زیپ لاین چیست ؟ کجا بازی کنیم ؟

۶
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در مورد ورزش های هیجانی رودرواسی را کنار بگذارید و به راحتی نه بگویید. درواقع جان خود را به خطر نیندازید.
زیپ لاین

عاشقان هیجان این روزها در بین جوانان کم نیستند. چه بسا افراد میانسالی را نیز دیده باشید که هنوز هم دنبال این نوع تفریحاتند. از سویی بعضی افراد هم در بین این معتادان به آدرنالین هستند که از این تفریحات برای یک یا دوبار در گردشگری شان استقبال می‌کنند. یکی از جذاب ترین آنها که جای خود را هم حسابی بین همه قشر ها باز کرده تفریح زیپ لاین است. بازی و شاید ورزشی هیجانی که دل عاشقان ماجراجویی را حسابی ربوده است؛ اما اینکه زیپ لاین چیست و از کجا آمده است و کجا می‌توانیم سراغش برویم در صفحه گردشگری امروز پاسخ خواهیم داد.  پس با مجله دلتا همراه شوید.

زیپ لاین ورزش هیجانی

زیپ لاین چیست؟

تفریحات هیجانی را اکستریم یا فرا ورزش می‌نامند. زیپ لاین هم جز این فرا ورزش هاست. شما در بسیاری از مناطق طبیعی و دست ساز انسان‌ می‌توانید این تفریح و تجهیزاتش دور و برش را ببینید. چطور باید انجامش دهید؟ به سادگی! به یک بند آویزان می‌شوید و سُر می‌خورید در حالی که در هوا معلقید.

برای انجام این کار، سیم بُکسل یا طناب یا تسمه های مخصوص را بین دو نقطه وصل می‌کنند. باید جلیقه مخصوص بپوشید که به وسیله یک قرقره که با تسمه های مخصوص به آن متصل شده باشد. حالا باید از یک سر طناب به سر دیگر بروید. جالب است به شما بگویم می‌توانید به هر صورت که خودتان راحت هستید مسافت بین دو نقطه را طی کنید؛ مثلاً بخوابید، به صورت معلق بروید. سروته باشید، بنشینید و هر جور دیگر که خودتان بخواهید و به بالا رفتن آدرنالین خونتان کمک بیشتری کند.

زیپ نمک آبرود

تاریخچه زیپ لاین

حالا که فهمیدیم زیپ لاین چیست باید بدانیم از کجا آمد؟ قبل از زیپ لاین ها، زیپ وایِر ها برای سال ها وسیله ای برای حمل و نقل در مناطق کوهستانی آلپ و هیمالیا به شمار می‌رفتند. در برخی مناطق دورافتاده چین مانند دره نوجیانگ  این وسیله برای گذر از رودخانه استفاده می‌شد. به دلیل امنیت پایین و شاید خطر استفاده منسوخ شدند.

برخی معتقدند زیست شناسان زیپ لاین را رایج کردند. در پی راهی که بتوانند از گیاهان انبوه عبور کنند و از رودخانه ها بگذرند. آنها این وسیله را برای انتقال ابزار، غذا و … در دره ها و رودخانه ها مورد استفاده قرار می‌دادند. نیروهای استرالیایی پس از چندی ازاین تجربه برای حمل مهمات، مواد غذایی و … در  جنگ های نظامی استفاده کردند.

زیپ لاین چیست؟

کوهنوردان هم به شکلی امن تر و پیشرفته تر شروع به استفاده کردند. دو نقطه بلند را با طنابی مخصوص به هم متصل می‌کنند؛ سپس روی آن آویزان شده و از سویی به سوی دیگر سر می‌خورند.

در دهه ۱۹۷۰ استفاده تفریحی از زیپ لاین برای اولین بار مورد توجه قرار گرفت و کم کم تورهایی در این زمینه برگزار شد، به مرور گسترش پیدا کرد و به صورت یک تفریح هیجانی درآمد و در دسترس ماجراجویان قرار گرفت.

