گل شمعدانی در دکوراسیون منزل

۴
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
استفاده از گل های طبیعی و رنگارنگ در دکوراسیون داخلی و خارجی، شادی بخش است و می‌تواند سرزندگی را در خانه به وجود آورد.
گل شمعدانی

گیاه نماد حیات است. وجود گل های آپارتمانی در داخل خانه علاوه بر تصفیه کردن هوا، انرژی مثبتی در فضا به وجود می‌‎آورد. شاید بخواهید در کنار گل مصنوعی از گل های طبیعی در تزیین خانه استفاده کنید. یکی از گل های زینتی که در اینجا قصد داریم به شما معرفی کنیم، گل شمعدانی است. شمعدانی از گل های محبوب ایرانیان و از گذشته در حیاط خانه ها وجود داشته است. این گل جایگاه خود را از دست نداده و به دلیل انعطاف پذیری با شرایط مختلف به داخل خانه راه یافته است. با وجود گل شمعدانی در داخل خانه یا روی تراس، نمایی جذاب در منزل به وجود می‌آید. شما را با ویژگی های گل شمعدانی آشنا می‌کنیم تا از آن در داخل خانه یا فضای بیرون استفاده کنید و حس و حال خوبی به وجود آورید.

گل شمعدانی

شمعدانی گلی زینتی، دارای ساقه، برگ و گل است. گونه های مختلفی دارد. از این گل برای زیبا سازی تراس خانه، دکوراسیون داخلی و حیاط استفاده می‌شود. گل های این گیاه رنگ های متنوعی دارند و فرم آن ها به گونه ای است که نمایی جذاب به وجود می‌آورد. از ویژگی های این گل، عمر طولانی و سازگاری بالای آن است. به دلیل حالت ظاهریِ کاسبرگ که در انتها به چند شاخه تبدیل می‌شود و فرمی مانند شمعدان دارد، نام “شمعدانی” را برای این گیاه انتخاب کرده اند.

گل شمعدانی

ظاهر گل شمعدانی

دارای برگ های پهن و گرد است. در قسمت لبه ها، بریدگی های زیادی وجود دارد. سطح برگ ها با پرزهای ریز پوشیده شده است. برگِ این گل در بعضی از انواع دارای سایه های ابلق سبز و بادمجانی، اما در بیش تر مواقع تک رنگ، و به رنگ سبز تیره است. دارای ده پرچم است که فقط هفت پرچمِ آن زایا است. گل ها در قسمت پرچم به طور پیوسته جوانه می‌زنند. گلبرگ هایی ظریف به رنگ های سفید، قرمز، صورتی و بنفش دارد. این گل اگر شرایط مناسبی داشته باشد، تا ارتفاع ۲ متر رشد می‌کند.

گل شمعدانی

نگهداری گل شمعدانی

با آگاهی از شرایط مناسب برای این گل زینتی، می‌توانید چندین سال این گل را در خانه حفظ کنید و گل هایی سرزنده و خوش رنگ در دکوراسیون خانه داشته باشید. فقط لازم است با نور کافی، زمان آبیاری، دمای مناسب و مقدار آب لازم برای گل شمعدانی آشنا شوید.

گل شمعدانی

خاک مناسب گل شمعدانی

شمعدانی به خاک ترکیبی و سنگین نیاز دارد. خاکی متشکل از کود طبیعی، شن، خاک برگ و خاک باغچه انتخاب مناسبی برای این گل است. نسبت ترکیب خاک را به صورت یک واحد از خاک برگ، کود و شن در نظر بگیرید و آن را با دو واحد خاک باغچه مخلوط کنید.

تزیین تراس خانه

نور مناسب برای گل شمعدانی

گل شمعدانی آفتاب را خیلی دوست دارد و نیازمند به نور مستقیم است. گلدان گل را پشت پنجره های جنوبی و آفتاب گیر بگذارید. در زمستان که نور خورشید کم تر به داخل می‌تابد از نورپردازی مصنوعی برای تامین نور کافی استفاده کنید. با قرار گرفتن در برابر نور خورشید بیش تر گل می‌دهد و سرحال تر است. اگر گل را در بالکن قرار می‌دهید، مراقب باشید ساعات زیادی در معرض نور مستقیم قرار نگیرد و برای جلوگیری از سوختن شمعدانی آن را در طول روز جا به جا کنید یا قسمتی را برای ایجاد سایه در نظر بگیرید.

گل های زینتی

آبیاری گل شمعدانی

شمعدانی در خاک خشک رشد خوبی دارد و نیاز آن به آب کم است. بین هر دو بار آبیاری باید خاک کاملا خشک شده باشد. اما بهتر است محیط رطوبت کافی را برای جذب از طریق برگ ها داشته باشد. اگر در طول روز اسپری کردن آب روی برگ گیاهان را فراموش می‌کنید، گلدان شمعدانی را پشت پنجره آشپزخانه بگذارید و به این شکل رطوبت مورد نیاز این گیاه را تامین کنید.

گیاه زینتی

دمای مناسب برای گل شمعدانی

شمعدانی در دمایی بین ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد به حیات خود ادامه می‌دهد. هر چه دمای اطراف گلدان تعادل بیش‌تری داشته باشد و گلدان بین نقاط متفاوتی جا به جا نشود، گلدهی آن بهتر خواهد بود و شادابی خود را حفظ می‌کند. البته بعضی از گونه های این گیاه شرایط متفاوتی را طلب می‌کنند. برای مثال شمعدانی عطری در دمای ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد، رشد بهتری خواهد داشت. چنانچه می‌خواهید گلدان شمعدانی را از جایی به جای دیگر انتقال دهید، برای جلوگیری از ایجاد استرس در گیاه از تغییر ناگهانی خودداری کنید. اگر می‌خواهید گلدان را در فصل های سرد به داخل بیاورید، ابتدا چند ساعت از روز آن را فضای خانه بگذارید و بعد از چند روز آن را به طور کامل به داخل خانه بیاورید.

تکثیر شمعدانی

شمعدانی به راحتی تکثیر می‌شود و می‌توانید بدون نیاز به متخصص و انجام کاری خاص این گل را افزایش دهید. به راحتی می‌توانید تعداد بیش تری از این گل را در خانه داشته باشید. بخشی از ساقه گل را جدا کرده آن را در بطری آب بگذارید و منتظر بمانید تا ریشه بزند.

امیدواریم مطالب یاد شده برای شما مفید بوده باشد. در بخش های بعدی مجله دلتا به استفاده از شمعدانی در تزیین خانه خواهیم پرداخت. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۰:۲۰ ق٫ظ

  2. مهدی حسنی

    ۱۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ

  4. فرهاد کرمی

    ۱۴ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۵۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…