رکود مسکن تا کجا ادامه دارد؟

۸
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به طور معمول بازار معاملات در نیمه بهمن‌ ماه هر سال و پیش از آنکه تورم معمول سالانه، دوباره بر قیمت مسکن تاثیر بگذارد تکان می‌خورد.
رکود بازار مسکن

رکود بازار مسکن پیش از این نیز در سه دهه گذشته در کشور تجربه شده است، با این تفاوت که اکنون کارشناسان می‌گویند؛ حتی با حرکت بازار انتظار نداشته باشید قیمت‌ها بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

به گزارش مجله دلتا  بازار مسکن در نیمه دوم زمستان وارد فاز معاملاتی می‌شود و تعداد قراردادها افزایش می‎یابد؛ اما به گفته کارشناسان این‌ در شرایطی است که بازار ارز ثبات خود را حفظ کند.

حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران درباره مدت زمان دوره رکود می‌گوید: در شرایط رکود مسکن، فروشندگانی که نیاز به نقدینگی دارند، قیمت را مقداری پایین می آورند. این افت نسبی قیمت حداقل تا زمانی که رکود ادامه داشته باشد یعنی نیمه دوم بهمن ماه، ادامه پیدا می کند.

براساس گزارش‌های میدانی تعداد معاملات مسکن در شمال شهر بسیار ناچیز است. در مناطق یک و سه پایتخت، افزایش قیمت و بالا بودن متراژ، معاملات را به کمترین حد رسانده است؛ چرا که توان خرید مردم هم اکنون کفاف هزینه برای تامین مسکن در مناطق شمالی تهران را نمی‌دهد. در مناطق جنوبی و مرکزی نیز به دلیل وجود واحدهای کوچک‌متراژ، تقاضا نسبت به مناطق یک و سه بیشتر است، اما بحث توان خرید باز هم تاثیر خود را بر میزان معاملات این مناطق گذاشته است.

تاثیر طرح ملی مسکن و تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیز که از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است در مدت زمان طولانی کارایی خود را از دست می‌دهد؛ چراکه پیشروی و افزایش تقاضا در آن محاسبه نشده است. محتشم اظهار می‌کند: به ازای هر ازدواج و طلاق، یک تقاضا در بازار مسکن شکل می‎گیرد و دولت‌ ها هرگز نتوانسته اند متناسب با تقاضای کنونی، مسکن بسازند.

بخش خصوصی نیز بی‌توجه به نیاز بازار و فقط به قصد سرمایه‌گذاری و کسب درآمد در رکود بازار مسکن به ساخت مراکز تجاری و فروشگاه‌ ها اقدام می‌کند؛ به طوری که اکنون پایتخت با انباشت واحدهای تجاری مواجه شده است.

این کارشناس مسکن با اشاره به اوضاع ساخت و ساز در بخش خصوصی ادامه می‌دهد: املاک تجاری تقریبا به اشباع رسیده اما هنوز برخی مشغول به ساخت املاک تجاری هستند. این در حالی است که این روزها معمولا در تمام دنیا خرید و فروش اجناس اینترنتی انجام می‎شود و حضور مردم در مراکز خرید کم رنگ شده است .

۸ دیدگاه

  1. حیدری

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۲۲ ب٫ظ

    امیدواریم از رکود در بیاد

    پاسخ

  2. ملکی

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۴۳ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. جعفری

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

    سپاس از مطالب مفید سایت

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۳۹ ب٫ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

  4. شمس

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    برای هر ازدواج و طلاق تقاضا مسکن زیاد میشود ایا جوان میتواند بخرد یا اجاره کند

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۳۹ ب٫ظ

      با هر طلاق حداقل یکی از طرفین نیاز به مسکن مستقل دارد، صرف نظر از اینکه بتواند یا نتواند

      پاسخ

  5. فرهاد کرمی

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۷ ب٫ظ

  6. نامجو

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۷:۰۹ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…