نکاتی برای انتخاب پارچه مبل

۳
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پارچه مبل مانند لباس آن است و در اولین نگاه ظاهر مبل، ما را جذب می‌کند. بنابراین انتخاب پارچه مناسب اهمیت زیادی دارد.
انتخاب پارچه مبلی

پارچه مبل بخش مهمی از ظاهر مبل را تشکیل می‌دهد. رنگ، طرح و جنس پارچه در نمای دکوراسیون تاثیر گذار است. کیفیت و طرح هر پارچه با توجه به نوع مبلمان و سبک دکوراسیون انتخاب می‌شود. تنوع زیاد در رنگ و جنس باعث خواهد شد انتخاب روکش مبلمان سخت شود. ما در این بخش از مجله دلتا در انتخاب پارچه های کتان، جیر و چرم به شما کمک می‌کنیم و در آینده به سایر پارچه های مبلی می‌پردازیم.

کاربرد

در مرحله اول تصمیم بگیرید می‌خواهید از چه مبلمانی در منزل استفاده کنید. پارچه مبل راحتی تفاوت زیادی با پارچه های به کار رفته در مبلمان کلاسیک و استیل دارد. همانطور که در مطلب مبل راحتی و مبل استیل شرح دادیم، یکی از شاخصه های دسته بندی مبلمان، پارچه به کار رفته در آن است. در ساخت مبل راحتی از پارچه های نرم و مقاوم تر استفاده می‌شود، و پارچه های سفت تر برای مبلمان استیل به کار می‌رود.

صندلیِ میز ناهارخوری در معرض آلودگی با مایعات و چربی قرار دارد. بنابراین باید پارچه ای استفاده شود که لکه ها را به خود جذب نکند و قابل شست و شو با شوینده های مخصوص باشد. صندلیِ میز ناهارخوری کاربرد کم تری نسبت به مبلمان دارد و در نتیجه مقاومت آن نسبت به پارچه مبل راحتی کم‎تر است.

پارچه ها برای پوشش و زیبایی ظاهر مبل و صندلی به کار‌ می‌روند. برای انتخاب مبل ابتدا به آن نگاه می‌کنید و نمای آن را می‌پسندید. انتخاب پارچه مناسب اهمیت زیادی در جذب نگاه افراد دارد.

جنس پارچه

پارچه مبلی را می‌توان در دو گروه تعریف کرد و با توجه به رنگ، طرح و کاربرد، همه آن ها را در این دو دسته قرار داد.

الیاف مصنوعی: این الیاف در نساجی و طی فرآیند های خاص تولید می‌شود؛ سلولز، پلی استر، نایلون و آکریلیک.

الیاف طبیعی: در ساخت این الیاف از مواد شیمیایی استفاده نشده و جنس آن کاملا طبیعی است؛ پنبه، کنف، کتان، ریون و چرم.

از ترکیب دو الیافِ نام برده شده، پارچه های ترکیبی به دست می‌آیند.

با هم چند نوع پارچه مبلی را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

انتخاب پارچه کتان برای مبل

پارچه کتان

اگر تصمیم دارید برای تغییر دکوراسیون، کاورِ مبلمان خریداری کنید، کتان بهترین انتخاب است. بافت ظریف و نرم پارچه کتان سبب می‌شود به خوبی روی مبل قرار گیرد و به هنگام استفاده احساس راحتی داشته باشید. این پارچه در برابر شوینده های شیمیایی مقاوم است و با خیال راحت می‌توانید با شامپو فرش آن را تمیز کنید. تار و پود پارچه های کتان از هم فاصله دارند، باید مراقب باشید با اجسام تیز اصطکاک پیدا نکنند. پارچه کتان انتخاب مناسبی برای مبل راحتی است.

