گل گاو زبان ؛ بنفش آرام بخش

۷
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گل بنفشی که مثل شیر گاو، کلسیم دارد و برای زبان و دهان هم مفید است؛ هنوز حدس نزده‌اید که کدام گیاه را می‌گوییم؟ با مجله دلتا همراه باشید.
گل-گاو-زبان

یک گیاه گرم و پر خاصیت؛ در مواقعی که عصبانی می‌شوید، گل گاو زبان، آب روی آتش است؛ خودتان را در خانه و روی یک مبل راحتی تصور کنید؛ مثلا یک عصر پاییزی دلپذیر که از خرید یا محل کارتان به خانه آمده‌اید و به هر دلیلی آرامش شما به هم خورده است؛ لطفا لبخند بزنید و یک فنجان دمنوش خوش رنگ و لعاب گل گاو زبان برای خودتان درست کنید؛ این بار پیام صفحه سلامتی مجله دلتا یک فنجان آرامش با طعم گل گاو زبان داغ و خانگی است.

خواص-گل-گاو-زبان

ویتامین های گل گاو زبان

گل گاو زبان؛ گیاه سه بخشی پر خاصیت که سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتوسیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است.

چای، دمنوش یا عرق این گیاه فرقی نمی‌کند، چیزی که مهم است، مصرف این گیاه معطر و مغذی است البته شما می‌توانید این گیاه را همراه سایر مواد مغذی مثل لیمو عمانی، پونه، بابونه، چای سبز و … هم مصرف کنید؛ همه چیز به ذائقه و طبع شما بستگی دارد.

خواص-گل-گاو-زبان

خواص گل گاو زبان

از این گیاه معطر خانگی به راحتی نگذرید! از خواص بی‌نظیر این گیاه چه می‌دانید؟ با ما همچنان همراه باشید.

درمان سرماخوردگی

دمنوش گل گاو زبان به همراه کمی لیمو عمانی و عسل برای درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد بسیار مفید است. دمنوش این گیاه برای سرفه های عفونی و گلودرد های ویروسی در فصل پاییز و زمستان مؤثر است.

درمان کننده آسم

یک ضد سرفه طبیعی در قفسه دارو های گیاهی آشپزخانه شما است. گل گاو زبان سرفه های مزمن، وقفه های تنفسی و آسم های خفیف را درمان می‌کند؛ می‌توانید این گیاه را با بابونه، سنبل الطیب و شقایق مخلوط کنید و دم‌کرده حاصل از این چند گیاه را روزی ۲ تا ۳ بار برای درمان سرفه های خشک بنوشید.

گیاه ضد سرطان

یکی از خواص این گیاه، ضد سرطان بودن آن است. این گیاه معطر، منیزیم دارد و از سرطان های مختلف مثل پروستات، سرطان سینه و بیماری های مربوط به کبد جلوگیری می‌کند.

آرام بخش طبیعی و درمان کننده ام اس

این گیاه می‌تواند سیستم عصبی شما و بیماری های مربوط به آن را درمان کند؛ اگر مدام استرس دارید، یک فنجان از این دمنوش گیاهی می‌تواند شما را آرام کند. روغن این گیاه باعث کاهش علائم بیماری ام اس مانند اسپاسم عضلانی و بی‌حسی اندام ها می‌شود.

درمان عفونت زنانه

خانم های یائسه که دچار نوسانات خلقی هستند، می‌توانند به جای استفاده از درمان های هورمونی از طب سنتی و مکمل های گیاهی مثل گل گاو زبان استفاده کنند؛ اگر مشکلات به هم ریختگی هورمونی و تأخیر در پریود دارید، دمنوش این گیاه را در رژیم غذایی خودتان جای دهید.

درمان بیماری های دهان و دندان

برگ تازه این گیاه، جوش های چرکین دهان اطفال، برفک دهان، سستی بیخ دندان ها و عفونت لثه و زبان را درمان می‌کند و برای رفع حرارت دهان ( ناشی از بیماری های مختلف) مؤثر است.

دمنوش-گل-گاو-زبان

ضد روماتیسم

این گیاه به دلیل داشتن «آلکوالویید» ضد حساسیت، ضد روماتیسم و ضد التهاب است.

سلامت پوست

عصاره برگ گل گاو زبان، ترکیبی نرم‌کننده‌ای برای پوست خشک بوده و برای برطرف کردن خارش های پوستی بسیار مفید است. افشره برگ این گیاه با مقدار مساوی آب برای خشکی یا خارش پوست و درمان لکه پوستی و جوش های عصبی مفید است؛ می‌توانید از این گیاه به صورت استعمال خارجی در محل مورد نظر نیز استفاده کنید.