زیپ لاین کجاست؟

این روزها در شهر های مختلف ایران، در جای‌جای آن برای معتادان به آدرنالین و دیوانه وار عاشق ماجراجویی ها هم امکان استفاده از زیپ لاین فراهم شده است. شما هم می‌توانید! اگر هوس کردید آدرنالین خون تان را بالا ببرید، می‌توانید در شهرهای مختلف این ورزش را تجربه کنید. به مجموعه هایی که این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهند بروید و لذتش را ببرید. پس زیپ لاین چیست؟ وسیله ای که شما با کلی هیجان می‌توانید لذتش را ببرید.

زیپ لاین رامسر

در استان تهران پایتخت نشینان خوش نشین می‌توانند به مجموعه های توچال، برج میلاد، پارک طالقانی مراجعه کنند و روز خوبی را پر از شادی برای خود فراهم کنند.

در دیگر استان ها هم می‌توانید از این هیجان بهره ببرید:

  • استان مازندران: نمک آبرود، و زیپ لاین تله کابین رامسر
  • اردبیل: دریاچه شورابیل
  • خراسان: مجموعه چالیدره مشهد
  • اصفهان: مجموعه باغ جوان، کوه صفه
  • استان یزد: کمپ کویرنوردی هفت سنگ

زیپ لاین ارمنستان

نکته مهم: زیپ لاین برای محدوده قدی و وزنی مشخصی طراحی شده است؛ پس اگر وزنتان را پرسیدند، ناراحت نشوید و حتماً راستش را بگویید!
دوم: مهم است اگر بیماری قلبی یا فشار خون دارید، اصلاً سراغ آن نروید. به نفع‎تان است.

سوم: اپراتور از شما سؤالاتی می‌پرسد اما اگر در ستون فقرات خود مشکلی دارید حتماً او را در جریان بگذارید.

زیپ لاین در کشور های مختلف

زیپ لاین دبی

این روز ها پرواز در آسمان به هر نحو لذت بخش است. زیپ لاین هم از ان دسته ورزشهای هیجان انگیزی است که به راحتی لذت پرواز را به هر گردشگر می‌چشاند. مطلب زیپ لاین چیست را در همین مجله ملاحظه کنید. چیزی که باید بدانید اینکه دبی بلند ترین و سریع‌ ترین زیپ لاین دنیا را دارد که در کتاب گینش ثبت شده است. با طول ۲۸ زمین فوتبال! و چند صد متر ارتفاع. می‌توانید کل آسمان شهر دبی را پرواز کنید. «اگه این اسمش پرواز نیست پس چیه؟»

حرف آخر

زیپ لاین یا هر نوع ورزش هیجانی دیگر آداب مخصوص به خودش را دارد پس بهتر است قبل از هر اقدامی، درباره آن تحقیق کنید. در بیشتر مواقع ممکن است جمع دوستان، انسان را به سویی هل بدهند که راضی نیست، و یا از عهده اش برنمی‌آید. پس در مورد ورزش های هیجانی رودربایستی را کنار بگذارید و به راحتی نه بگویید. درواقع جان خود را به خطر نیندازید.

تفریح

۶ دیدگاه

  1. simtrade.ir

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ در ۱:۲۳ ب٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

  2. ملکی

    ۶ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

    خیلی هم خوش میگذره ولی ما هیچ وقت نرفتیم

    پاسخ

    • گلزار

      ۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۲ ق٫ظ

      به امید خدا که حتماً تجربه می کنید 🙂

      پاسخ

  3. روزبهاني

    ۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

    ورزش که نیست افراد جو گیر و بیشتر کسانیکه از حالت عادی به هر دلیلی خارج شده اند استقبال می کنند

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۸ ق٫ظ

      عاقا!!!
      ورزشه. کلی هم خوش میگذره!
      چرا اینجوری فکر میکنین؟!! 🙁 🙁 🙁

      پاسخ

  4. فرهاد کرمی

    ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۷:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…