دیدگاه

  1. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۹ ب٫ظ

    عالی سپاس

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۳۶ ب٫ظ

      سپاس از شما که با ما همراه هستید

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۰۶ ب٫ظ

  3. بزرگی

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۰ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۴ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…