انواع مدل پرده در دکوراسیون داخلی خانه

۰
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پرده های رنگارنگ و طرح دار را برای پوشاندن پنجره انتخاب و نمایی جذاب در فضا ایجاد کنید.
مدل پرده

پرده، لباس پنجره است. با توجه به این که پرده ها را در کدام بخش از خانه استفاده می‌کنیم نکات خاصی باید رعایت شود که دانستن آن ها به داشتن خانه ای زیبا و رویایی کمک می‌کند. با توجه به سبک دکوراسیون داخلی در خانه، پرده نیز باید هماهنگ با سایر لوازم انتخاب شود. انتخاب پرده می‌تواند تصویر و حسی که می‌خواهید در فضا پدید آورد. رنگ، طرح، اندازه، جنس پارچه و مدل پرده نمایی متفاوت به آن می‌بخشد. نقش مهم پرده در دکوراسیون داخلی باعث شد در این بخش از مجله دلتا به بررسی رنگ، طرح، جنس و مدل پرده در طراحی داخلی بپردازیم. ما را همراهی کنید.

مدل پرده شیک

مدل پرده در دیزاین خانه

با توجه به نوع چین و دوخت نهایی مدل پرده را در چند دسته، تقسیم بندی می‌کنند. پرده های ساده و چین دار که آن ها را به طور خلاصه به شما معرفی می‌کنیم.

پرده پلیسه دار

قسمت بالایی این پرده به شکل چین مرتب و راه راه دوخته شده است. معمولا روی این پرده از والان استفاده می‌کنند. پرده پلیسه دار مناسب اتاق هایی با دکوراسیون رسمی است؛ اتاق جلسات، اتاق پذیرایی و یا سالن غذاخوری.

مدل پرده مدرن

مدل پرده چین دار

پر کاربردترین نوع پرده است. زیرا به راحتی می‌توان چنین پرده ای را دوخت و در خانه آویزان کرد. پارچه های مختلف را می‌توان به صورت چین دار دوخت ، ولی پارچه های ضخیم انتخاب مناسب برای این مدل پرده نیستند. این نوع پرده مناسب اتاق خواب، آشپزخانه و اتاق نشیمن است.

مدل پرده جدید

پرده چین دار و پیله دار

جدیدترین مدل پرده، تلفیقی از چین و پیله است. این مدل در انواعِ سه و پنج چین دوخته می‌شود و هر کدام نمای خاصی به فضا می‌دهند. با افزایش تعداد چین طول پرده بیش‌تر می‌شود و به پارچه بیش‌تری نیاز است.

مدل پرده پانچ

پرده پانچ

ساده ترین نوع دوخت در میان انواع مختلف مدل پرده، پانچ است. در دوخت این مدل پرده نیاز به دستگاه پرس صنعتی دارید. قسمت بالایی پرده چین ندارد و فقط دارای حلقه های متعددی است که میل پرده از میان آن ها رد می‌شود. انتخاب مناسبی برای دکوراسیون اتاق کودکان و مکان های عمومی است، زیرا باز و بسته کردن پرده به راحتی صورت می‌گیرد.

مدل پرده کراواتی

مدل پرده کراواتی

برای دوخت پرده هایی با پارچه ضخیم مانند کتان از مدل کراواتی استفاده می‌‎شود. بالای پرده به فرم استوانه ای است که به چین های ریز منتهی می‌شود. این مدل پرده برای دکوراسیون کلاسیک و رسمی مناسب است.

مدل پرده ساده

تاثیر رنگ پرده در دکوراسیون

اگر بخواهید فضا را بزرگ تر نشان دهید انتخاب هوشمندانه رنگ پرده به یاری شما می‌آید. باید پارچه هایی روشن و هم خانواده با ‌رنگِ دیوار انتخاب کنید. اگر رنگ دیوار تیره است، پرده ای از طیف رنگی یکی از سایه های روشن همان رنگ در خانه بیاویزید.

