پونه ؛ سبزی دوقلو !

۲
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خواهر کوچولوی نعناع را می‌شناسید؟ بیشتر از این شما را منتظر نمی‌گذاریم، این شما و این هم ...! خودتان حدس بزنید که نوبت معرفی کدام گیاه پرخاصیت است؛ با مجله دلتا همراه باشید.
پونه

پونه یکی از انواع سبزی خوردن است که طرفداران خاص خودش را دارد؛ این گیاه از خانواده نعناع است؛ بنابراین می‌توان به آن سبزی دوقلو هم گفت. این گیاه می‌تواند بسیاری از بیماری های شما را درمان کند؛ اگر مشکلات گوارشی، بیماری های پوستی، عفونت لثه یا دندان دارید، خوردن این سبزی یا گیاه را فراموش نکنید.

اگر مخاطب همیشگی صفحه سلامتی مجله دلتا باشید، حتما می‌دانید که زمان انجام چه کاری فرا رسیده است؟ شاید هم قبل از اینکه ما بگوییم شما به طرف آشپزخانه خود رفته‌اید تا خودتان را به نوشیدن یک فنجان از دمنوش گیاهی پونه دعوت کنید؛ امیدوار هستیم که عطر این گیاه جاودانه و پرخاصیت آنقدر شما را مست نکند که خواندن این مطلب را فراموش کنید؛ با ما همراه باشید.

پونه

ویتامین های پونه

بهتر است بدانید که این گیاه در مقایسه با نعناع از نظر ویتامین تفاوت‌ های زیادی دارد.  این عضو کوچک سبزی خوردن و ترکیب اصلی موجود در آن، اسانس روغنی فرار یا روغن منتول، مقداری تانن، مواد رزینی و مقدار زیادی ویتامین  A، B ، C و کلسیم دارد؛ این داستان خوشمزه و معطر همچنان ادامه دارد…

پونه-و-نعناع

خواص پونه

برگ‏ ها و گل‏ های پونه و همچنین ساقه‏ های آن می‌توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک‏ ها باشند. این گیاه همچنین بادشکن، معرق، مدر و محرک است؛ بیایید یک بار دیگر خواص این گیاه یا سبزی معطر را با هم مرور کنیم.

درمان بیماری‌های گوارشی

مصرف این گیاه به درمان بیماری‌ های گوارشی کمک می‌کند. این گیاه با دفع گاز های انباشته‌شده در روده، نفخ شکم را از بین می‌برد.

گیاه مفید برای صفرا و کبد

همانطور که گفتیم، چای یا دمنوش پونه به دستگاه گوارش کمک می‌کند و به دلیل خاصیت ضد انقباضی‌اش، یکی از درمان‌ های عالی برای تسکین و کاهش درد های معده به ‌شمار می‌رود. یکی دیگر از خواص این سبزی، خاصیت صفرا آوری آن است؛ همچنین این گیاه محرک کبد است.

درمان سرماخوردگی و برونشیت

پونه به‌ دلیل داشتن مقدار زیادی منتول خاصیت خلط ‌آوری دارد و برای کسانی ‌که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، مفید است. این گیاه به تخلیه‌ ترشحات انباشته‌ شده در ریه‌ ها کمک می‌کند؛ بنابراین برای درمان برونشیت و نیز درمان سرماخوردگی گزینه‌ای مناسب است.

تب‌ بر طبیعی

این سبزی تب‌بر است و به درمان آنفولانزا و سرماخوردگی کمک ‌می‌کند. همچنین این گیاه تعریق بدن را افزایش می‌دهد و به کاهش تب کمک می‌کند.

درمان اختلال عصبی و صرع

پونه آرام‌بخش و مسکن خوبی است. چای پونه به ایجاد آرامش، کاهش عصبانیت و بهبود مشکلات خواب کمک می‌کند. در موارد شدید تر که فرد دچار تشنج و هیستری می‌شود، روغن پونه به آرامش اعصاب و در نتیجه درمان تشنج و توقف حملات صرع بسیار کمک می‌کند.

کاهش درد عضلانی و التهاب مفاصل

این گیاه با بی حس کردن نقاط مربوط به اعصاب، درد های عضلانی، روماتیسم و ورم مفاصل را بهبود می‌بخشد. پونه برای کسانی ‌که میزان اسید اوریک بالایی دارند و گرفتار بیماری هایی مثل نقرس هستند، گزینه‌ مناسبی است.

