پارک طبیعت قزوین ؛ قلعه حیوانات

۴
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کودکان علاقه بسیاری به غذا دادن به حیوانات دارند و مسئولین باغ وحش ‌ها این اجازه را به آنها نمی‌دهند. اما دهکده طبیعت قزوین اجازه می‌دهد شما از فروشگاه‌های موجود در محدوده پارک، غذای مناسب هر حیوان را خریداری کرده و به آنها بدهید.
قزوین

باغ وحش ها هیچ وقت برای من جالب نبودند. دیدن حیواناتی که باید آزاد باشند، اما دربند، هیچ احساس خوبی به من نمی‌دادند. تا اینکه راجع به باغ وحش قزوین شنیدم. اینکه، بیشتر از آن که یک باغ وحش باشد شبیه یک پارک است. پارک حیوانات، جایی است که حیوانات اهلی و وحشی به طرزی بسیار شگفت انگیز با صمیمیت در کنار هم زندگی می‌کنند. نپذیرفتم تا اینکه خودم سری به آنجا زدم. دقیقاً درست بود. دیدن ببر وحشی که با سگی اهلی بازی می‌کرد، تعجبم را برانگیخت. نامش را در صفحه گردشگری ،قلعه حیوانات گذاشتم. و از شما دعوت می‌کنم با مجله دلتا همراه شوید تا یک روز منحصر به فرد را در این دهکده طبیعت زیبا بگذرانیم.

باغ وحش

دهکده طبیعت قزوین

مسئولان این قلعه حیوانات را در شرایط بسیار مناسب نگهداری می‌کنند، در فضایی کاملاً استاندارد و طبیعی. با فضای ویژه ای برای نگهداری حیوانات. در اینجا تفاوت چشمگیری با سایر مراکز به چشم می‌خورد. دهکده طبیعت یا همان باغ وحش باراجین قزوین محیطی را فراهم کرده که حیوانات بتوانند به راحتی زندگی کرده و دچار ضعف و بیماری نشوند.

قزوین خود شهری است تاریخی، با آب‌وهوایی معتدل؛ با مناطق دیدنی، آثار تاریخی زیبا و ارزشمند که می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری در کشور باشد. دهکده طبیعت نیز در استان قزوین است. یک مکان زیبا با حیوانات دوست‌ داشتی که نه فقط آشتی حیوانات اهلی و حیوانات وحشی با یکدیگر در آن میسر شده، آشتی انسان با حیوانات نیز به خوبی به چشم می‌خورد.

دهکده طبیعت

دهکده طبیعت قزوین ، قلعه حیوانات

شاید این مرکز اسم باغ وحش را داشته باشد اما کافی است شما هم مثل من، خودتان سری به آنجا بزنید تا ببینید همه چیز متفاوت با سبک مرسوم باغ وحش‌ های دیگر کشور است از این رو دهکده طبیعت قزوین را قلعه حیوانات نامیدم. جایی که واقعاً حکومت دست خود حیوانات است. در این دهکده عجیب و بسیار هم جذاب، شما حیواناتی را خواهید دید که از نظر طبیعی  باید دشمنان یکدیگر باشند و سال های سال است در جدال برای بقا مقابل یکدیگر ایستاده‌اند. یکی تا فرار کند و جانش را نجات دهد و دیگری تا شکار کند و زنده بماند.

اما در قلعه حیوانات قزوین خواهید دید که تمام حیوانات چه اهلی باشند و چه وحشی، کنار هم زندگی می‌کنند بدون آن که هیچ آسیبی به یکدیگر برسانند! بزرگترین گربه سانان درنده دنیا را می‌بینید که در کنار مثلاً یک گاو اهلی روزگار می‌گذرانند. اینجا تمام قوانین طبیعت زیر پا گذاشته ‌شده و همنشینی گاو و ببر و الاغ را خواهید دید. در واقع تمام ناممکن ‌های طبیعت ممکن شده.

قلعه حیوانات

جالب است به شما بگویم حیوانات نه فقط آزاری نمی‌بینند بلکه زندگی بسیار استانداردی هم دارند و امکانات متعددی که نکته شگفت ‌انگیز قلعه حیوانات قزوین است. و شاید یکی از مهمترین جاذبه ‌های این دهکده طبیعی به شمار رود. محل احداث یکی از زیباترین زیست بوم ‌های کشور. سازندگان این باغ، آن را در منطقه ای منحصر به ‌فرد و زیبا، در دامنه رشته کوه‌ های خوش آب و هوای البرز انتخاب کرده‌اند. محیطی امن و استاندارد که گونه ‌های حیوانات متعددی به آنجا انتقال داده شده اند.