اما اگر نمی‌خواهید در استفاده از آن رنگ زیاده روی کنید بهتر است رنگ های خنثی از جمله طوسی و سفید را در اولویت قرار دهید. چنانچه رنگ دیوار سفید یا طوسی است، می‌توانید با توجه به دمای بصریِ اتاق، رنگ گرم یا سرد را انتخاب کنید. رنگ های مکمل برای ایجاد تضاد بصری و دوری از یکنواختی در محیط مناسب است.

با توجه به سبک خانه ممکن است پرده ای ساده یا طرح دار را ترجیح دهید. در خانه های مینیمال، پرده تک رنگ مناسب است. در حالیکه در سبک دکوراسیون بوهمی پرده رنگارنگ دکوراسیون داخلی را تکمیل می‌کند.

کنتراست در دکوراسیون چشم را به حرکت در می‌آورد و تنوع ایجاد می‎کند. از نقش الگو غافل نشوید و در انتخاب مدل پرده، طرح را در نظر داشته باشید.

مدل پرده مشکی

نقش اندازه پرده در نما

پرده هم کاربرد زینتی دارد و هم از ورود نور مستقیم جلوگیری می‌کند. برای مکان هایی مانند اتاق خواب، یا اتاق کار برای اینکه نور مزاحم استراحت و کار کردن نشود از پرده های عریض و بلند استفاده می‌شود؛ پرده هایی از کف تا سقف. بهتر است این پرده ها حداقل ۳ سانتی متر از کف فاصله داشته باشند تا روی زمین کشیده نشوند و به راحتی باز و بسته شوند.

در حالت استاندارد میله پرده ۱۵ سانتی متر بالاتر از قاب پنجره نصب می‌شود و از اطراف نیز کمی عریض تر از قاب پنجره است. اگر تعداد پنجره ها زیاد است پرده ها را کنار جمع کنید تا نقش خطی عمودی داشته باشند و دچار تکرار نشوید. اگر پنجره ها کوچک است پرده را به اندازه پنجره انتخاب کنید.

جنس پرده

در انتخاب جنس پارچه به نحوه قرار گیری پرده، مدل پرده، میزان پوشش پنجره و سبک دکوراسیون توجه کنید. پارچه های متنوعی در صنعت نساجی تولید می‌شوند که قابلیت استفاده به عنوان پرده را دارد. ما در این جا فقط به چند مورد از پر طرفدارترین پارچه ها اشاره می‌کنیم.

مدل پرده توری

تور

پارچه توری حس نوستالوژیک را در افراد بیدار می‌کند و یادآور خانه های قدیمی است. پرده های توری کلاسیک ترین جنس پرده هستند که از مد خارج نمی‌شوند. چنین پرده ای در دکوراسیون وینتج، داخل آشپزخانه و اتاق عروس کاربرد بیش تری دارد.

مدل پرده زرد

کتان

پر طرفدارترین پارچه برای پرده، کتان است. پارچه کتان نرم و پنبه ای است، به همین دلیل برای استفاده در انواع مدل های پرده مناسب است. این پارچه تنوع رنگ و ضخامت زیادی دارد. پرده های کتان نور را کم تر عبور می‌دهند و برای تاریک کردن اتاق خواب پیشنهاد می‌شود. در طول روز می‌توانید پرده را در کنار جمع کنید و از نور طبیعی لذت ببرید. می‌توان با انتخاب پرده های کتانِ ضخیم تر، از ورود گرما و سرما به داخل خانه جلوگیری کرد.

مدل پرده صورتی

حریر

پارچه هایی نازک که بیش تر به عنوان والان استفاده می‌شود. والان قسمتی از پرده است که فقط قسمت بالای پنجره را پوشش می‌دهد. پارچه های حریر دارای بافت ساده یا طرح های برجسته هستند. اگر خانه نورگیر مناسبی ندارد و با مشکلِ کمبود نور روبرو هستید می‌توانید از این پارچه برای پرده اصلی به همراه یک زیر پرده برای پوشش فضای داخلی استفاده کنید.

با وجود تنوع زیادِ انواع مدل های پرده، انتخاب پرده ای که برای دکوراسیون خانه مناسب باشد سخت به نظر می‌رسد، اما با توجه به اطلاعات گفته شده می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…