سیر ترشی ؛ بدبو اما پرخاصیت

۲
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سیر ترشی؛ یک چاشنی بدبو اما پرخاصیت! قبل از اینکه جلوی دهان و دماغ خودتان را بگیرید و فرار کنید، این مطلب بودار را حتما بخوانید؛ با مجله دلتا همراه باشید.
خواص سیر ترشی

سیر ترشی! عکس العمل اولیه شما نسبت به این چاشنی چیست؟ یک ترشی بدبو ولی پرخاصیت در یخچال آشپزخانه شما است؛ مهم نیست سن آن چقدر است؛ سیر ترشی تازه در کنار پیاز، جعفری، فلفل و سایر سبزی ها و ادویه های خوشبو یا اینکه یک سیر ترشی ۷ ساله قدیمی و جا افتاده؟!

اگر خواص این چاشنی خوشمزه را بدانید، شاید دیگر هیچ وقت دماغ تان را نگیرید؛ با مجله دلتا و این چاشنی زمستانی همراه باشید.

خواص-سیر-ترشی

ویتامین های سیر ترشی

سیر ترشی یک چاشنی مغذی پر ویتامین است؛ ویتامین‌های B، C، پتاسیم، فسفر و آهن در این ترشی وجود دارد. ویتامین B موجب بهبود عملکرد روده ها می‌شود. همچنین فسفر موجود در سیر ترشی حافظه را تقویت می‌کند و سطح هوشیاری مغز را بالا می‌برد.

ترشی-سیر

سیر خام بخوریم یا سیر ترشی؟

قطعا درباره خواص سیر چیز های زیادی می‌دانید. سیر قطعا یک ماده بسیار قوی و مغذی است که خوردن آن چه به صورت ناشتا و چه به عنوان چاشنی غذا ها، آش خانگی، میرزا قاسمی و … ارزش غذایی بالایی دارد؛ مثلا شما می‌توانید از این ترشی خوشمزه در کنار انواع کباب ها، مرغ و ماهی استفاده کنید؛ البته خوردن آن در کنار سایر چاشنی ها مثل ماست، خیار شور یا ترشی های دیگر لیته، مخلوط و حتی شور یا زیتون معرکه است.

شاید یکی از معایب بارز سیر ترشی بوی ناخوشایند آن باشد؛ اگر شما بخواهید بین سیر خام یا ترشی سیر یکی را انتخاب کنید، کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

سیر خام خواص بی‌نظیر و منحصر به فردی دارد اما طبیعت بسیار گرم آن باعث شده است تا برای افراد گرم‌مزاج مانند صفرایی مزاج ها ماده غذایی مناسبی نباشد.

همچنین مصرف این ماده خام در کنار خانواده کلم ها برای بیماران تیروئیدی اصلا گزینه مناسبی نیست؛ استفاده از سیر خام در این گونه افراد آلرژی، حساسیت و گلو درد ایجاد می‌کند؛ اما ترکیب سیر و سرکه این مشکل را تا حد زیادی حل کرده است؛ البته بهتر است این گونه بیماران از این چاشنی به مقدار کم استفاده کنند.

خواص سیر ترشی

خواص سیر ترشی

سیر و سرکه باز هم در کنار هم معجزه می‌کنند؛ معجزه یک چاشنی خوشمزه به نام سیر ترشی! درباره خواص ترشی سیر چه می‌دانید؟ یک لوله بازکن طبیعی که رگ های خونی و عروق بدن را به سرعت گشاد می‌کند؛ سیر یک هدیه مقوی و مغذی برای قلب شما است؛ می‌دانیم که شما هم هوس کرده‌اید که ناهار یا شام امروزتان را با این چاشنی و مزه مقوی تقسیم کنید؛ با ما همچنان همراه باشید.

تقویت قلب و کنترل فشار خون

همانطور که گفتیم، سیر یکی از خوراکی‌های مفید برای مبارزه با کلسترول و چربی‌های موجود در عروق خونی و قلب است. از آنجا که چربی‌ های اطراف قلب باعث پایین آمدن سرعت جریان خون و در نتیجه افزایش فشار خون می‌شوند؛ بنابراین متخصصان مصرف سیر را هم به صورت خام و هم به صورت ترشی آن به افرادی که کلسترول و فشار خون بالا دارند و همچنین بیماران قلبی – عروقی توصیه می‌کنند.