درمان عفونت‌ها

یکی دیگر از خواص این گیاه مبارزه با عفونت‌ و درمان آن است؛ بنابراین مصرف آن برای بهبود عفونت‌ های مجرای ادراری، کلیه و رحم توصیه می‌شود. شما می‌توانید با مصرف این گیاه یا روغن پونه ( البته به مقدار خیلی کم ) به جنگ باکتری ها و عفونت ها بروید. همچنین استعمال خارجی این گیاه به بهبود سریع زخم ها کمک می‌کند.

تنظیم سیکل قاعدگی خانم ها

اگر زمان پریود خانم ها منظم نیست؛ پونه بخورید؛ این گیاه علاوه بر اینکه عفونت های شما را از بین می‌برد، به تنظیم چرخه قاعدگی هم بسیار کمک می‌کند؛ این ویژگی پونه به لطف تحریک هورمون‌ های استروژن و پروژسترون اتفاق می‌افتد.

خواص پونه کوهی

پونه کوهی بخوریم یا نعناع؟

مرغوب‌ترین نوع این گیاه، پونه وحشی یا پونه کوهی است که در کنار چشمه ها می‌روید و بهترین فصل برای چیدن آن اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت است؛ البته این به آن معنی نیست که شما در فصل های دیگر سال نمی‌توانید از این گیاه یا سبزی معطر استفاده کنید؛ خوردن یک لیوان دمنوش پونه هم می‌تواند خستگی شما را رفع کند.

اگر زیاد سکسکه می‌کنید، ضعف معده دارید یا بی اشتها هستید، پونه بخورید. از خواص پونه کوهی چه می‌دانید؟ اصلا اگر شما بخواهید، از میان سبزیجات خوشمزه یا به طور خاص تر از بین نعناع و پونه یک سبزی را انتخاب کنید، کدام را ترجیح می‌دهید؟

خواص پونه کوهی

اگر فشار خون دارید، پونه کوهی بخورید. این گیاه مناسب‌ تر از نعناع است؛ می‌پرسید چرا؟ خودتان بخوانید:

  • این گیاه سدیم کمتری نسبت به نعناع دارد.
  • پتاسیم موجود در پونه کوهی حدود سه برابر نعناع است.
  • کلسیم پونه کوهی ۸ برابر کلسیم موجود در نعناع است.
  • این سبزی ۴ برابر نعناع منیزیم دارد.

سبزی-خوردن

دمنوش پونه

شما می‌توانید از گل پونه برای تهیه یک دمنوش خانگی خوشمزه استفاده کنید. برای تهیه دمنوش پونه، یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونه تازه یا یک قاشق چای‌خوری سبزی و برگ پونه خشک‌ شده را در چای صاف‌کن و درون یک لیوان بریزید و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید؛ سپس اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه این گیاه دم بکشد و به رنگ چای در بیاید؛ دمنوش گیاهی شما حاضر است؛ نوش جان!

خواص عرق پونه

عرق پونه خلط آور، قابض و بازکننده عروق است و اسانس آن به دلیل داشتن مانتول، خاصیت بی‌حسی موضعی دارد و ضد عفونی‌کننده محیط است. این گیاه موش، مار و حشرات مؤذی را فراری می‌دهد و برای گزندگی هم مفید است.

خواص پونه

مضرات مصرف پونه در بارداری

  • زنان باردار پونه نخورند! مصرف زیاد پونه ، برای خانم های حامله مضر است؛ زیرا می‌تواند ماهیچه های رحم را منقبض کند و باعث سقط جنین شود.
  • همچنین مصرف بیش از حد این گیاه، فشار خون و پمپاژ قلب را شدت می‌بخشد و ممکن است باعث مسمومیت یا تشنج شود.

این مطلب سلامتی خوش طعم و عطر هم به پایان رسید، حتما شما هم دمنوش خوشمزه پونه را تمام کرده‌اید؛ نوش جان! حالا وقت آن شده است که چشم های‎تان را ببندید و آرام نفس بکشید؛ این یعنی معجزه طب سنتی!

۲ دیدگاه

  1. صلابت

    ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۵۱ ب٫ظ

  2. فتحی

    ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۰۱ ب٫ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…