خواص گلپر را می‌دانید؟

۸
8
زمان مطالعه: 6 دقیقه
درباره گلپر و خواص بی‌نظیر آن چه می‌دانید؟ اصلا چرا انار را با گلپر می‌خوریم؟ آیا گلپر یک ادویه لاغر‌کننده است؟ با مجله دلتا همراه باشید.
چای لاغری گلپر

خواص گلپر؟! اولین چیزی که با شنیدن اسم گلپر به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ شاید یکی از بهترین نوستالژی های خاطره‌انگیز، خوردن انار با گلپر باشد؛ اما داستان خوشمزه طب سنتی با این گیاه هنوز ادامه دارد.

از خواص گلپر چه می‌دانید؟ بهتر است بدانید که این ادویه شما را لاغر می‌کند؛ اصلا تا به حال دمنوش یا چای انار و گلپر خورده‌اید؟ اگر زیبایی و تناسب اندام بیشتری می‌خواهید، این مطب را از دست ندهید؛ با مجله دلتا و یک رژیم لاغری گیاهی و متفاوت همراه باشید.

انار و گلپر

خواص گلپر

گلپر گیاهی گلدار است و شبیه به سکه سفید رنگ است و دانه های بسیار معطری دارد و همراه با غذا به عنوان ادویه مصرف می‌شود؛ اصولا ادویه ها قدرت چربی سوزی بالایی دارند و به لاغری کمک می‌کنند؛ گلپر هم یکی از ادویه های لاغری است که هم به هضم غذا کمک و هم شکم و پهلوی شما را به سرعت آب می‌کند.

چه ادویه لاغری بهتر از گلپر برای یک رژیم غذایی خوشمزه و مفید وجود دارد؟ این گیاه یا ادویه هم در کنار انار و هم در انواع غذا ها و کباب ها، سوپ یا سالاد خوردنی است؛ البته رد پای آن را می‌توان در اسفند های خانگی هم برای ضد عفونی شدن محیط دید.

صبر کنید؟ واقعا فکر کرده‌اید که تمام خواص گلپر فقط به لاغری ختم می‌شود؟ این ادویه را دست کم نگیرید؛ گیاه طبیعی ضد التهاب، ضد تشنج و ضد قارچ اینجا است.

گلپر خاصیت ضد سرطانی هم دارد؛ همانطور که می‌دانید، رادیکال های آزاد عامل اصلی بیماری های خطرناک مانند: ناراحتی قلبی، کبد، آلزایمر، سرطان و پارکینسون هستند. این گیاه می‌تواند به عنوان یک خاموش ‎کننده برای رادیکال های آزاد به کار رود.

خواص گلپر

انواع گلپر

این گیاه پر خاصیت دو نوع عمده دارد:

  1. نوع خوشبوی آن که به آن گل پر و کولاپر می‌گویند. این نوع در همه کوهستان های ایران مخصوصا دامنه البرز و قسمت های شمالی شمیران، گچسر، رودبار قصران، جاده شمشک و مغرب ایران به عمل می‌آید.
  2. . نوع دوم که انجدان بدبو است که به آن گیاه آنغوزه، گیاه انگژد، گیاه انگشت گنده و … می‌گویند. این نوع در جنوب شرقی ایران، استان فارس و کوه های خراسان به طور خودرو به عمل می‌آید که درواقع یک گیاه صادراتی است.

دمنوش لاغری

دمنوش لاغری انار و گلپر

تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا انار را با گلپر می‌خورند؟ از خواص گلپر با انار چه می‌دانید؟ قطعا این موضوع فقط به دلیل تغییر ذائقه و طعم آن نیست! انار یک میوه نفاخ است و مصرف آن با گیاه معطری مانند گلپر که طبع گرمی دارد، خاصیت ضد نفخ به این میوه می‌دهد.

خوردن انار یا آب آن به تنهایی مشکل سوء هاضمه و سوزش معده ایجاد می‌کند؛ به این دلیل در طب سنتی خوردنش با گلپر توصیه می‌شود. شما می‌توانید بعد از خوردن غذا، از ترکیب انار و گلپر به عنوان یک داروی طبیعی برای بهبود هضم غذا استفاده کنید.

