سعدیه شیراز

۵
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سعدیه در یکی از خیابان های زیبای شهر واقع شده، در نزدیکی باغ دلگشا، محوطه‌ ای با ستون های برافراشته که به گل و گیاه آراسته شده است.
جاهای دینی شیراز

دیدن خانه ابدی شعرای معروف که آوازه جهانی دارند ایده بسیار خوبی برای گردشگری و سفر به شیراز است. جایی مثل حافظیه و سعدیه مقبره سرایندگان احساس که غلو نیست بگوییم اشعارشان در جای جای دنیا شنیده می‌شود. امروز سعدیه، یکی از جاهای دیدنی شیراز و یکی از مقاصد مهم گردشگری است. جایی برای عاشقان این شاعر بزرگ شهر بهارنارنج ها که حال و هوایی خاص هم دارد.

سعدیه یا همان مقبره تاریخی سعدی در نزدیکی باغ دلگشا قرار دارد که اگر با مجله دلتا همراه شوید، می‌بینید که  با قدم گذاشتن به آن دنیای دیگری را تجربه خواهید کرد.

سعدیه

سعدیه شیراز

در شهر شیراز زیبا از هر کس سراغ سعدیه را بگیری، نشان خواهد داد. در یکی از خیابان های زیبای شهر واقع شده، در نزدیکی باغ دلگشا، محوطه‌ ای با ستون های برافراشته که به گل و گیاه آراسته شده است که باجذابیت منحصر به فرد خود، مقابل‎تان قرار می‌گیرد. جایی که گفته می‌شود در واقع خانقاه بوده و سعدی اواخر عمرش را آنجا سپری کرده و پس از مرگ نیز همان جا دفن شده است.

خانقاه یا خانگاه به جایی گفته می شود که محل زندگی، آموزش و گردهمایی و فعالیت درویشان و صوفیان بوده است. در جهان اسلام، در مناطقی که تحت تاثیر اسلام بودند نمونه هایی از آن به چشم می خورد.

شیراز

این مقبره و طراحی آن بسیار چشم نواز و زیباست و نامش از سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته، مکانی دلپذیر و آرامش بخش و باغچه هایی زیبا که سعدیه را به یکی از جاهای دیدنی شیراز تبدیل کرده است.

چطور برویم؟

به استان فارس برسید، به ۴ کیلومتری شمال شرقی شیراز و سپس بلوار بوستان بروید جنب باغ دلگشا سعدیه شیراز را خواهید دید.

دیدنی های شیراز

در سعدیه چه خبر؟

غیر از آنکه می‌توانید در یک باغ بزرگ، در میان بوستانی از گل های رنگارنگ و نورپردازی های چشم نواز در شب قدم بزنید و شعر های سعدی را بخوانید؛ می توانید ده ها عکس از معماری با شکوه مقبره که با الهام از هنر اسلامی ومعماری سنتی ایرانی ساخته شده است، به ثبت برسانید.

حوض ماهی

حدود ۲۰ متری غرب آرامگاه و در سمت چپ آن، حوضی به صورت هشت ضلعی قرار دارد که کاشیکاری‌ های داخلیِ به سبک سلجوقی دارد، و توسط استاد تیرانداز، کاشیکار بنام شیراز، طراحی و اجرا شده است. یک نورگیر به شکل هشت ضلعی نیز بر فراز آن دیده می‌شود.

حوض ماهی

حوض سکه

یکی از دیدنی های شیراز حوض سکه سعدیه است. برخی مردم باور دارند با سکه انداختن درون این حوض آرزویشان برآورده می‌شود. هرچند این کار شاید در ظاهر یک خرافه باشد اما در اصل جنبه تفریح و سرگرمی داشته و بیشتر ثبت خاطره است تا گرفتن حاجت.

مقبره سعدی

در میان یک عمارت هشت ضلعی با سقفی بلند و گنبدی زیبا و فیروزه ای مقبره ای زینت داده شده است. آرامگاه شاعری به نام و مثال زدنی، سعدی شیرازی. رو به روی این هشتی یک ایوان قرار دارد. سنگ این قبر توسط علی اکبرخان قوام الملک شیرازی نصب شده، به رنگ سرخ کم رنگ است. کتیبه ای منقش به اشعار بوستان سعدی نیز بر این مقبره گذاشته شده که به خط نستعلیق نگاشته شده است.

 آرامگاه را که از بیرون نگاه کنید به شکل مکعب دیده می‌شود، در جلوی مقبره ۸ ستون از سنگ‌های قهوه‌ای‌ رنگ قرار دارند و اصل بنا با سنگ مرمر سفید و به کاشی‌ کاری زیبا مزین شده است.

آرامگاه سعدی

کتابخانه سعدیه

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز که در مجموعه سعدیه قرار دارد کتابخانه آن است. ساختمانی سفید رنگ که سَردَر آن تابلو آبی رنگی قرار داده شده. ساختمانی کوچک اما پربار از اندیشه و عرفان. کتب مختلفی در مخزن این کتابخانه وجود دارد از جمله کتاب های فلسفی، منطق و روانشناسی، کتب مربوط به ادیان جهان باستان، جامعه شناسی و علوم اقتصادی، علوم کاربردی، پزشکی و هنری، مهندسی و ادبیات و…

مقبره شوریده شیرازی

اطراف آرامگاه سعدی قبور زیادی وجود دارد و بسیاری از بزرگان به وصیت خود، در اینجا به خاک سپرده شده اند. یکی از این بزرگان، شوریده شیرازی است. آرامگاهش سمت چپ مقبره سعدی قرار گرفته است. هفت طاق دارد و در یک اتاق مجزا با کتیبه ای از شعر خودِ شاعر بر سر در آن، آرمیده است. شاعری توانا در قصیده و قطعه که در هفت سالگی به علت بیماری آبله نابینا شد ولی به دلیل هنر و توانایی والا، نامش بر سر زبان ها افتاد.

شوریده

چایخانه

غیر ممکن است که برای دیدن جاهای دیدنی شیراز بیایید اما وقت زیادی را به گشت و گذار در سعدیه اختصاص ندهید. از آنجا که بیشتر گردشگران و مسافران و توریست های خارجی در این مکان وقت زیادی را سپری می‌کنند، یک چایخانه برای استراحت و تفریح در زیرزمین این جا فراهم شده است. می توانید دمی بیاسایید سپس دوباره به بخش های مختلف سعدیه سر بزنید.

حرف آخر

در سفر خود از دیگر جاذبه های این شهر نیز دیدن کنید. خاطره بسیار خوبی از سفرتان خواهید داشت. اگر مسافر تور شیراز باشید، بسیاری دیدنی های شیراز را در سفر از نظر خواهید گذراند و به خوبی از وقت تان استفاده خواهید کرد.

سعدی شیرازی

۵ دیدگاه

  1. نامجو

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۵۰ ق٫ظ

    زیبا و دیدنی است

    پاسخ

    • گلزار

      ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۲:۵۰ ب٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

  2. ثامن

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۴۸ ق٫ظ

  3. یوسفی

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۴۸ ق٫ظ

    عالیه این شیراز

    پاسخ

    • گلزار

      ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۲۰ ق٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…