وسایل تزیینی را چگونه در چیدمان منزل به کار ببریم؟

۴
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
وسایل و لوازم تزیینی جذاب و دوست داشتنی را به خانه اضافه کنید و دکوراسیونی خاص در خانه به وجود آورید.
وسایل تزیینی

دکوراسیون خانه فقط شامل میز، صندلی و رنگ دیوار نیست. خانه خلوت و خالی باعث ایجاد خستگی می‌شود. برای رنگ بخشیدن به فضا و فرار از یکنواختی وجود وسایل تزیینی و چیدمان صحیح آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با رعایت چند نکته می‌توانید لوازم تزیینی جذاب و شیک را به گونه ای چیدمان کنید که منزل شما نمایی آرامش بخش و متوازن داشته باشد. برای آشنایی با این نکات این بخش از مجله دلتا را مطالعه کنید.

وسایل تزیینی

چیدمان وسایل تزیینی در اتاق

لوازمی را انتخاب کنید که آن ها را واقعا دوست دارید. وسیله ای که برای تولد، سالگرد ازدواج یا موفقیت شغلی دریافت کرده اید، می‌تواند مرکز توجه دکوراسیون اتاق باشد. باید به ترکیب وسایل تزیینی در کنار هم دقت کنید. برای اینکه بدانید آیا وسیله دکوری مورد نظر می‌تواند نمای زیبایی در اتاق به وجود بیاورد یا خیر باید به چند سوال جواب دهید.

  • رنگ غالب در دکوراسیون اتاق چیست؟
  • آیا چیدمان را به گونه ای انجام داده اید که نگاه بین اشیا مختلف در حرکت است؟
  • داخل اتاق احساس خفگی می‌کنید یا خوشحالی؟
  • رنگ، بافت، طرح و سبک اجسام با یکدیگر هم خوانی دارند و جلوه ای صمیمانه در محیط به وجود می‌آورند؟
  • می‎خواهید لوازم دکوری جدیدی به اتاق اضافه کنید یا خیر؟

سپس یک الگوی کلی برای چیدمان در نظر داشته باشید و با توجه به ریتم، علاقه و تناسب حاکم در مکان مورد نظر وسایل تزیینی را به گونه ای در دکوراسیون اضافه کنید که نمایی طبیعی و هماهنگ با سایر المان ها داشته باشد. با هم چند قانون ساده را مرور می‌کنیم.

Home Accessories and plus ornaments for living room and plus accessories for your home and plus home accents furniture وسایل تزیینی را چگونه در چیدمان منزل به کار ببریم؟

چیدمان وسایل تزیینی حول نقطه کانونی

از یک میز، گلدان گل یا تابلوی بزرگ شروع و آن را به عنوان نقطه کانونی انتخاب و با توجه به محل قرار گرفتنِ آن، وسایل تزیینی را به گونه ای چیدمان کنید که نگاه را به یک سمت هدایت کند، آن سمت مرکز توجه و نقطه کانونی است. توصیه می‌شود مهم ترین وسایل را در مرکز توجه قرار دهید. حضور یک گیاه خانگی، وسیله ای نوستالوژیک، آینه یا یک یادگاری، انتخاب خوبی برای قرار گرفتن در مرکز است.

برای داشتن دکوراسیونی متعادل و جلوگیری از شلوغ شدن فضا در استفاده از فرم و طرح اغراق نکنید. قانون یک سوم را رعایت کنید. این قانون به ما می‌گوید هنگام چیدمان منزل محیط را به سه بخش تقسیم کنیم و ابعاد هیچ یک از وسایل تزیینی را بزرگ تر از یک سومِ اندازه دیوار انتخاب نکنیم. به این صورت نگاه ها را در سراسر اتاق به چرخش در می‌آورید.

وسایل تزیینی

تقدم کیفیت بر کمیت

پر کردن خانه با وسایل تزیینی عمده به تعداد زیاد یکی از روش های چیدمان داخلی خانه است. اما نتیجه چنین کاری داشتن دکوراسیونی زیبا وچشم نواز نیست. استفاده کم تر از وسایل، باعث می‌شود دقت بیش تری در انتخاب آن به خرج دهید. یک وسیله جذاب بهتر از ده ها شی کوچک است که بی هدف در نقاط مختلف اتاق قرار داده می‌شوند.

f53eded25e678c6fbe6f1dee920a1808 وسایل تزیینی را چگونه در چیدمان منزل به کار ببریم؟

ایجاد مثلث فرضی

ترفندی که بسیاری از طراحان داخلی به آن علاقه دارند خلق ارتباط سه گانه بین اجزای موجود در دکوراسیون است. این قانون باعث می‌شود نظم در فضا شکل بگیرد و چشم روی اجسام به حرکت درآید. چند نکته برای به کاربردن این قانون به شکل صحیح وجود دارد که به آن ها اشاره می‌کنیم.

بین اجسامی با ارتفاع مختلف تناوب ایجاد کنید. تصمیم بگیرید تمام وسایل تزیینی را به صورت قرینه یا نامتقارن در دکوراسیون خانه قراردهید. برای مثال اگر آینه ای با قاب مستطیلی بزرگ را در وسط دیوار نصب می‌کنید، در اطراف آینه، جایی را برای لوازمی به فرم مستطیل بزرگ تر یا کوچک تر در نظر بگیرید.

وسایل تزیینی

از تجمع اجسامی با اندازه های یکسان در کنار یکدیگر خودداری کنید. چنین چیدمانی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. علاوه بر اینکه قانون مثلث فرضی را بر هم می‌زند و باعث می‌شود اجسام هویت خود را از دست بدهند و به خوبی دیده نشوند.

از چیدمان وسایل تزیینی با آرایش زیگزاگ و خطوط شکسته خودداری و وسایلی با ارتفاع زیاد را در میانه و سایر اجسام را به صورت پراکنده در اطراف چیدمان کنید. برای تشکیل مثلثِ فرضی، وسایل بزرگ را در پس زمینه، و باقی آن ها را جلوتر قرار دهید.

وسایل تزیینی

تقارن

چیدمانِ قرینه کاربرد زیادی در دکوراسیون منازل ایرانی دارد. تقارن اجزای منزل حس امنیت را در فضا القا می‌کند و تکلیف همه چیز مشخص است. همه چیز سر جای خود قرار می‌گیرد و همین امر سبب می‌شود نظم در ناخودآگاه افراد شکل بگیرد. قرینگی از خصوصیات سبک های دکوراسیون کلاسیک و رسمی است. برای ایجاد نمایی قرینه، شومینه، پنجره، تلویزیون یا کاناپه را به عنوان مرکز دکوراسیون انتخاب کنید و سایر لوازم را به تعداد مساوی و شکلی واحد در اطراف قرار دهید.

وسایل تزیینی

چیدمان گرد

از سخت ترین آرایش های پیشنهادی، ترکیب لوازم به صورت گرد یا مارپیچ در کنار یکدیگر است. اما اگر چنین چینشی به درستی صورت گیرد، نتیجه فوق العاده ای به دست خواهد آمد. باید مراقب باشید از اجسام تکراری، طرح های خسته کننده و فرم های شکسته استفاده نکنید. این چیدمان برای تزیین میز ناهار خوری و سفره آرایی پیشنهاد می‌شود. ظروف پذیرایی دور تا دور میز به فرم دایره قرار داده می‌شوند.

وسایل تزیینی

ترکیب طرح و رنگ

رنگ های خنثی انتخاب مناسبی برای لوازم بزرگ مانند مبلمان و فرش هستند. اما برای جسارت به خرج دادن و افزودن رنگ های تند از وسایل تزیینی کوچک  کمک بگیرید. کمبود طرح و رنگ را جبران و وسایلی با طرح و بافت مختلف تهیه کنید. در واقع دلیل استفاده از وسایل تزیینی، روح بخشی و افزودن رنگ به محیط است. لوازم تزیینی قیمت پایین تری دارند و برای تغییر دکوراسیون می‌توان به راحتی آن ها را تعویض یا با توجه به فصل ،وسایل جدیدی به خانه اضافه کرد.

سلیقه شخصی حرف اول را می‌زند. ریتم و فرم خود را در نظر بگیرید. قوانین را بشناسید و با آگاهی کافی آن ها را بشکنید یا از آن ها پیروی کنید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

۴ دیدگاه

  1. چیدمان وسایل تزئینی

    ۹ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود https://delta.ir/mag

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۰:۲۱ ق٫ظ

  3. بهناز

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۲۷ ب٫ظ

    سلام.چقدر زیبا ودلنشین بودن.نمایندگی هاتون در کدوم شهرها فعالیت دارند.سپاس

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱۴ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۰۱ ق٫ظ

      سلام. به صفحه اول سایت دلتا مراجعه بفرمایین، اطلاعات کامل رو بدست میارین.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…