قلعه حیوانات جاذبه گردشگری

این دهکده طبیعی یکی از محبوب‌ ترین و جذاب‌ ترین مناطق توریستی و جاذبه های گردشگری قزوین به حساب می‌آید. طراحان باغ وحش قزوین در گام نخست حیوانات نشخوار کننده و اهلی را وارد این مکان جذاب کردند. گاو، بز، میش، قوچ، پرندگان آبزی، پرندگان شکاری، پرندگان زینتی، آبزیان و… اولین مهمانان این قلعه و سپس حیواناتی چون شیر، یوزپلنگ، ببر، پلنگ، خرس، گرگ و… نیز به آنها اضافه شدند. حضور آنها جذابیت‌ بیشتری را برای این دهکده به همراه داشت. همچنین در مراحل بعدی ساخت پارک مارها، پارک کروکودیل ‌ها، پارک پرندگان شکاری ویژه و پارک تکثیر و حفاظت از گونه‌های جانوری در دست انقراض هم در دستور کار قرار گرفته و به بهره برداری رسید.

حیوانات وحشی

قلعه حیوانات برای بازدید دانش آموزان

کودکان علاقه بسیاری به غذا دادن به حیوانات دارند و مسئولین باغ وحش ‌ها این اجازه را به آنها نمی‌دهند. اما دهکده طبیعت قزوین شرایطی مهیا کرده است که کودکان بدون آسیب زدن به حیوانات به راحتی از فروشگاه‌ های موجود در محدوده پارک، غذای مناسب هر حیوان را خریداری کرده و به آن ها بدهند همچنین در قلعه حیوانات قزوین فضاهای آموزشی متعددی است که دانش آموزان می‌توانند در خصوص محیط زیست آموزش دیده و با حیوانات مختلف آشنا شوند.

دانش آموزان

گونه‌های کمیاب جانوری

یکی دیگر از دلایل شهرت دهکده طبیعت قزوین، وجود گونه‌های کمیاب جانوری است. آنها بر اساس بررسی و تحقیق متخصصان گرد هم آمده، دارای شرایط زندگی ویژه‌ و به شدت تحت حفاظتی هستند. از سوی دیگر حمایت از حیوانات در حال انقراض سبب شده این محل، تبدیل به محلی ویژه برای علاقه ‌مندان به محیط زیست و طبیعت شود. دانش آموزان و شهروندان از سراسر کشور می‌توانند از دیدنی ها و آموزش های موجود در این دهکده طبیعی لذت ببرند. همچنین ایجاد فضاهایی همچون خانه ‌های روستایی سوژه مناسبی برای عکاسی مراجعان است.

در حال انقراض

آمفی تئاتری با طرح عصر حجر، آبشار سنگی با طراحی جذاب، انواع جانوران زنده در محیطی مشابه زیستگاه طبیعی خود،  وجود سایت ‌های حیات وحش به صورت روباز نگهداری حیوانات در زیستگاه‌های آزاد، احداث فروشگاه مواد غذایی حیوانات برای تهیه غذای جانداران مجموعه توسط بازدیدکنندگان، دسترسی آسان شهروندان و گردشگران به مجموعه به واسطه موقعیت جغرافیایی همه و همه از خصوصیات منحصر به فرد این قلعه حیوانات است.

گوزن

چه حیواناتی را می‌بینیم؟

اینجا زیستگاه حیوانات گوناگون است، پرندگان شکاری همچون شاهین، عقاب و انواع شب پرواز ها و پرندگان تزیینی چه خشکی و چه آبی از جمله طاووس، قرقاول، طوطی، فلامینگو، پلیکان، مرغابی و شترمرغ. نشخوارکنندگان کوهی شامل مرال، قوچ، میش، کل و بز. همچنین خزندگان شامل گونه‌ های مختلف ایرانی و خارجی از جمله مار، تمساح و بزمجه. یک مزرعه آموزشی هم محل نگهداری حیواناتی مانند گاو، گاو میش، بز، اسب و شتر است. سالن آکواریوم نیز برای نگهداری گونه‌های مختلف آبزیان از جمله ماهی‌ های آب های خلیج فارس. و در آخر زیستگاهی برای گرگ‌ ها، روباه‌ ها، شیر ها، میمون‌ ها و خرس‌ ها و… نیز وجود دارد.

ببر

چطور برویم؟

برای رفتن به دهکده طبیعت قزوین یا همان قلعه حیوانات باید به شهر قزوین بروید. به انتهای بلوار نخبگان رفته و جاده باراجین را پیش بگیرید. بعد از دانشگاه آزاد قزوین به منطقه باراجین می‌رسید. حیوانات در آنجا هستند. اینجا پارکینگ هم دارد و برای بچه های زیر ۶ سال هم نیازی نیست بلیت تهیه کنید.

پناهگاه

۴ دیدگاه

  1. رضا

    ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۰۰ ق٫ظ

    ممنون اصلا نمیشناختم

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۳۲ ب٫ظ

      خیلی هم خوب 🙂

      پاسخ

  2. ملکی

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۵۶ ب٫ظ

    چه خوب

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۰ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

      بلی خیلی هم خوب 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…