جاهای دیدنی گیلان ؛ تالاب استیل

۶
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تالاب استیل اولین ایستگاه در کشورمان است که پرنده های مهاجر در آن توقف می‌کنند؛ همین موضوع این تالاب را به جاذبه ای جذاب برای پرنده نگری تبدیل کرده است.
جاهای دیدنی گیلان

شهر های مرزی همیشه دیدنی هستند. یک پای گردشگری شان آن ور است و یک پای گردشگری شان این ور. یک سر بازارهایش به چانه زدن های خودمان می‌رسد و یک سر دیگرش به چانه بی چانه آن ها. امروز با مجله دلتا می‌بریمتان به یکی از جاهای دیدنی گیلان که هرچه از آن بگوییم باز هم کم است. این خطه سرسبز راتا انتها که برویم می‌رسیم به یکی از همین شهر های مرزی. به آستارا با جاذبه های مشهور و جاده دیدنی گردنه حیران، اما بعید می‌دانم نام تالاب بین المللی استیل را شنیده باشید. جایی که نامش برای اهالی این شهر و گیلانی ها آشناست؛ در کنار جاده رشت به آستارا قرار دارد و مقصد بسیاری گردشگران است.

آستارا

تالاب استیل

در ۷ کیلومتری جاده رشت به آستارا تالاب استیل که از آن به عنوان آخرین تالاب باقی مانده شهرستان آستارا یاد می‌کنند، می‌درخشد. منظره ای زیبا از کوهستان و جنگل در کنار هم. در شمالی ترین نقطه و یکی از جاهای دیدنی گیلان که اولین ایستگاه فرود پرنده های مهاجر به ایران است. در زبان تالشی به آن هستل به معنای آبگیر می‌گویند. اینجا یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان و شکار در آن ممنوع است. یکی از زیباترین تالاب ها با درختان توسکای داخل آن که با وزش بادهای محلی در آب به این سو و آن سو می‌روند و به همین دلیل اینجا به نام درختان شناور نیز مشهور است.

کوهستان البرز

در تالاب استیل چه کنیم؟

مناظر طبیعی را ببینیم

مناظر فوق العاده زیبا و طبیعت متفاوت و تماشایی این تالاب بسیار چشم نواز است. طبیعت در اینجا پهنه ای آبی در برابر‎تان گسترده است که در روز زیر نور آفتاب مانند الماسی می‌درخشد. کوه های سرسبز و پر درخت البرز پس زمینه آن است و با قامتی بلند، پشت دریاچه قد علم کرده اند. در گوشه گوشه تالاب، نیزار ها و زمین های کشاورزی، شالیزار ها و خانه های کوچک و بزرگ را می‌بینید که به مناظر پیش روی تان تنوع داده اند.

درختان کوتاه و بلندی را در میان آب می‌بینید که گویا در آن غوطه می‌خورند. پدیده ای که شاید حالتی وهم آلود و مرموز به تالاب می‌دهد و چشم اندازمان از طبیعت را زیبا تر می‌کند.

تالاب استیل

قایق سواری کنیم

از آنجا که تالاب استیل مامن و پناهگاه حیوانات مختلف آبزی و پرندگان است، تنها تفریح آبی که در این تالاب می‌توان انجام داد، قایق سواری است. در اینجا انواع قایق های پدالی و موتوری‌ برای سواری و گردش در تالاب وجود دارد.

پرنده نگری کنیم

تالاب استیل اولین ایستگاه در کشورمان است که پرنده های مهاجر در آن توقف می‌کنند؛ همین موضوع این تالاب را به جاذبه ای جذاب برای پرنده نگری تبدیل کرده است. چنگر نوک سرخ، باکلان ها، اگرت ها، ابیا، گاوچرانک، خوتکای سفید و مرغابی سانانی که از مناطق سردسیر به این منطقه آمده اند، پرنده های دیدنی و سوژه های مناسب عکاسی برای شما هستند.

نکته: شکار ممنوع است. تالاب استیل در منطقه شکار ممنوع قرار دارد و از آنجا که پرنده های مهاجر به آنجا می‌آیند، شکارشان ممنوع است و هر گونه تلاش برای این کار با اعمال جریمه و زندان مواجه می‌شود.

پرنده

کمپ بزنیم

اگر از آن دسته افراد هستید که به ماندن در طبیعت علاقه دارید و لذت بردن از مناظر زیبا بدون یک زیرانداز و یک وعده غذای مختصر در طبیعت برایتان کم است. می‌توانید راهی تالاب استیل شوید و چند ساعتی را در یکی از بهترین جاهای دیدنی گیلان بگذرانید.

عکاسی کنیم

اصلاً می‌شود به چنین بهشت زیبایی سفر کرد و بدون عکس برای آلبوم خاطرات برگشت؟ مگر داریم؟ اینجا می‌توانید از چشم انداز دلربایی که مقابل چشمانتان قرار گرفته، عکس بگیرید و حسابی سر ذوفق بیایید. می‌توانید از حیوانات مختلف، از درختان شناور و پرندگان و ده ها دیدنی دیگر عکس بگیرید.

شمال

چطور برویم؟

آدرس: استان گیلان، آستارا ، کیلومتر ۷ جاده رشت به آستارا

اگر از تهران به سمت تالاب بروید یا نه، از هر کجای ایران که می‌خواهید برای دیدن تالاب استیل بیایید، باید ابتدا خود را به استان گیلان برسانید، سپس به سمت جاده آستارا-رشت (بلوار معلم) برانید. ۷ کیلومتری شهر آستارا، در حاشیه جاده رشت به آستارا تالاب را خواهید دید. بهترین راه برای ورود به تالاب استیل استفاده از قسمت شمالی آن است.

قایق

۶ دیدگاه

  1. حیدری

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۳۸ ب٫ظ

    عالی‌بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۳ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۱۴ ب٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  2. بابک وزیرپور

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۲۰ ق٫ظ

    مکان دیدنیه جالبی هست خصوصا دیدن پرندگانی که نام بردید

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۲:۳۸ ب٫ظ

      سلامت باشید
      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  3. نامجو

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۰ ق٫ظ

    بسیار زیبا و دیدنی است

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۲:۳۸ ب٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…