انتخاب پارچه کتان برای مبل

جزییات

بیایید دکوراسیون این اتاق را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که اشاره شد، پارچه کتان انتخاب مناسبی برای کاور مبلمان است. این پارچه بافت محکمی ندارد، و جزییات آن از نزدیک به شکل شطرنجی به نظر می‌آید. در این اتاق از پارچه کتان با طرح چهار خانه استفاده شده که متناسب با فرمِ جزییاتِ پارچه است. میز کنار مبلی نیز با نمای شطرنجی هماهنگی بیش‌تری در دکوراسیون به وجود می‌آورد.

انتخاب پارچه جیر برای مبل

پارچه مبلی جیر

پارچه مبلی جیر از پوست بز و گوساله تولید می‌شود و سطح پارچه را در فرآیندهای مخصوص به شکل مخمل در می‌آورند. این پارچه هوا را عبور نمی‌دهد و بسیار گرم است. پارچه جیر در برابر سایش و آلودگی مقاوم نیست، بنابراین بیش‎تر در مبلمان کلاسیک و استیل به کار می‎رود. این پارچه در انواع مصنوعی و طبیعی تولید می‌شود.

انتخاب پارچه جیر برای مبل

رنگ

عناصر طراحی داخلی هیچ وقت نقش خود را از دست نمی‌دهند. در عکس بالا می‌بینیم که برای چیدمانِ این گوشه از اتاق، یک لاوسیت دو نفره به رنگ یشمیِ تیره برای پارچه مبلی جیر انتخاب شده است، زیرا شست و شوی پارچه جیر به سختی صورت می‌گیرد و با هر بار نظافت از عمر آن کاسته می‌شود. فرم وسایل تزیینی گرد که روی زمین قرار داده شده اند با طرح گل های روی مبل در تناسب است. به دلیل وجود طرح گل به صورت برجسته روی پارچه این مبل، یک گلدان بزرگ نیز کنار مبل قرار داده شده است.

انتخاب پارچه چرمی برای مبل

پارچه مبلی چرم

پارچه چرم مجموعی از صفات برتر است. به سبب نرمی، مدرن، زیبا، مقاوم و خاص ترین پارچه برای مبل، چرم را انتخاب می‌کنند. البته این به معنای بی توجهی و مراقبت نکردن از آن نیست. اگر حیوان خانگی دارید مراقب پنجه کشیدن های آن باشید. مبل چرم را می‌توانید به راحتی و فقط با یک پارچه تمیز کنید. مبل های چرمی را هر چند وقت یک بار با روغن های مخصوص چرب می‌کنند تا از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری شود. پارچه چرم استفاده زیادی در مبلمان راحتی و به خصوص مبل چستر دارد. محبوبیت چرم به حدی زیاد است که می‌توان دسته بندی جدیدی به اسم مبلمان چرم برای آن تعریف کرد.

انتخاب پارچه چرم برای مبل

به عنوان نمونه، از کاربرد پارچه چرم در مبلمان این خانه را بررسی می‌کنیم تا برای چیدمان مبل چرم در منزل بتوانید از آن ایده بگیرید. چرم های طبیعی به رنگ قهوه ای و در تناژ های مختلف تولید می‌شوند. در این پذیرایی فرم بالشت های نشیمنِ مبل، مربعی و میز جلو مبلی مستطیلی انتخاب مناسبی برای جای گیری جلوی این مبلمان است. رنگ گرم و تیره فضا را کوچک‎تر می‌کند، سطح براق چرم که نور را بازتاب می‌دهد، استفاده از میز شیشه ای و نورپردازی جانبی به جبران کمبود نور کمک کرده است.

پارچه های مبلی انواع مختلفی دارند که در آینده به سایر آن ها خواهیم پرداخت. شما چه پارچه مبلی را ترجیح می‌دهید؟

۳ دیدگاه

  1. اقازاده

    ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۳۹ ب٫ظ

    خیلی مفید و جالب

    پاسخ

  2. اقازاده

    ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۳۶ ب٫ظ

    خیلی مفید بود
    دم بروبکس سایت دلتا گرم

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

      سلااااامت باشین

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…