مجازات حیوان آزاری چیست؟

۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در طرح ممنوعیت حیوان آزاری که به امضای ۱۰۰ نماینده مجلس رسیده و به تازگی اعلام وصول شده است، ضرب و شتم، شکنجه، مجروح کردن عمدی، جراحی‌ های غیر ضروری و مثله کردن از مصادیق حیوان آزاری عنوان شده و مجازات حبس بیش از شش ماه تا دو سال، جزای نقدی بیش از ۲۰ میلیون ریال تا ۸۰ میلیون ریال و شلاق از سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه برای مرتکبین پیش‌ بینی در نظر گرفته شده است.
حیوان آزاری

حیوان آزاری یکی از انواع بداخلاقی اجتماعی، بزهکاری یا اختلالات روانی است. به گزارش مجله دلتا در موارد متعددی آزار و اذیت حیوانات، موجب جریحه دار شدن افکار عمومی شده است. در سال‌ های اخیر فعالیت ‌هایی انجام شده که حیوان‌ آزاری، به عنوان یک جرم تلقی می‌شود و برای آن مجازات تعیین شده است. اسلام هم درباره حیوانات و حمایت از آن ها احکامی دارد که اخلاق و حقوق و توجه به حیوانات را مورد توجه قرار داده است.

مجازات حیوان آزاری در قانون چیست؟

ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی درباره مجازات حیوان آزاری است. بر این اساس، «هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی را که شکار آن‌ ها توسط دولت ممنوع اعلام شده است بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.» همچنین طبق ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی هر کس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده کند، به حبس از دو تا ده سال محکوم خواهد شد. و نیز در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی تحت عنوان «احراق و تخریب و اتلاف اموال و حیوانات» به تعیین مجازات حیوان‌ آزاری پرداخته شده است.

 

مصادیق حیوان آزاری

قانون مجازات حیوان آزاری تشدید می‌شود

به نقل از ایسنا، در طرح ممنوعیت حیوان آزاری که به امضای ۱۰۰ نماینده مجلس رسیده و به تازگی اعلام وصول شده است، ضرب و شتم، شکنجه، مجروح کردن عمدی، جراحی‌ های غیر ضروری و مثله کردن از مصادیق حیوان آزاری عنوان شده و مجازات حبس بیش از شش ماه تا دو سال، جزای نقدی بیش از ۲۰ میلیون ریال تا ۸۰ میلیون ریال و شلاق از سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه برای مرتکبین در نظر گرفته شده است.

انواع حیوان آزاری

حیوان آزاری عملی شنیع و غیر اخلاقی است که ریشه در مشکلات روحی و روانی افراد دارد. که غالبا در دو حالت دیده می‌شود:

۱.فعال ؛ در این حالت فرد آگاهانه و عمدا حیوان را آزار می‌دهد و باعث رنج و اذیت آن می‌شود.

۲.منفعل ؛ در این مورد شخص با غفلت و عدم آگاهی خود موجب آزار و اذیت حیوان می‌شود.

مواردی همچون احتکار حیوانات، آزار رساندن به حیوان برای یادگیری ورزش‌ خاص، استفاده از حیوانت برای تحقیقات، کشتار حیوانات برای استفاده از پوست آن ها برای تهیه چرم و خز و … از مصادیق حیوان‌ آزاری به شمار می‌آیند زیرا در اصل و واقعیت همه این اقدامات باعث آزار رساندن به این موجودات هستند.

حیوان آزاری را به محیط زیست گزارش دهید

سرهنگ جمشید محبت‌ خانی در جلسه مشترک یگان حفاظت سازمان محیط زیست با پلیس فتا ضمن ابراز خرسندی از حساس شدن مردم به محیط زیست و موضوعات مرتبط با آن گفت: شهروندان می‌توانند موارد حیوان آزاری یا مصادیق مجرمانه مرتبط با محیط زیست را به ما اطلاع دهند تا در اسرع وقت با همکاری پلیس فتا نسبت به شناسایی و برخورد با این جرائم اقدام شود.

جرم حیوان آزاری

حیوان آزاری از دیدگاه اسلام

در آیات و روایات اسلامی به محبت و کمک به حیوانات اشاره شده و مجوز کشتار یا آزار آن داده نشده است. پیامبر اسلام (ص) در حدیثی فرموده اند: «لعنت خداوند بر کسی که حیوانات را زجر کش کند.» (کنزالعمال)

در قرآن کریم بیش از ۲۰۰ آیه وجود دارد که به موضوع حیوانات پرداخته شده است. به این دلیل در روایت‌ های دینی همیشه آزار و اذیت حیوانات به سبب اینکه مخلوق پروردگار هستند و تسبیح او را می‌گویند نهی شده است. امیرالمومنین درباره کشتن و مثله کردن حیوانات از قول پیامبر در نهج البلاغه می‌فرمایند: «مبادا چیزی را ـ گرچه سگ هار باشد ـ مثله کنید.»

یک نظر

  1. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ

    واقعا تلخ…

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …