حنا ؛ زیبایی به سبک مادربزرگ ها

۱
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
حنا فقط دختری در مزرعه نیست؛ حنا همان گیاه زیبایی و خوش رنگ و لعاب سنتی در خانه مادربزرگ ها و عطاری ها است؛ بوی آن را حس می‌کنید؟ اگر جذابیت بیشتری می‌خواهید، با مجله دلتا همراه شوید.
حنا

حنا فقط نوستالژی کودکی های ما و دختری در مزرعه نیست! حنا یک داروی زیبایی اصیل است که از سال های دور مهمان دست، پا و موی مادربزرگ های ما بوده است؛ اصالت و ریشه این ماده خوش آب و رنگ آنقدر قوی است که من نویسنده را یاد نوستالژی زیبای مراسم حنابندان ایرانی ها می‌اندازد؛ شما را چطور؟

شاید اولین چیزی که با شنیدن نام حنا در ذهن متصور شود؛ رنگ موی طبیعی باشد اما بهتر است بدانید که این ماده از برگ تا گل و عصاره آن نه فقط برای تقویت پوست و مو بلکه برای سلامت بدن هم مفید است؛ از فواید حنا می‌توان به درمان سریع زخم، رفع سردرد، تنظیم فشار خون، درمان کچلی و تقویت بینایی اشاره کرد.

خودتان قضاوت کنید؛ همراه شدن با مجله دلتا نه فقط باعث سلامتی بلکه باعث زیبایی و جذابیت بیشتر می‎شود؛ اینطور نیست؟ البته چه مخاطب و همراهی بهتر از شما دوست عزیز!

خواص-حنا

انواع حنا

حنا یک گیاه قدمت‌دار در طب سنتی است؛ از حنای بی‌رنگ گرفته تا حنای هندی و حتی حنای سبز و سیاه هر کدام خواص و مضرات خاص خودشان را برای سلامتی و زیبایی دارند؛ البته یکی از خاصیت های مهم این گیاه استفاده از آن به عنوان رنگ موی طبیعی یا ترکیبی با وسمه، سدر یا حتی دارچین،  قهوه و دیگر ادویه ها است. همچنین از برگ، روغن و گل این گیاه برای درمان التهاب های پوستی هم استفاده می‌شود.

چه شده است؟ دل‌تان می‌خواهد از این گیاه خوش رنگ و لعاب بیشتر بدانید؟ با ما همچنان همراه باشید.

روغن-حنا

روغن گیاهی حنا

روغن گیاهی حنا از گل های آن به روش تقطیر به دست می‌آید و به عنوان عصاره مؤثر در عطر های شرقی استفاده می‌شود. این روغن خوشبو، ریشه فرهنگی و باستانی مقدسی در کشور ها دارد و معمولا در جشن های مذهبی در هند و آفریقا از آن استفاده می‌شود.

خواص-حنا

خواص حنا

همانطور که گفتیم، از برگ حنا گرفته تا روغن و عصاره و پودر آن کاربرد های خوراکی و موضعی زیادی دارد؛ لطفا نپرسید چه کاربردهایی؟ بیایید صبور باشیم و ادامه مطلب را با هم بخوانیم.

ماده ضد التهاب

برخی مطالعات ثابت کرده‌اند روغن حنایی که از برگ آن گرفته می‌شود، راه حلی مؤثری برای رفع درد ناشی از مشکلات مفصلی است. این روغن حاوی برخی از ترکیبات زیست‌ فعال است که اثر ضد التهابی دارد و به عنوان داروی ضد التهاب شناخته می‌شود. شما می‌توانید از این روغن به صورت استعمال خارجی در محل درد استفاده کنید.

خواص حنا برای پوست و مو

چرا مادر بزرگ ها و حتی بسیاری از خانم های امروزی استفاده از این گیاه دارویی را جایگزین رنگ های شیمیایی کرده‌اند؟ جواب شما همین یک جمله است: چه غذایی خوشمزه تر از حنا برای پوست و مو!

برگ های حنا با ویژگی های شگفت‌انگیز خود برای مراقبت از مو و پوست یک گزینه عالی هستند. این برگ ها می‌توانند برخی از بیماری های مربوط به مو مانند ریزش مو، شوره سر و خارش پوست سر را درمان کنند؛ هنوز به این گیاه سنتی ایمان نیاورده‌اید؟

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با چند مدل طراحی حنا روی پوست “جدیدترین طرح های حنا روی دست” را مطالعه کنید.

ماسک-حنا

جلوگیری از پیری پوست با ماسک حنا

اگر به زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهید، از ماسک مو و به خصوص حنا استفاده کنید. حنا خاصیت ضد پیری دارد و ثابت شده است که این گیاه برای بهبود قابلیت کش‌سانی پوست و جلوگیری از چروک زودرس آن مفید است.

علاوه بر این، ترکیب ضد قارچ و ضد باکتری برگ های حنا برای درخشندگی پوست بسیار عالی است. استفاده از ماسک این گیاه، اثر خنک‌کنندگی برای پوست دارد و از آفتاب سوختگی آن جلوگیری می‌کند.

اگر می‌خواهید از ماسک حنا برای درخشندگی و سفید شدن پوست خود استفاده کنید؛ ماست کم چرب را با حنای بی‌رنگ و گلاب مخلوط کنید و از این معجون ترکیبی روی پوست خود بمالید تا لکه های قهوه ای رنگ ناشی از بارداری و آکنه و جوش های سرسیاه صورت را پاکسازی و برطرف کند.

درمان ریزش مو و شپش سر با حنا

اگر ریزش مو یا کچلی گرفته‌اید یا شپش سر دارید، حنا چاره درد شما است. این گیاه با خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی که دارد، می‌تواند به رشد مو و بیماری قارچی پوست سر کمک کند؛ بنابراین، استفاده از حنا به صورت موضعی قارچ های عامل کچلی را درمان می‌کند؛ پس هر چه زودتر جلوی ریزش مو و بیماری های دیگر مربوط به آن را بگیرید.

برای رشد بهتر موها مخلوط کردن حنا با گیاهانی مثل ریحان و مارچوبه هم بسیار مؤثر است؛ حتی شما می‌توانید از مخلوط حنا با وسمه و سدر استفاده کنید؛ منتظر چه هستید؟ برای زیبایی بیشتر همین حالا هم دیر است.

کاهش علائم سندروم قبل از قاعدگی

برگ های حنا با خاصیت ضد التهابی خود می‌توانند به کاهش درد در طول سندروم قبل از قاعدگی خانم ها کمک کنند؛ این روش نه فقط در طب سنتی مورد تأیید است بلکه در هندوستان و کشور های آسیایی هم با استقبال مردم مواجه شده است.

خواص حنا

گیاه ضد میکروب

برگ های حنا حاوی آثار ضد قارچی و ضد ویروسی هستند؛ بنابراین از این گیاه برای درمان گلودرد و تب استفاده می‌شود.

درمان سردرد و میگرن

میگرن و سردرد علت های مختلفی دارد. این بیماری معمولا زمانی رخ می‌دهد که خون به طور طبیعی در مویرگ ها نفوذ می‌کند؛ مثلا یکی از شایع ترین سردرد ها در دوران بارداری اتفاق می‌افتد که در این دوران خوردن مسکن های شیمیایی اصلا توصیه نمی‌شود، اینجا است که برگ های حنا به کمک ما می‌آیند.

برگ های این گیاه راه حل طبیعی برای درمان این بیماری هستند؛ چون فقط با استفاده از آب این گیاه درد کاهش پیدا می‌کند؛ خواص ضد التهابی حنا باعث بهبود جریان خون می‌شود؛ پس از این به بعد، با کمک گرفتن از طب سنتی می‌توانید به سردرد های عصبی خود غلبه کنید.

درمان اسهال خونی

دانه های حنا می‌توانند اسهال خونی را درمان کنند. شما می‌توانید این دانه ها را خرد کرده و آن را با روغن مخلوط کنید و آن ها را با آب بخورید تا اسهال خونی را درمان کند.

تنظیم فشار خون

یکی از خاصیت های حنا، استفاده از آن برای سلامت قلب است. اگر دانه های حنا را با آب مصرف کنید، می‌توانید از تأثیر آن بر کاهش فشار خون لذت ببرید. این گیاه با کاهش استرس بر سیستم قلبی – عروقی، فشار خون را کاهش می‌دهد. این کار می‌تواند به جلوگیری از ساخت پلاکت در قلب و شریان ها، از حمله قلبی و سکته جلوگیری کند.

برگ-و-گل-حنا

تقویت مفاصل با برگ و گل حنا

اگر بیماری نقرس، ورم و التهاب مفاصل یا ضعف اعصاب دارید، گل حنا چاره درد شما است. شما می‌توانید این گل را در روغن زیتون بجوشانید، آن را صاف کرده و بعد از آن به صورت ضماد در محل درد استفاده کنید.

مضرات حنا

  • حنا نباید در دوران بارداری و شیردهی استفاده شود. استفاده زیاد از این گیاه به عنوان رنگ مو ممکن است باعث ایجاد آلرژی و حساسیت در پوست سر شود.
  • استفاده از حنای سیاه همراه با مواد شیمیایی می‌تواند باعث خارش، تاول و زخم در کف سر و پوست شما شود.

بنابراین، اگر به زیبایی پوست و موی خودتان اهمیت می‌دهید؛ سری به عطاری محل‌تان بزنید؛ قطعا راز زیبایی، سلامتی و جذابیت شما آنجا است.

یک نظر

  1. یوسفی

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۳۳ ب٫ظ

    پر خاصیت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…