مبل راحتی در اتاق نشیمن

۶
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مبلمان یکی از مهم ترین عناصر موجود در دکوراسیون داخلی خانه است که علاوه بر زیبایی در راحتی و رفاه نیز نقش دارد.
مبل راحتی

استفاده از مبلمان در دکوراسیون داخلی علاوه بر زیبایی در راحتی و رفاه ساکنان منزل نیز نقش دارد. همان طور که می‌دانید مبلمان به سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند؛ مبل استیل، مبلمان کلاسیک و مبل راحتی. در این بخش از مجله دلتا سراغ مبل راحتی می‌رویم و با انواع آن آشنا  می‌شوید.

مبل راحتی

واژه مبل از زبان فرانسوی وارد زبان ما شده و به معنی وسیله ای برای نشستن است. مبل راحتی نوعی کاناپه نرم، عریض و در حالت استاندارد برای دو نفر مناسب است. اما به دلیل علاقه زیاد افراد به این مبل، انواع سه نفره و تک نفره آن نیز تولید می‌شود. روکش مبل راحتی از جنس پارچه های لطیف و یا چرم است. مبلمان راحتی بیش تر در خانه استفاده می‌شود. ارتفاع مبل راحتی کم است و به هنگام نشستن می‌توانید کاملا در آن فرو روید، لم دهید و راحت باشید.

دیزاین خانه

خبری از دسته های کنده کاری شده و باریک نیست. دسته های مبل راحتی پهن و کم ارتفاع هستند. قسمت نشیمن مبلمان راحتی از اسفنج و فوم نرم به شکل بالشت ساخته شده است. مبلمان راحتی در بیش تر مواقع همراه با کوسن های نرم و راحت به فروش می‌رسد، یا روی آن را با بالشت و کوسن های اضافی پر می‌کنند.

مبل راحتی مناسب افراد مختلف با فیزیک جسمی متفاوت است. کودکان نیز می‌توانند به راحتی از این مبل استفاده و پاهای خود را روی آن جمع کنند.

با توجه به اصلِ راحتی و نرم بودن، نمی‌توان ساختار واحدی برای مبلمان راحتی تعریف کرد. اما در حالت کلی در اسکلت مبل راحتی از چوب استفاده نشده و فقط در نمای آن مقدار کمی چوب به کار رفته است. متریال غالب در ساخت مبلمان راحتی فلز، فوم، پارچه و اسفنج است.

با توجه به مزایای مبل راحتی، دست کم یک مبل از این نوع در هر خانه ای پیدا می‌شود.

انواع مبل راحتی

مبل راحتی به چند دسته تقسیم بندی می‌شود. از جمله کاناپه، ال، لاوسیت و فوتُن که در این بخش هریک از این انواع را معرفی می‌کنیم و در بخش های بعد، نکاتی در مورد چیدمان آن خواهیم گفت.

دیزاین خانه

کاناپه

معروف ترین و محبوب ترین مبل راحتی کاناپه است. مبلی سه نفره که برای خوابیدن هنگام تماشای فیلم انتخاب بی نظیری است. می‌توانید روی کاناپه دراز بکشید، کتاب بخوانید، دست ها را آزاد بگذارید و حتی ظرف پاپ کورن را جلوی خود قرار دهید. بی شک برای استراحت، جایی بهتر از کاناپه پیدا نخواهید کرد.

دیزاین خانه

لاوسیت

لاوست یا لاوسیت مبل دو نفره و کوچکی است که باعث می‌شود افراد نزدیک تر به هم بنشینند. اسم لاوسیت نیز به همین دلیل برای این مدل انتخاب شده است. لاوسیت در انگلیسی به معنی نشیمن دوستی است.

این مبل دونفره معمولا مقابل تلویزیون قرار داده می‌شود تا افراد خانواده هنگام تماشای فیلم و سریال نزدیک به هم بنشینند.

دیزاین خانه

فوتون

این مبل مناسب خانه های کوچک و حتی اتاق خواب است. استفاده از فوتون یا مبل تخت خواب شو در سال های اخیر افزایش یافته است. فوتون تلفیقی از کارایی و راحتی است. این مبل فضای کمی را اشغال می‌کند و هنگام نیاز می‌توان آن را به تخت‎خواب تبدیل کرد. در دکوراسیون مینیمال که لوازم غیرضروری کنار گذاشته و حذف لوازم اضافی توصیه می‌شود، استفاده از فوتون افراد را در رسیدن به مفهوم مینیمال یاری می‌کند.

