صندلی راک و تجربه حس نوستالوژی در خانه

۴
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
صندلی راک با نام های صندلی ننویی، صندلی گهواره ای و صندلی شومینه شناخته می‌شوند.
صندلی راک

دکوراسیون داخلی خانه یک هنر است و روز به روز بر اهمیت آن در بین افراد افزوده می‌شود. مبلمان از لوازم اصلی چیدمان منازل است. صندلی راک یکی از جالب ترین اجزای دکوراسیون داخلی است. این صندلی حالتی گهواره ای دارد و به همین دلیل حسی نوستالوژیک در ذهن تداعی می‌کند. این عنصر علاوه بر زیبایی، نقش آرامش بخشی را بر عهده دارد. در این بخش از مجله دلتا در مورد صندلی راک بیش تر بخوانیم.

صندلی راک

صندلی راک، نوعی صندلی است که پایه های آن به ستونی منحنی ختم می‌شوند. با استفاده از نیروی وزنِ افراد تاب می‌خورد. تاب خوردن روی صندلی کنار یک شومینه روشن، یا در نسیم بهاری بسیار لذت بخش است. این صندلی معمولا از جنس چوب های بلوط، راش یا گردو ساخته می‌شود. البته انواع مدرن آن با مصالح دیگری نیز تولید می‌شود. پیدایش طراحی خاص صندلی راک در قرن هجدهم شکل گرفت و به مرور تکامل یافت. انواع مختلف این صندلی، متناسب با انواع دکوراسیون داخلی تولید می‌شود. می‌توانید با توجه به فضایی که در دست دارید، یک صندلی راک با سایز و شکل مورد نظر خود تهیه کنید.

صندلی راک

صندلی راک مدرن

در گذشته از این صندلی درون باغ و روی ایوان استفاده می‌شد. با پیشرفت ابزار طراحی و هم چنین تغییر سلیقه افراد، کم کم این صندلی به درون اتاق پذیرایی و حتی اتاق خواب راه یافت. در طراحی های اولیه نقطه اتصال پایه ها انحنای کم تری داشت. مادران به هنگام شیر دادن و خواباندن نوزادان روی آن می‌نشستند. به همین دلیل نام صندلی ننویی نیز به این صندلی داده شده است. استفاده از این صندلی در فضای خانه حس و حالی نوستالوژیک و کودکانه را به وجود می‌آورد. صندلی های مدرن دارای دسته، قسمتی به عنوان تکیه گاه برای پا و کنده کاری هستند. با توجه به خلاقیت و سلیقه خود، این صندلی را در بخش های مختلف خانه قرار دهید و با کمک یک کوسن و پتو، نشیمن راحت تری برای خود بسازید.

صندلی راک

صندلی راک مبلی

طراحان، خود را به سبک خاصی محدود نمی‌کنند و برای راحتی کاربران مدل های مختلفی را ارائه می‌دهند. یکی دیگر از انواع صندلی گهواره ای، مدلِ مبلی آن است. در این مدل قسمت نشیمن، تکیه گاه یا هر دو بخش، مانند مبل، با بالشت پوشیده شده است. در صورتی که علاقه‎مند به استفاده از این صندلی برای مدت طولانی هستید، بهتر است نوع مبلی آن را تهیه کنید تا بتوانید بدون احساس خستگی از نشستن روی آن لذت ببرید. حُسن دیگر انتخابِ راک مبلی، امکان ست کردن آن با مبلمان است. روکشی همسان با رویه مبل ها برای صندلی راک استفاده کنید و آن را در کنار کاناپه یا لاوست قرار دهید.

راک یک صندلی سنتی است، به همین دلیل با ذات دکوراسیون سنتی و کلاسیک ارتباط خوبی برقرار می‌کند. اما همان طور که گفته شد، به علت تنوع در ظاهر می‌توانید با انتخابی هوشمندانه در انواع سبک های چیدمان آن را به کار ببرید. با توجه به رنگ سایر اجزای داخلی خانه، رنگ مناسبی برای روکش آن انتخاب کنید تا نمایی یکدست داشته باشید.

صندلی راک کودک

این صندلی تجربه لذتبخشی برای کودکان فراهم می‌کند؛ حسی مانند تاب خوردن و سرگرمی. صندلی های کوچک تر با طرح های فانتزی مخصوص کودکان طراحی شده است تا مناسب فیزیک جسمی آن ها باشد و بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. معمولا صندلی راک کودک به صورت تاشو طراحی می‌شود تا حتی در طول سفر نیز بتوانید آن را همراه خود ببرید و سفری شاد در کنار فرزند خود داشته باشید.

صندلی راک

نکات جالب در مورد صندلی گهواره ای

  • استفاده از صندلی راک به بهبود حال افرادی که دچار مشکلات دیسک کمر هستند، کمک می‌کند. تمرین های خاصی توسط پزشکان، برای درمان به این بیماران آموزش داده می‌شود.
  • اسم صندلی راک همیشه با تصویر مادربزرگی که کنار شومینه مشغول بافتن شال و کوتاه است در ذهن تداعی می‌شود. این صندلی مناسب سالمندان است، زیرا به تحمل دردهای ناشی از آرتروز کمک می‌کند. استفاده روزانه از آن سبب تقویت زانو می‌شود.
  • یک ساعت نشستن و تاب خوردن روی صندلی راک، به طور متوسط ۶۰ تا ۱۵۰ کالری می‌سوزاند و عملی چربی سوز است.
  • برای ثابت نشستن روی صندلی، لازم است هنگام نشستن مرکز ثقل بدن با صندلی هم راستا شود. به همین دلیل حسی از معلق بودن در فرد ایجاد می‌شود که به وی آرامش می‌بخشد.

موارد گفته شده نتایجی تجربی هستند و برای همه افراد عمومیت ندارد. در صورتی که از بیماری های ذکر شده رنج می‌برید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۳۹۹ در ۴:۱۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۰:۱۸ ق٫ظ

  3. روزبهاني

    ۱۶ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۳۶ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱۶ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۵۸ ق٫ظ

      مرسی که ما رو همراهی می‌کنید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…