دمنوش انار و گلپر

دمنوش ها یکی از بهترین جایگزین ها برای لاغری و حتی جلوگیری از مصرف بیش از حد چای هستند؛ داشتیم به این موضوع فکر می‌کردیم که حتما خوردن دمنوش لاغری انار و گلپر باید یک طعم ترکیبی ترش و خاص داشته باشد؟ شما چه فکر می‌کنید؟ بیایید این دمنوش را یک بار هم که شده امتحان کنیم.

مواد لازم

  • ۳ عدد انار متوسط دون‌شده
  • آب جوش یا آب انار ( به مقدار لازم)
  • گلپر، چوب دارچین و نبات ( به مقدار لازم)

طرز تهیه دمنوش انار و گلپر

ابتدا، انار دون‌شده را درون قوری ( چینی ) بریزید و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید؛ سپس گلپر، نبات و چوب دارچین را هم در این ترکیب ریخته و روی حرارت غیر مستقیم ( کتری یا وارمر ) قرار دهید؛ بگذارید این دمنوش برای حداقل یک ساعت روی شعله غیر مستقیم باشد تا کاملا رنگ بگیرد؛ دمنوش شما آماده است؛ نوش جان!

انار و گلپر را ناشتا بخوریم؟ 

از خواص گلپر و انار مطلع شدید، حالا می‌رسیم به ناشتا خوردن این مواد مغذی؛ می‌پرسید چرا؟ باید بدانید که خوردن انار و گلپر به صورت ناشتا، معده را پاکسازی و خون را تصفیه می‌کند، همچنین پوست را شاداب نگه می‌دارد، این ترکیب جادویی با خواص آنتی اکسیدانی فراوانش؛ دشمن سرطان، آلزایمر و  دفع‌کننده چربی و سموم بدن است.

البته حتما نباید از ترکیب انار و گلپر به صورت چاشنی استفاده کنید، چای و دمنوش ترکیبی این دو ماده هم می‌تواند همین خاصیت ها را داشته باشد؛ اگر طعم ترکیبی این دو ماده مغذی را در کنار هم دوست ندارید، می‌توانید از ادویه گلپر به صورت مجزا هم استفاده کنید؛ چه نوشیدنی گرم و پر ویتامینی بهتر از دمنوش یا چای معطر گلپر.

گل پر

چای گلپر بخورید

اگر ترکیب انار و گلپر را دوست ندارید، می‌توانید از چای گلپر استفاده کنید. برای لاغر شدن باید جلوی اشتهای کاذب شما گرفته شود؛ درواقع یکی از مهم‌ترین علت های اشتهای کاذب، سرد بودن طبع معده است. مصرف گلپر به دلیل طبع گرمی که دارد، می‌تواند اشتهای کاذب شما را کنترل کند؛ چای گلپر بخورید؛ این چای در هضم غذا، آب کردن چربی های شکم، تقویت حافظه و درمان اشتهای کاذب بسیار مؤثر است.

طرز تهیه چای لاغری گلپر با عسل

چای یا دمنوش گلپر فرقی نمی‌کند؛ چیزی که اهمیت دارد این است که شما از این ادویه لاغری در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

مواد لازم

  • گلپر یک قاشق غذاخوری
  • آب یک لیوان
  • عسل به مقدار لازم

گلپر و آب را درون قوری بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا به جوش آید. اجازه دهید که این ترکیب ۳۰ دقیقه روی حرارت غیر مستقیم دم بکشد؛ سپس برای از بین رفتن تلخی آن مقداری عسل به معجون لاغری اضافه کنید؛ اگر قصد لاغر شدن با دمنوش و چای های گیاهی را دارید، باید حداقل دو هفته و روزی دو لیوان از این دمنوش را میل کنید.

