درمان فوری یبوست ؛ چرا و چگونه؟

۹
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آیا می‌دانستید که مصرف بیش از حد شیر می‌تواند باعث یبوست شود؟ اصلا درباره این بیماری و علائم آن چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
علائم یبوست

یبوست یک بیماری همه‌گیر است که البته بیشتر از همه گریبان سالمندان و کودکان را می‌گیرد. علت و علائم یبوست را می‌شناسید؟ راهکار های درمان آن را چطور؟ شاید ساده‌ترین راهکار های درمانی این بیماری تغذیه و رژیم غذایی مناسب باشد؛ با مجله دلتا همراه باشید.

علت یبوست

یبوست چیست؟

یبوست یک بیماری مربوط به سیستم گوارش است که در آن فرد برای خروج مدفوع با سختی روبه‌رو است. در بیشتر موارد یبوست به دلیل جذب زیاد آب توسط کولونی اتفاق می‌افتد که آن را از مواد غذایی به خود می‌گیرد و باعث می‌شود که غذا از طریق دستگاه گوارش آهسته‌تر حرکت کند و وقتی این اتفاق می‌افتد، بیرون‌روی و تخلیه روده ها بسیار دردناک باشد.

این مشکل زمانی حادتر می‌شود که شما بیماری های مقعدی مثل بواسیر داشته باشید که در این صورت بیرون‌روی شما بسیار دردناک و در برخی مواقع با خونریزی همراه خواهد بود.

یبوست بارداری

درمان یبوست کودکان

همیشه اسهال یک بار هم یبوست! همانطور که گفتیم، یبوست یک بیماری همه‌گیر است که البته بیشتر از همه کودکان و سالمندان را درگیر می‌کند؛ اگر کودک شما مشکل بیرون‌روی یا یبوست دارد، نگران نباشید؛ این گونه مشکلات با کمک گیاهان دارویی و طب سنتی قابل حل است.

برای درمان یبوست کودکان می‌توانید عرق کاسنی را با عسل به صورت ناشتا به کودک خود بدهید یا اینکه از انواع سبزی خوردن و میوه های مخلوط مثل کاهو، جعفری و گشنیز در انواع سوپ و سالاد های خانگی استفاده کنید. مصرف این گونه مواد فیبر دار می‌تواند هضم غذا و حرکت روده را روان کند؛ درنتیجه عمل دفع برای کودکان راحت تر خواهد شد.

یبوست

علائم یبوست

یبوست هم مثل بیماری های دیگر علائم خاص خودش را دارد؛ هنگام خروج مدفوع با مشکل رو‎به‎رو می‌شوید و عمل دفع شما با فشار همراه است؟ این یک نشانه جدی است؛ شاید شما هم مشکل یبوست دارد؛ این علائم را جدی بگیرید:

  • مدفوع کمتر از حد معمول است.
  • معده درد و گرفتگی معده
  • احساس سوزش و تهوع
  • از دست دادن اشتها

فیبر

علت یبوست 

یبوست زمانی اتفاق می‌افتد که کولون آب زیادی را جذب کند که به دلیل ضعیف شدن عضلات روده این اتفاق می‌افتد، این مسئله حرکات مدفوع را آرام می‌کند؛ اما واقعا چرا یبوست می‌گیریم؟ معمولا به این دلایل:

کمبود فیبر در رژیم غذایی

تا می‌توانید میوه و سبزی بخورید؛ این یک پیام سلامتی از جانب مجله دلتا برای شما خوانندگان عزیز است. افرادی که در رژیم غذایی خود به مقدار کافی از فیبر استفاده نمی‌کنند، به احتمال زیاد از یبوست رنج می‌برند.

این مسئله مهم است که غذا های فیبر دار مانند: میوه، سبزیجات و دانه های غنی مصرف کنید. فیبر باعث ترویج حرکات روده می‌شود و از یبوست جلوگیری می‌کند. غذا هایی که فیبر کم دارند، عبارتند از: غذا های پرچرب مانند پنیر، گوشت و تخم مرغ؛ پس بهتر است در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید.

