ترکیه رفتیم چی بخوریم؟ گردشی در غذاهای ترکی

۱۰
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
منمن تقریباً یک صبحانه خوشمزه است و شما اگر فکر می‌کنید تمام روش‌های پختن تخم‌ مرغ را امتحان کرده‌اید، سخت در اشتباهید.
ترکیه

اگر گردشگر یا جهانگرد حرفه ای باشید از آن دست کسانی هستید که چشیدن طعم غذاهای سنتی جایی که به آن سفر می‌کنید حتماً برایتان مهم است. از سویی اگر هم یک جهانگرد آماتور هستید، باز هم باید برایتان جالب باشد که در هر اقلیمی چه غذاهایی وجود دارد. امروز در صفحه گردشگری مان به یکی از کشور های همسایه سر می‌‎زنیم. به کشور ترکیه که غذاهای سنتی و خوشمزه‌ زیادی دارد. برخی از غذاهای ترکیه‌ مانند دونر کباب یا کباب ترکی را در همه جای دنیا می‌شناسند. اما می‌دانید ترکیه می‌تواند طعم خوشمزه‌ ترین غذاهای خیابانی و خوراک‌ های مدیترانه‌ ای را به شما بچشاند؟ فرقی هم نمی‌کند شما مسافر استانبول باشید یا آنتالیا.  فقط با مجله دلتا همراه شوید تا تمام غذاهای سنتی ترکیه را بشناسید.

غذاهای ترکی

کباب

کباب ترکی یا دونر کباب را حرفه‌ ای‌ های فست‌ فود همه می‌شناسند. دونر به معنی «چرخان» است. یک نوع ساندویچ باز که با تکه‌ های بریده‌ شده از سیخ‌ های گردان عمودی گوشت به همراه سبزیجات پر می‌شود. نام دونر کباب هم از همین سیخ‌ های آمده‌است. بعضی از شناخته‌ شده‌ ترین انواع کباب‌ ترکی مثل «آدانا کباب» یا «اورفا کباب» را می‌توانید میل کنید. همچنین یکی از کباب‌ های شناخته‌ شده و بسیار خوش طعم در ترکیه، «اسکندر‌ کباب» است. در این نوع کباب ترکی تکه های گوشت روی نان تافتون آغشته به آب گوجه فرنگی، به همراه مقدار زیادی ماست سرو می‌شود.

کباب ترکی

منمن

این غذا تقریباً یک صبحانه خوشمزه است. اگر فکر می‌کنید تمام روش‌ های پختن تخم‌ مرغ را امتحان کرده‌اید در اشتباهید. منمن، غذایی بین خاگینه و خورشت سبزیجات است. برای پخت آن هم از گوجه‌ فرنگی، پیاز و انواع فلفل‌ ها استفاده بعد هم به آن تخم‌ مرغ‌ را اضافه می‌کنند تا صبحانه ای مقوی و سبک آماده‌ شود. در برخی رستوران ها بعضی‌ ها برای خوش‌ طعم‌ تر کردن این غذا، پنیر و یک نوع سوسیس تند به نام «سوسوک» را هم به منمن اضافه می‌کنند. سپس با نان سرو می‌شود.

منمن

مرچیمک کورباسی (سوپ عدس)

این غذای ترکی را در همه‌ جای ترکیه می‌توانید بیابید. می‌گویند زیبایی در سادگی است. اما من به شما می‌گویم خوشمزگی در سادگی است. اصلاً راز طعم خوش این غذا هم همین  است. از پوره عدس و ادویه درست  و با گشنیز تزئین می‌شود. لیموی تازه جزء لاینفک این غذا است. تکه‌ های لیمو همیشه در کنار آن سرو می‌شود. ممکن است مخلفات دیگری مانند انواع ترشی، کلم، هویج و زیتون نیز با این غذا سرو شود. یک غذای خوش طعم، مقوی و ارزان که در منوی همه نوع رستوران، چه گران‌ قیمت و چه کافه‌ های ارزان‌ قیمت یافت می‌شود. معمولاً هم مرچیمک کورباسی را با نان تافتون سرو می‌کنند.

سوپ عدس

کوفته چی

غیر از کباب ترکی که از گوشت تهیه می‌شود، این غذا هم به همین صورت است. با این تفاوت که کوفته چی به معنی «گوشت قلقلی خام» است! شاید این اسم کمی اشتها‌ کور‌ کن به نظر برسد اما باید بگویم غذای لذیذی است. سر کله این غذا به دلیل کمبود هیزم در گذشته پیدا شد. شکل اولیه این خوراک مخلوطی از گوشت خام تازه، بلغور، پیازچه و ادویه بود. اما آنچه امروزه به عنوان کوفته چی سرو می‌شود، با گوشت خام نیست. بلکه کمی آبدار است. چون از سال ۲۰۰۹ بنابر قانون اروپا، سرو گوشت خام ممنوع شد. سبزیجات، آب‌ لیمو و نان نازک، مخلفاتی که همراه این غذا سرو می‌شود.

کوفته چی

دلمه

همه دلمه ها در ترکیه اغلب مخلوطی از انواع برنج، دانه‌ کاج و حتی میوه‌ های کوچک خشک شده است که سبزیجاتی مانند انواع فلفل دلمه‌ای یا کدو‌ سبز را با آن پر می‌کنند. درواقع دلمه یعنی «پر‌شده». اما اگر به خیابان‌ های شهر‌های ساحلی و مرکز شهر استانبول بروید می‌توانید انواع مختلفی از دلمه را پیدا کنید مثل «دلمه میدی». در این غذا صد‌ف‌ های پر‌شده با مخلوط برنج و گوشت و سبزیجات را خواهید یافت که با لیموی تازه سرو می‌شود. بد نیست بدانید شب زنده دار های ترکیه معمولاً سراغ این غذا می‌روند.

دولمه

لحماجون

در منوی رستوران‌ های ترکیه لحماجون به «پیتزای ترکیه‌ ای» ترجمه شده‌ است.در واقع این غذا ورقه نازکی از نان است که با تکه‌ های کوچک گوشت و ادویه جات و چاشنی‌ های طعم دهنده پر‌ شده است و همیشه هم به صورت تازه سرو می‌شود. پیاز و گشنیزی که کنار این غذا به عنوان مخلفات قرار می‌گیرد، چاشنی مناسبی برای گوشت گاو و گوسفند هستند. معمولاً غذای یک وعده کامل نیست اما اگر دو یا سه تا لحماجون سفارش دهید حتماً سیر می‌شوید. بعضی‌ آشپز ها در کنار این غذا، بادام زمینی و آب انار ترش هم سرو می‌کنند. می‌توانیم این طور بگوییم که لاحماجون همان پیتزای سنتی است که در بخش مجاور دریای سیاه طبخ می‌شود.

لحماجون

مانتی

یک غذای ایتالیایی به نام راویولی وجود دارد که می‌توان گفت مانتی سبک ترکیه‌ ای آن است. شکل‌ ها و‌ اندازه‌ های مختلف دارد. اما همیشه مقداری گوشت است که در خمیر‌های شکل دار پیچیده می‌شوند. از  مواد متفاوتی برای طعم دادن به آن استفاده خواهد شد؛ اما چیزی که یک افزودنی مهم ترکیه‌ ای است و آن را از غذای ایتالیایی راویولی کاملاً متمایز می‌کند ماست است. در ترکیه برای خوشمزه‌ تر کردن و نرم‌ کردن مانتی از ماست استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا بوی زهم گوشت را هم بگیرد. همچنین یکی از مواد دیگری که جانشین مناسبی برای گوشت هم هست و خمیر مانتی را با آن پر می‌کنند، بادمجان کبابی است که طرفداران خود را دارد.