تأثیر سیر ترشی بر لاغری و کاهش وزن

بدن انسان برای سوخت و ساز بهتر و حذف چربی‌ های مضر نیاز به مصرف ترشیجات دارد. وجود آنتی اکسیدان‌ های مفید و دیگر مواد معدنی و نیز ویتامین های موجود در سیر ترشی به افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری کمک زیادی می‌کند.

اگر قصد لاغر شدن با این ماده غذایی را دارید، بهتر است که از سیر در کنار سایر سبزیجات و مواد غذایی معطر مثل عسل، جعفری و لیمو استفاده کنید؛ مصرف این ترشی به تنهایی در کنار غذا ها می‌تواند اشتهای شما را زیاد کند.

خواص سیر ترشی در بارداری

تاکنون عوارض خاصی برای مصرف سیر ترشی در دوران حاملگی گزارش نشده است؛ زیرا سیر و سرکه در این دوران دو نوع خوراکی بی‌خطر به حساب می‌آیند.

مادرانی که در طول دوران بارداری خود سیر را به صورت خام یا ترشی مصرف کرده‌اند، از نظر سیستم ایمنی در سطح بالاتری قرار گرفته‌اند و سلامت و وزن جنین آن‌ ها نیز نسبت به سایر خانم ها در وضعیت بهتری بوده است.

سیر-ترشی

خواص دیگر سیر ترشی

  • شست و شو دهنده طبیعی مجاری صفرا
  • دفع‌ کننده سنگ کیسه صفرا
  • دفع سموم از کبد و پاکسازی آن
  • هضم کننده غذا
  • آنتی بیوتیک معده و دهان
  • قطع خونریزی بواسیر
  • بهبود عملکرد روده‌ ها

رفع بوی بد دهان بعد از خوردن سیر

بوی سیر با جویدن کاهو، جعفری، خوردن شیر، سیب یا عسل رفع می‌شود. همچنین گذاشتن مقداری چای خشک در دهان و قورت دادن آن باعث رفع بوی بد دهان ناشی از خوردن سیر می‌شود.

مضرات سیر ترشی

طرز تهیه سیر ترشی فوری

بهتر است که این ترشی خوشمزه را در منزل تهیه و میل کنید؛ معمولا سیر ترشی های صنعتی به دلیل مخلوط نمک و سرکه سیر را سیاه می‌کنند؛ به این ترتیب نیترات موجود در این محلول زیاد می‌شود که برای سلامتی بدن بسیار خطرناک است.

در مرحله اول، پوست خارجی بوته سیر را بکنید و آن را حسابی شستشو بدهید. سپس بگذارید تا سیر ها خوب خشک شوند و آب نداشته باشند؛ بعد از این مرحله، به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سیر ها را در مخلوط سرکه، رب انار، نبات و سس سویا بجوشانید؛ البته دقت کنید که سیر نباید خیلی نرم شود.

سپس صبر کنید تا سیر ها خنک شوند و بعد آن را در ظرف مورد نظر بگذارید و سرکه را روی آن بریزید، سرکه باید روی سیر ها را بپوشاند؛ برای مرحله آخر، در ظرف را محکم ببندید و چاشنی را ۴۰ روز در جای تاریک قرار دهید، بعد از ۴۰ روز می‌توانید از آن استفاده کنید؛ نوش جان!

خواص سیر ترشی

مضرات سیر ترشی چیست؟

سیر یکی از گیاهانی است که برای سلامتی ما بسیار پر فایده است. این ماده مغذی خاصیت میکروب‌ زدایی دارد و عفونت بدن را از بین می‌برد البته نباید در خوردن آن زیاده‌ روی کرد.

مصرف بیش از حد سیر ترشی باعث سردرد، ضعف نیروی جنسی، ضعف بینایی و ایجاد جوش در داخل چشم می‌شود؛ پس این چاشنی را به اندازه مصرف کنید.

سیر یا ترشی؟ شاید هم مخلوط هر دوی آن‌ها یعنی سیر ترشی؛ نظر شما درباره این چاشنی اشتها‌برانگیز چیست؟ تجربه های ترش و شیرین خودتان را با مجله ما در میان بگذارید؛ منتظر شما هستیم.

۲ دیدگاه

  1. شمس

    ۱۶ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۳ ق٫ظ

    بسیار عالی و ارزشمند اسا

    پاسخ

  2. یوسفی

    ۱۶ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۹ ق٫ظ

    ماشاالله به این همه خاصیت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…