یبوست

ورزش نمی کنید

یبوست ممکن است گاهی به دلیل عدم فعالیت فیزیکی در فرد روی دهد که در بزرگسالان و افراد مسن بیشتر دیده می‌شود؛ برخی از کارشناسان معتقدند که ورزش و  فعالیت بدنی، متابولیسم و سوخت و ساز بدن را زیاد می‌کند؛ درنتیجه غذا بهتر هضم می‌شود و دیگر اثری از یبوست باقی نخواهد ماند.

مصرف برخی دارو ها

بسیاری از دارو ها هم می‌توانند باعث یبوست شوند؛ از جمله: دارو های ضد درد (مواد مخدر)، دارو های حاوی کدئین، دارو های ضد افسردگی (آمی تریپتیلین) و دارو های ضد تشنج و …

مصرف بیش از حد شیر

برخی از مردم هنگام مصرف شیر و فراورده های لبنی هم با مشکلات هضم و شکم درد و حتی یبوست مواجه می‌شوند؛ شما ممکن است با زیاده‌روی در مصرف شیر موز و سایر نوشیدنی ها هم دچار یبوست شوید.

سندروم روده تحریک پذیر

افرادی که دچار سندروم روده تحریک‌پذیر هستند، در مقایسه با سایر افراد بیشتر در معرض یبوست قرار می‌گیرند.

پیری و افزایش سن

هر چقدر سن بالاتر برود، متابولیسم بدن کاهش پیدا می‌کند و فعالیت روده ها هم کمتر می‌شود؛ درنتیجه عضلات موجود در دستگاه گوارش هم کار نمی‌کنند و به همین ترتیب امکان ابتلا به یبوست بالا می‌رود.

کم آبی بدن

اگر دچار یبوست شده‌اید، نوشیدن آب در همان لحظه نمی‌تواند شما را تسکین دهد. اما قبل از مبتلا شدن به این بیماری با نوشیدن آب کافی می‌توانید خطر ابتلا به یبوست را کاهش دهید. همچنین بسیاری از نوشابه ها و مایعات حاوی کافئین می‌توانند آب بدن را کم و مشکل یبوست شما را بیشتر کنند.

بیماری های عصبی

اختلالات عصبی مانند MS، بیماری پارکینسون و سکته مغزی هم ممکن است منجر به یبوست شوند. شرایط غدد درون‌ریز و متابولیک، اوره، دیابت، هیپرکلسمی، کنترل ضعیف گلیکو زومی و تیروئید هم ابتلا به یبوست را در بدن شما تشدید می‌کنند.

یبوست کودکان

 یبوست در بارداری

در دوران بارداری، به علت تغییرات هورمونی و بزرگ شدن رحم، روده ها فشرده شده و این مسئله عبور غذا را کند می‌کند و احتمال ایجاد یبوست بسیار زیاد می‌شود؛ البته پیروی کردن از یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند مادران باردار را از این مشکل نجات دهد.

فیبر

درمان ساده یبوست

شما می‌توانید این بیماری را به راحتی درمان کنید.

آب بخورید

در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید تا از یبوست جلوگیری کند.

رژیم غذایی صحیح

برای درمان یبوست شما باید از یک رژیم غذایی مناسب (پر فیبر) پیروی کنید؛ مثلا می‌توانید در رژیم غذایی خود از سبوس گندم استفاده کنید که باعث می‌شود مدفوع شما راحت تر خارج شود.

برنامه ورزشی منظم داشته باشید

ورزش منظم و تغذیه مناسب می‌تواند شما را از این وضعیت نجات دهد؛ اگر مشکل یبوست دارید، حتی از یک پیاده روی ساده هم نگذرید.

بگذارید خلاصه‌تر بگوییم اگر مشکل یبوست دارید، آب بخورید، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و حتما به صورت روزانه ورزش کنید؛ به همین سادگی!

۹ دیدگاه

  1. سید

    ۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۱۸ ب٫ظ

    بسیار خوب و عالی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۲:۱۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۳۹۹ در ۴:۴۷ ب٫ظ

  4. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

    جالب و عالی

    پاسخ

  5. درویش

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۰ ب٫ظ

    اموزنده بود

    پاسخ

  6. درویش

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  7. دانشی

    ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۳۷ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  8. شمس

    ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۳۳ ب٫ظ

    خوردن میوه و سبزیجات وآب بسیار خوب

    پاسخ

  9. ملکی

    ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۳۴ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…