فوتون ها در اندازه های مختلف تولید می‌شوند؛ یک نفره، دو نفره و سه نفره. با توجه به دکوراسیون سایر بخش های خانه می‌توانید انواع مختلف فوتون را که از متریال های متنوع ساخته شده اند، خریداری کنید. مبل تخت خواب شو را در قسمتی از خانه قرار دهید که هنگام نیاز بتوان آن را باز کرد و موانع زیادی مقابل آن نباشد.

مبل راحتی

مبل راحتی ال

فرم این مبلمان به شکل حرف اِل (L) در زبان انگلیسی است. اتصال یک مربع و مستطیل در انتها به یکدیگر فرم اِل را تشکیل می‌دهد. کوچک شدن خانه ها و سبک های مدرن در دکوراسیون داخلی دست به دست هم داده اند تا مبل ال انتخاب اول آپارتمان نشینان باشد.

مبل ال را در کنج خانه قرار دهید و از سایر فضاهای آزاد استفاده کنید. مبل ال به حالت های مختلفی قابل چیدمان است. در بعضی از مدل ها این مبل قابلیت تخت خواب شو بودن را نیز دارا دارد.

در چیدمان مبلمان ال لازم نیست حتما آن را به شکل اِل کنار هم قرار دهید. می‎توان تکه های تک و دو نفره را یک سمت و بخش سه نفره را مانند کاناپه جلوی تلویزیون بگذارید.

مبل راحتی

اندازه

ظاهر مبلمان به عنوان بخشی از لوازم موجود در خانه، با طرز تفکر و فرهنگ افراد ارتباط مستقیمی دارد. بنابراین با توجه به فرهنگ های مختلف ممکن است گرایش به بعضی از انواع افزایش یابد. برای مثال در زندگی شهر نشینی، به دلیل کوچک تر بودن خانه ها نسبت به مناطق روستایی، مبل راحتی در اندازه های کوچک‎تر طرفدار بیش‎تری دارد. این مبل در اندازه های مختلف تولید می‌شود و محدودیتی در اندازه برای آن تعریف نمی‌شود. گر چه به دلیل اولویتِ راحتی، سایز این مبل از مبلمان استیل و کلاسیک بزرگ‎تر است.

اگر قرار باشد عددی تقریبی برای حالت استاندارد بیان کنیم، بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر برای عرض و طول بالشتِ نشیمن و ۱۵ تا ۳۵ سانتی متر برای اندازه دسته ها تخمین زده می‌شود.

مبل راحتی

ساختار

بر خلاف مدل های کلاسیک و استیل، بخش نشیمن در مبلمان راحتی به صورت بالشت های جدا شونده است که در بعضی موارد آن را به شکل پیوسته تولید می‌کنند. بنابراین پس از مدتی برای تغییر دکوراسیون، شست و شو، تعویض روکش و تعمیر می‌توان بالشتِ نشیمن را از بدنه جدا کرد.

مواردی که در بالا گفته شد، توضیحاتی کلی در مورد مبل راحتی هستند و در آینده به چیدمان مبل راحتی و رنگ های مناسب در انتخاب انواع این مبل می‌پردازیم.

۶ دیدگاه

  1. ساراجویا

    ۱۴ دی ۱۳۹۹ در ۸:۱۸ ق٫ظ

    قیمت اون دونفره بدون پایه طوسی رنگ باپاف جلوش چنده وچطورمیشه سفارش داد

    پاسخ

    • ساسان

      ۱۴ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۵ ق٫ظ

      مجله دلتا = همه چیز درباره همه چیز. متاسفانه فروشگاه نیستیم که بتوانیم شما را در این امر یاری کنیم.
      پیروز باشید

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۵ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۳۹ ب٫ظ

    عااالی

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۶ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

      مرسیییییی

      پاسخ

  3. اقازاده

    ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۴۰ ب٫ظ

    خیلی نرمه

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۵ ب٫ظ

      بله

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…