سند زدن خانه چه مراحلی دارد؟

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گاهی ممکن است فروشنده خانه را به چندین نفر بفروشد. برای جلوگیری از این اتفاق، پس از تنظیم مبایعه نامه، فروشنده و خریدار، به بنگاه ‌های معاملات ملکی معتبر می‎روند تا مبایعه نامه خود را در سیستم جامع ثبت کنند.
انتقال سند ملک

انتقال سند ملک یکی از مهم ترین چالش هایی است که اشخاص بعد از پیدا کردن ملک مورد نظر با آن مواجه هستند. افراد باید طبق ضوابط و مقرراتی که در قانون مشخص شده عمل کنند تا دچار مشکلات و دردسر های بعدی نشوند. در مجله دلتا به بررسی موارد مهم مراحل انتقال سند ملک و هزینه ‌های مربوط به آن پرداخته شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

مراحل انتقال سند ملک

توافق

شاید بتوان گفت اولین مرحله از مراحل انتقال سند ملک، توافق بین فروشنده و خریدار است که به صورت قولنامه به ثبت می‌رسد. در قولنامه رضایت دو طرف از انجام معامله اعلام می‎شود و در آخر فروشنده و خریدار آن را امضا می‎کنند. در ضمن با امضا دو شاهد مرد زیر قولنامه  مبایعه نامه تنظیم می‎شود.

انتقال سند

شرایط مبایعه نامه

مبایعه نامه سندی غیر رسمی است که قرار است به سند رسمی تبدیل شود. باید در نظر داشت که هر یک از بند های ذکر‌ شده در مبایعه‌ نامه، می‌تواند به نفع یا به ضرر افراد استفاده شود پس در نوشتن آن‌ باید خیلی دقت کرد. در مبایعه نامه لازم است شرایطی ذکر شود که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • مشخصات ، آدرس، کد پستی، تلفن همراه و شماره تلفن ثابت فروشنده و خریدار
  • پرداختن به موضوع مورد معامله از جمله مشخصات دقیق جغرافیایی، ثبتی و هندسی
  • قیمت واحد و قیمت کل مورد معامله بر اساس وجه رایج مملکت (ریال یا معادل تومان)
  • زمان حضور در دفترخانه و تنظیم سند و نحوه پرداخت مبلغ

دریافت کد رهگیری در مراحل انتقال سند ملک

گاهی ممکن است فروشنده خانه را به چندین نفر بفروشد. برای جلوگیری از این اتفاق، پس از تنظیم مبایعه نامه، فروشنده و خریدار، به بنگاه  معاملات ملکی معتبر مورد نظر می‎روند تا مبایعه نامه خود را در سیستم جامع ثبت کنند. مشخصات ملک، و نیز خریدار و فروشنده در سیستم ثبت شده و کد رهگیری صادر می‌شود. این سیستم سراسری است، پس در نتیجه اگر فروشنده بخواهد هم زمان یک ملک را به چند نفر بفروشد، سیستم خطا می‌دهد. سپس فروشنده با شناسنامه و اصل سند، به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه می‌کند و با ارائه مدارک لازم برای انتقال سند ملک، تشکیل پرونده می‌دهد. دفاتر ثبت و استعلام سند با داشتن مدارک مربوطه استعلام‌ می‌گیرند. این استعلام حدود دو هفته زمان می‌برد و طی آن احتمال درگرو بودن سند یا قرارگیری ملک در طرح‌ های ساخت ‌و ساز شهری بررسی خواهد شد.

قولنامه

فروشنده در سند زدن چه اقداماتی باید انجام دهد؟

 فروشنده موظف است پس از اخذ نامه‌ ای از دفتر خانه اسناد رسمی، مراحل زیر را برای سند زدن ملک طی کند.

  • به شهرداری یا بخشداری مراجعه کند؛ در صورتی که ملک مورد معامله طبق پروانه ساخته نشده باشد، فروشنده موظف به پرداخت جریمه خواهد بود.
  • عوارض نوسازی ساختمان و زمین، هزینه پسماند و جمع آوری زباله‌ ها در زمان انتقال سند باید پرداخت شود.
  • در زمان انتقال سند، اداره دارایی ۴ درصد از قیمت ملک را به عنوان مالیات دریافت می‌کند؛ بنابراین فروشنده باید به اداره دارایی مراجعه کند.
  • در صورتی که ملک فروشی تجاری باشد، فروشنده باید برای انتقال سند ملک به اداره بیمه هم مراجعه کند.

 انتقال سند ملک

آخرین مرحله‌ از انتقال سند، انتقال قطعی سند است. بعد از انجام همه‌ مراحل دو طرف معامله با داشتن مدارک شناسایی، مفاصا حساب شهرداری، مفاصا حساب دارایی، سند مالکیت، کپی مبایعه‌ نامه و کد رهگیری، گواهی پایان کار، استعلام ثبتی و کد پستی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند. در پایان سندی مطابق با شرایط توافق دو طرف معامله در دفتر اسناد رسمی تنظیم خواهد شد.

۲ دیدگاه

  1. حیدری

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۳۷ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  2. یوسفی

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ق٫ظ

    آموزنده بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …