بازار پیش‌ فروش آپارتمان بی رمق است

۳
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازار معاملات در شهریور و مهرماه 98 شاهد تورم منفی ملک بوده است. در این شرایط، سازندگان معمولا اقدام به پیش‌فروش املاک خود می‌کنند، اما شواهد نشان می‌دهد عرضه این واحد ها افت محسوسی در پاییز امسال داشته است.
پیش فروش آپارتمان

تامین نقدینگی و جلوگیری از اثر کاهش قیمت مسکن بر قیمت واحد های مسکونی از جمله دلایلی است که مالکان و سازندگان به پیش فروش آپارتمان های خود اقدام می‌کنند.

به گزارش مجله دلتا در فصل تابستان، زمزمه‌های کاهش قیمت مسکن و نرمش بعضی از فروشندگان در برخی نواحی پایتخت موجب عرضه واحد ها به صورت پیش‌ فروش شد، اما برآورد ها از بازار مسکن در پاییز نشان می‌دهد که از تعداد آگهی‌ های پیش فروش کاسته شده است. حتی ثبات نسبی قیمت‌ ها نیز سازندگان را به خرید زمین برای ساخت‌ و ساز مجاب نکرده است.

واسطه‌های ملکی می‌گویند، قیمت واحد های پیش‌ فروش نیز در بازار تغییر کرده است. از آنجا که قیمت واحد پیش فروش شده ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از نوساز اعلام می‌شود در نتیجه، میزان افت قیمت واحد های پیش‌ فروش در مناطق مصرفی در بازار پاییزی کمتر از افت قیمت واحد های نوساز و تقریبا نصف آن‌ها (۵ تا ۷ درصد) است.

علل کاهش عرضه پیش فروش آپارتمان

کاهش عرضه چنین آپارتمان‌ هایی دلایل دیگری نیز دارد. هم‌اکنون گروهی از سازندگان ساختمان قابل پیش‌ فروش ندارند. رکود سه ساله ساخت‌ و ساز نیز سبب شده است تا از تعداد آپارتمان‌ های در حال ساخت کاسته شود. اثر این اتفاق به شکل کاهش آگهی پیش‌ فروش در بازار ملک مشهود است.

نحوه قیمت‌ گذاری این آگهی‌ ها نیز از علل دیگر کمبود چنین واحد هایی در بازار مسکن است. واسطه‌ ها می‌گویند در مناطق مصرفی، معدود واحد های پیش‌ فروش هنوز وجود دارد که اغلب آن‌ ها مربوط به واحد هایی است که در دو یا سه ماه آینده تحویل داده می شوند و به همین دلیل به قیمت آپارتمان کلید نخورده آماده فروخته می‌شوند.

با اینکه شرایط پرداخت واحدهای پیش‌فروش آسان تر از شرایط پرداخت آپارتمان‌ های نوساز است و پرداخت طی چند مرحله انجام می‌شود، اما واسطه‌ها آن‌ها را نه به‌ عنوان پیش‌ فروش، بلکه به‌ عنوان “آپارتمان نوساز در آستانه تکمیل” معرفی می‌کنند.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۰۷ ب٫ظ

  2. ملکی

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۳۹ ب٫ظ

    سپاس از مطالب

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۳۷ ب٫ظ

      سپاس از شما که مجله دلتا را ورق زدید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…