مانتی

بورک

یک خوراکی لذیذ ترکیه‌ ای که با خمیر نان شیرینی تهیه می‌شود و انواع مختلفی از آن وجود‌ دارد بورک است. هم شیرین است و هم غیر‌ شیرین که در سراسر ترکیه طبخ می‌‌شود. غذایی بسیار محبوب  و باقی مانده از غذا و فرهنگ امپراطوری عثمانی است. بورک مانند سایر شیرینی‌ ها است. اما فروشگاه‌ هایی هم هستند که فقط مختص طبخ و فروش بورک باشند. به صورت برش‌ داده شده در سینی‌ های بزرگ قرار داده می‌شود تا مشتریان به‌ راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. بورک‌ هایی که غیر‌ شیرین هستند با گوشت، پنیر و ممکن است با کمی اسفناج پر شده‌اند را هم می‌توانید امتحان کنید. بورک‌ هایی که شیرین هستند با پودر‌ قند تزیین شده‌ و می‌تواند خوراکی اشتها برانگیزی هم برای صبحانه یا عصرانه باشد.

بورک

ایمام بایلدی

بایلدی در زبان ترکی به معنی غش کردن است. فکرش را بکنید که این غذا باید چه قدر خوشمزه باشد که از طعم خوش آن شما غش کنید! امتحان کنید. بادمجان تقریباً جز مخلفات بیشتر غذا های سنتی در ترکیه است. ایمام بایلدی در‌ واقع بادمجان سرخ‌ شده و سپس جوشیده شده‌است. سپس با گوجه‌ فرنگی و پیاز آن را پر می‌کنند. مواد تشکیل‌ دهنده‌ این غذا اصلاً عجیب و غریب نیست و روغن زیتون را هم به همراه خود دارد. نوع دیگری از‌ این غذا، به نام «کارنیاریک» است که ترکیبی مانند دلمه دارد و در آن گوشت گاو هم اضافه می‌کنند.

ایمام بایلدی

نوهوتلو پیلاو

برنج و نخود، یکی دیگر از غذاهای خیابانی ترکیه است. ساده، خوشمزه و مقوی بودن این غذا باعث محبوبیت آن شده است. نوهوتلو پیلاو یا همان برنج و نخود را در باکس‌ های  شیشه‌ ای چرخ‌ دار، برای حفظ گرمای آن، آماده می‌کنند. جوجه کباب شده را روی یک لایه برنج و نخود قرار می‌دهند تا آب آن به خورد برنج رفته و طعم خوبی به آن بدهد. البته مشتریان می‌توانند فقط برنج و نخود را سفارش بدهند، و برخی جوجه را هم برای طعم بهتر درخواست می‌کنند.

نوهوتلو پیلاو

حرف آخر

با همه این ها و غذاهایی که به عنوان غذای سنتی ترکیه معرفی شد، نگارنده در اینجا پیشنهاد می‌دهد که حتما‌ کباب ترکی را در سفرتان به ترکیه امتحان کنید. چون هرچه قدر هم این کباب ها در سرزمین های دیگر خوب پخته شوند، باز هم فوت کوزه گری خود را می‌خواهند.

۱۰ دیدگاه

  1. Jorters

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۵۰ ب٫ظ

  2. ملکی

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۵۸ ب٫ظ

    عالییییی بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۰ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۹ ق٫ظ

      مرسییییییییی 🙂

      پاسخ

  3. آدینه

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۳۰ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۴۶ ب٫ظ

      سپااااس
      🙂

      پاسخ

  4. یوسفی

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۲۳ ق٫ظ

    غذاهاش خوب و عالیه

    پاسخ

    • گلزار

      ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۲۹ ق٫ظ

      بلی و بسیار هم خوشمزه 🙂

      پاسخ

    • بابک وزیرپور

      ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۳۰ ق٫ظ

      واقعا غذاهای بی نظیری داره
      ممنون از مطالبتون

      پاسخ

      • گلزار

        ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۲۰ ب٫ظ

        سلامت باشید 🙂

        پاسخ

  5. صلابت

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…