افزایش نجومی قیمت مسکن ادامه دارد؟

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تحولات بازار مسکن شهر تهران از بازگشت امید میان عرضه‌کنندگان و سازندگان مسکن و ایجاد اطمینان در طرف تقاضا حکایت دارد.
جدیدترین اخبار بازار مسکن
جدیدترین اخبار بازار مسکن ضمن آنکه که اعلام می‌کند دیگر از افزایش نجومی قیمت، مشابه آنچه در سال ۹۷ رخ داد، خبری نخواهد بود، از اختصاص سیاست‌ های اعتباری به منظور رونق بخش مسکن نیز خبر می‌دهد.
به گزارش مجله دلتا با اینکه در مهرماه امسال معاملات مسکن روند رو به افزایش به خود گرفته است، اما تعداد معاملات هنوز در سطح قابل قبول نه فقط نسبت به دوره رونق بلکه حتی در مقایسه با سال گذشته نیست. با توجه به تغییر مسیر و افزایش تعداد معاملات، انتظار می‌رود که این روند در ماه‌ های آینده نیز ادامه داشته باشد و درپی آن رونق ساخت‌ و ساز و افزایش عرضه مسکن در کشور روی دهد.

پس از کنترل تقاضا در بازار ارز و جلوگیری از سوداگری در بازارهای موازی، وضع عرضه و تقاضا در بخش مسکن نیز تغییر کرده است؛ به این صورت که عرضه واحد های مسکونی درپی انعطاف‌ پذیری برخی از مالکان افزایش یافته و هم‌زمان تقاضای سرمایه‌ای نیز به‌دلیل نبود چشم‌انداز مثبت از آینده قیمت مسکن از دید سرمایه‌گذاران، از بازار خارج شده‌ است. با این وجود، هنوز تفاوت معنا داری میان توان خرید شهروندان و قیمت خانه وجود دارد و کاهش متقاضی  و متعاقب آن کاهش معاملات نیز گویای این چالش است.

این گزارش حاکی است، سیاست‌ های اعتباری بخش مسکن می‌تواند به افزایش توان اقتصادی خانوار کمک کند، اما باید به این نکته توجه داشت که تخصیص اعتبار به منظور بالا بردن قدرت خرید می‌تواند متقاضیان دیگری را به خریداران اولیه اضافه کند. بنابراین سیاست‌های اعتباری حوزه مسکن نباید به‌ گونه‌ای اعمال شود که با ثابت ماندن عرضه و افزایش تقاضا، بسترساز افزایش دوباره قیمت مسکن باشد، ضمن آنکه حتی با تعدیل قیمت که در ماه‌ های اخیر اتفاق افتاده است، هنوز هم حاشیه سود مناسبی برای سازندگان مسکن وجود دارد و انتظار می‌رود با توجه به افزایش تدریجی سطح تقاضا، ساخت‌ و ساز مسکن نیز گسترش یابد.

۴ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۲ ق٫ظ

    سازندگان مسکن قبلا صد درصد سود میکردند وبه آن روش عادت کرده اند ولی دیگر بازار کشش ندارد وباید با مصرف کننده ها کنار بیایند وتا حداقل ۵ سال آینده افزیش قیمتی نخواهیم داشت وبازار در رکود است با توجه به تجربیات قبل

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۱۴ ب٫ظ

      ممنون که با دلتا همراهید…

      پاسخ

  2. جعفری

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۲۴ ب٫ظ

    سپاس از مطالب مفید سایت

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۱۴ ب٫ظ

      سپاس از شما که با دلتا همراه هستید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…