خداحافظی با ریزش مو

مالیدن روغن گل گاو زبان به سر باعث کاهش بسیاری از مشکلات پوست، کف سر و مو می‌شود؛ این گیاه مغذی، فولیکول های مو را تقویت می‌کند؛ اگر دچار ریزش مو هستید، از روغن گل گاو زبان استفاده کنید.

کنترل دیابت و درمان فشار خون

آنتی اکسیدان های موجود در گل گاو زبان باعث بهبود گردش خون می‌شود و فشار خون بالا را هم درمان می‌کند؛ از طرف دیگر، دمنوش این گیاه می‌تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت هم کمک کند.

درمان اعتیاد به الکل

برای ترک اعتیاد به الکل گل گاو زبان را امتحان کنید؛ زیرا این گیاه با سرکوب کردن برخی پیام رسان های عصبی خاص، می‌تواند این نوع اعتیاد را کاهش دهد و به بهبود وضعیت خواب افراد الکلی هم کمک کند.

درمان بیماری های قلبی

مصرف این گیاه باعث پیشگیری از سکته، حمله قلبی و ناراحتی های سیستم قلبی – عروقی می‌شود.

بهبود عملکرد روده

روغن گل گاو زبان باعث تحرک روده می‌شود و عملکرد آن ها را بهبود می‌بخشد. افرادی که دچار تنبلی روده هستند، بهتر است گل گاو زبان مصرف کنند.

درمان عفونت دستگاه ادراری

گل گاو زبان مقدار بسیار زیادی پتاسیم و کلسیم دارد که ادرار آور است و باعث از بین بردن عفونت ها به خصوص در ناحیه کلیه و مثانه می‌شود.

درمان بیش فعالی

این گیاه مغذی، در درمان اختلالات بیش فعالی به خصوص در کودکان بسیار مفید است؛ گل گاو زبان می‌تواند باعث افزایش تمرکز مغز شود.

ضد آلزایمر

روغن گل گاو زبان سبب افزایش انتقال امواج عصبی و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در سالمندان می‌شود؛ چه گیاهی بهتر از این!

ضد پوکی استخوان

این گیاه مقدار زیادی کلسیم دارد که این ماده بر سلامت استخوان ها در افراد میانسال تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد و سبب جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

دمنوش-گل-گاو-زبان

دمنوش گل گاو زبان

برای استفاده از این گیاه، مقداری گل گاو زبان (دو تا پنج مثقال) را با نیم لیتر آب جوش، مانند چای روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری یا سماور بگذارید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد و پس از دم کشیدن، ده دقیقه بماند و بعد آن را میل کنید. فقط می‌توانید ۲ گرم گل گاو زبان را به صورت دمنوش تهیه کرده و سه بار در روز آن را مصرف کنید.

مضرات-گل-گاو-زبان

مضرات گل گاو زبان

  • با توجه به حساسیت و بحرانی بودن دوره بارداری، مصرف گل گاو زبان در این دوران، برای خانم‌های باردار اصلا توصیه نمی‌شود؛ زیرا آلکالوئید های موجود در این گیاه ممکن است باعث آسیب به جنین شود.
  • برخی مطالعات نشان می‌دهند که گل گاو زبان برای بیماران مبتلا به ناراحتی سنگ کلیه ضرر دارد و ممکن است باعث تشدید درد و ناراحتی آن‎ها شود.
  • مصرف بیش از حد این گیاه باعث افزایش فشار خون می‌شود؛ بنابراین مبتلایان به فشار خون بالا باید از مصرف آن اجتناب کنند؛ البته مصرف مقدار کمی از این گیاه به صورت دم‌کرده در کنار لیمو می‌تواند برای این افراد مفید باشد.

با این دمنوش خوش رنگ و لعاب خانگی چه کردید؟ خستگی شما در رفته است؟ اعصاب‌تان آرام شده است؟ نوش جان!

۷ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲ اسفند ۱۳۹۸ در ۷:۴۸ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

  2. حسن حسنی

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۱ ق٫ظ

    فوق العاده است

    پاسخ

  3. صلابت

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۰ ق٫ظ

  4. صلابت

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۰ ق٫ظ

  5. مودت

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۴۳ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  6. متین

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۰۵ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…