البته در مصرف چای و دمنوش گلپر نباید زیاده‌روی کنید؛ چون مصرف بیش از حد این ترکیب تپش قلب ایجاد می‌کند و برای خانم های حامله هم خطر سقط جنین دارد.

گل پر

شربت گلپر هم شما را لاغر می‌کند؟

ممکن است بگویید که شما استفاده از این ادویه را در چای و دمنوش های گیاهی داغ دوست ندارید و اصولا خوردن چیز های سرد و خنک مثل شربت های گیاهی را ترجیح می‌دهید؛ نگران نباشید، رفیق شربت زعفران و سکنجبین خانگی اینجا است؛ گلپر را دست کم نگیرید؛ داغ و سردش فرقی نمی‌کند، این ادویه به جمع مواد مغذی آشپزخانه اضافه شده است تا شما را لاغر، زیبا و خوش‌اندام تر کند.

  • بهتر است بدانید که این شربت تأثیر چشمگیری در چربی سوزی و به خصوص در ناحیه شکم و پهلو دارد؛ مصرف این شربت با کنترل اشتها می‎تواند منجر به کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام شما شود.
  • شربت گلپر برای دستگاه گوارش هم بسیار مفید است و خاصیت ضد نفخ و بادشکن دارد. همچنین برای رفع دل‌ درد، دل پیچه و مشکلات گوارشی و رفع یبوست بسیار مفید است.

طرز تهیه شربت لاغری گلپر

شربت گلپر از ترکیب گلپر، آویشن، نعناع، رازیانه و عسل تهیه می‌شود. برای درست کردن این شربت لاغری به ۴۰ گرم گیاه خشک گلپر، عرق آویشن (یک لیتر)، عرق نعناع (نیم لیتر)، عرق رازیانه (نیم لیتر) و عسل طبیعی (نیم کیلو) نیاز دارید.

طرز تهیه 

  • ابتدا عرقیات نام‌برده یعنی آویشن، نعناع و رازیانه را با هم ترکیب می‌کنیم.
  • گیاه خشک گلپر را نیم‌کوب کرده و به مواد اضافه می‌کنیم.
  • سپس اجازه دهید تا گیاه گلپر ۳ تا ۴ ساعت در این معجون و ترکیب لاغری بماند.
  • بعد از گذشت این مدت، آن را به مدت ۵ دقیقه و در حرارت ملایم بجوشانید.
  • در مرحله آخر، وقتی دمای معجون لاغری به ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید، آن را صاف کرده و در آخر عسل را به آن اضافه کنید.

گل پر

مضرات گلپر

  • خانم های باردار و خانم هایی که در دوران شیردهی قرار دارند، نباید از گلپر استفاده کنند.
  • مصرف این ادویه برای کودکان زیر دو سال ممنوع و مضر است.
  • افراد مبتلا به زخم معده، روده و دیابت نباید از این گیاه استفاده کنند.

راستی، شما چقدر از این ادویه خانگی معطر استفاده می‌کنید؟ شب یلدا نزدیک است، از گذاشتن ترکیب جادویی انار و گلپر در سفره شب یلدا غافل نشوید. تجربه های خوشمزه خود را با صفحه سلامتی ما در میان بگذارید.

۸ دیدگاه

  1. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

  2. مسعود

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۴ ق٫ظ

    واقعا خوشمزه و مفید است ممنون

    پاسخ

  3. سعدی

    ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۴۵ ب٫ظ

    دستمریزاد
    لطفا کمی درمورد گلپر باخوراک لوبیا نیز میفرمودید.
    متشکرم

    پاسخ

  4. ابراهیم بنی شیخ الاسلامی (سعدی).

    ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۴۱ ب٫ظ

    ممنون بابت اینهمه راهنمایی مفید شما عزیزان.

    پاسخ

  5. مسعود

    ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۵۴ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  6. افشاری

    ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در ۲:۵۶ ب٫ظ

    ممنون بابت مطالب اموزنده

    پاسخ

  7. آدینه

    ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۹ ب٫ظ

    جالب بود گلپر خیلی هم عالی است

    پاسخ

  8. بردیا

    ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۲۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…