اصول نورپردازی در آشپزخانه

۴
7
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نور به تمام المان های موجود در فضا معنا می‌دهد و به دکوراسیون داخلی هویت می‌بخشد. آشپزخانه از بخش های مهم خانه و نورپردازی مناسب در آن کاملا ضروری است.
نورپردازی در آشپزخانه

با اینکه هر بخش از خانه اهمیت خاص خود را دارد اما آشپزخانه قلب خانه است. از این مکان برای پخت و پز، آشپزی و صرف غذا استفاده می‌شود. بنابراین توجه به نورپردازی اهمیت ویژه ای دارد. در این بخش از مجله دلتا نکات نورپردازی در آشپزخانه و استفاده از نور مخفی را بررسی می‌کنیم.

نورپردازی در آشپرخانه به صورت مخفی

نورپردازی

در سبک های مدرن، نورپردازی در آشپزخانه به صورت مستقیم، جای خود را به نور مخفی داده است. منبع این نور در معرض دید قرار ندارد و فقط پرتوهای بازتاب شده آن به چشم می‌رسد. لوازم نورپردازی داخل فرو رفتگی های دیوار و کابینت کار می‌شوند و کم‎تر در معرض آلودگی های چرب و رطوبت قرار دارند. این نور به سمت بالا یا پایین تابیده می‌شود و فضا را با حالتی نرم و لطیف روشن می‌کند. روشن کردن گوشه های تاریک با ایجاد خطای دید، باعث بزرگ تر دیده شدن هر فضایی می‌شود. بنابراین در دکوراسیون داخلی همیشه توصیه می‌شود زیر میز، مبل و زوایای تاریک را روشن کنید. از نور مخفی در قسمت های زیرین کابینت ها استفاده کنید تا فضایی دلباز داشته باشید.

کابینت آشپزخانه

نورپردازی

در سال های اخیر استفاده از نورهای مصنوعی به شکل نوار‌ال‌ای‌دی، درون کابینت افزایش یافته است و باعث بهتر دیده شدن داخل کابینت، کشو و نمای آشپزخانه خواهد شد. بخش اعظم فضای آشپزخانه توسط کابینت پوشانده می‌شود. از همین رو نورپردازی این عنصر تاثیر به سزایی در برجسته تر دیده شدن و بهتر دیده شدن رنگ دارد.

کانتر

دکوراسیون آشپزخانه

برای خرد کردن مواد غذایی و سایر کارها، کانتر به عنوان میز کار استفاده می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از خستگی چشم و هم چنین زیبایی نما، چراغ آویز های بلند را بالای کانتر نصب می‌کنند. بهتر است نور های متمرکز و کانونی در این قسمت به کار نرود. لامپ هایی که نور را بازتاب می‌دهند، مانند هالوژن، انتخاب مناسب تری هستند. علاوه بر روشن شدن فضای کار، نورپردازی در آشپزخانه با استفاده از هالوژن سقف را بلندتر نشان می‌دهد.

پنجره

نورپردازی در آشپزخانه

از پنجره ها که راه هدایت نور خورشید به داخل خانه هستند. غافل نشوید. پنجره‌ها را با پرده‌های ضخیم نپوشانید و اجازه دهید نور خورشید به درون راه پیدا کند. علاوه بر روشنایی فضای داخل، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می‌شود.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۵ ق٫ظ

  3. اقازاده

    ۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۷ ق٫ظ

    بستگی به نوع خونه هم داره

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۱۱ ق٫ظ

      کاملا درست می فرمایید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…