لرستان هم گرند کانیون دارد!

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ارتفاعات این دره باعث شده تا غیر از دره نوردان، بیشتر کوه نوردان و صخره نوردان نیز به سمت دره خزینه سرازیر شوند.
لرستان

همیشه هم فرسایش بد نیست. جاهای را در این پهنه خاکی خواهید یافت که در اثر فرسایش طبیعت شکل خاصی به خود گرفته‎اند. گاه این اشکال به قدری خارق العاده است که نمی توان از وسوسه سفر به آنجا در امان بود. شاهکار زیبای طبیعت امروز در صفحه گردشگری مان، دره خزینه استان لرستان است. خواهر خوانده دره گرند کانیون* آمریکا. جلوه ای دلبرانه از فرسودگی که نتوانستیم آن را در مقابل دیدگان شما قرار ندهیم. پس با مجله دلتا همراه شوید تا لذتی از این سفر ببریم.

گرند کانیون

کمتر کسی است که نام گرند کانیون را نشیده باشد؛ دره‎ ای دو میلیارد ساله! در ایالت آریزونای آمریکا که در اثر فرسایش سنگها با آب به وجود آمده و بسیاری از گردشگران و به ویژه علاقه مندان به طبیعت را به سوی خود می کشاند.  با تفریحاتی نظیر پرواز بر فراز دره، تفریحات هیجانی، قایق سواری و … که به یک قطب گردشگری در جهان تبدیل شده است.

گرند کانیون

دره خزینه

جاذبه ای منحصر به فرد در میانه های جاده پلدختر به اندیمشک و در جوار روستایی به همین نام قرار دارد که به آن دره خزینه می گویند. نشانه هایی از فرسایش طی سال های دور و دراز به خوبی در آن به چشم می‌خورد. پس از فراز و نشیب های بسیار به شکل امروزی در آمده و جلوه ای دیدنی و شگفت به خود گرفته است. اینجا شبیه ترین دره به دره گرند کانیون و از این رو لقب گرند کانیون ایران را به خود گرفته است. پلی معلق در اینجا وجود دارد که یک پای گردشگری آن محسوب می‎شود.

نقش و نگارهایی بر دیواره های دره خزینه به چشم می خورند که نشان از سن و سال کهن است. رودخانه کرخه از میان این دره عبور می کند و جلوه ای خاص به آن بخشیده. یکی از جاذبه های دیدنی لرستان که در کمتر نقطه ای از ایران می توان نظیر آن را یافت.

دره خزینه

بلندترین پل معلق ایران

پلی به طول ۱۱۲ و ارتفاع ۸۵ متر در دره خزینه وجود دارد که یکی از جاذبه های مهم استان لرستان به شمار می‎رود. بلندترین پل معلق ایران و حتی خاورمیانه است. قبل از این پل، پل معلقِ مشکین‌ شهر اردبیل به این عنوان شناخته می‎شد. اما پس از آن پل معلق دره خزینه در رده بالاتر قرار گرفت.

این پل یکی از پل های معلقِ کابلی است. بر فراز رود کرخه قرار دارد، در منطقه دره ای و صخره ای بنا شده است. البته اینجا دو پل کوچک و بزرگ معلق دیگر هم هست. یک طرف این پل معلق در لرستان و طرف دیگر آن در استان ایلام قرار دارد و به این وسیله دو سوی دره به هم متصل می شود. با استفاده از  چهار طناب کابلی و اتصال چوب های روسی ساخته شده است و بسیار مستحکم و زیبا به نظر می رسد.

بلندترین پل معلق ایران

تاریخچه پل معلق لرستان

در جریان مطالعات و اولیه برای ساختن سدی روی رود کرخه، مطالعات زمین‌ شناسی و ژئو تکنیک آغاز شد. برای تردد و نقل‌ و انتقال گروه مطالعاتی و تجهیزات گمانه زنی باعث ساختن پلی شد تا تردد افراد برای شناسایی منطقه به راحتی صورت پذیرد.  پل معلقی بر فراز رود کرخه که ساخت آن در اوایل بهار سال ۸۲ آغاز شد و تا پاییز همان سال به بهره برداری رسید. البته در نوروز ۹۷ عده ای اقدام به تخریب این پل معلق کردند و متاسفانه دیگر امکان عبور از روی آن وجود ندارد. اما هنوز هم برای عکاسی و ثبت تصویرهای یادگاری، تماشایی است.

پیچ نعل اسبی

در یکی از بخش های دره، صخره ای را خواهید دید که که وسط رود قرار گرفته است. این صخره در اثر فرسایش شکلی بسیار دیدنی و زیبا به خود گرفته که دقیقاً تصویری بسیار مشابه با پیچ نعل اسبی در دره گرند کانیون به وجود آورده است. یکی از دیدنی ترین تصاویر که طبیعت تا به حال مقابل چشم طبیعت گردان و گردشگران قرار داده نه فقط در استان لرستان بلکه یکی از تصاویر کمتر دیده شده در کل ایران است.

دره نوردی

چطور برویم؟

آدرس: استان لرستان، شهرستان پلدختر، روستای دره خزینه

برای رسیدن به دره خزینه باید به شهرستان پلدختر بروید. وارد جاده ی اندیمشک شوید. بعد از ۴۷ کیلومتر به روستای دره خزینه می رسید. دو کیلومتر آن طرف تر محل کارگاه سد سازی کرخه‌ی ۲ قرار دارد. پس از طی ۳ کیلومتر به پل معلق و دره خزینه می رسید.

کی برویم؟

لرستان در منطقه ای کوهستانی واقع شده و در بهار و تابستان آب و هوایی معتدل دارد اما به دلیل قرار گیری دره خزینه در منطقه ای در معرض تابش مستقیم نور آفتاب، بهتر است بهار و پاییز را برای این سفر انتخاب تا در بهترین فصل سفر این دره را تماشا کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از اینترنت و تلفن از هواشناسی پل دختر اطلاعات مناسبی راجع به آب و هوای آنجا بگیرید.

پل دختر

در دره خزینه چه کنیم؟

گشت و گذار و عکاسی

مناظر بسیار شگفت انگیز، وجود پل معلق، پیچ نعل اسبی و بسیاری از دیدنی های اطراف دره خزینه باعث شده تا فرصت خوبی برای ثبت کردن تصاویر تماشایی برای آلبوم خاطرات شما باشد.

صخره نوردی و کوهنوردی

ارتفاعات این دره باعث شده تا غیر از دره نوردان، بیشتر کوه نوردان و صخره نوردان نیز به سمت دره خزینه سرازیر شوند. و صعودی متفاوت را تجربه کنند و از تماشای دره زیبا بر فراز بلندی ها لذت ببرند.

کوهنوردی

۲ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۱۴ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۰۶ ق٫ظ

    زیبا بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۳ ق٫ظ

      بلی بسیار
      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…