دره نی گاه دورود ، جایی برای حرفه ای ها

۸
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نزدیک ترین جایی که می‌توانید مواد خوراکی از آن تهیه کنید دریاچه گهر است. همچنین می‌توانید با سیستم انرژی خورشیدی که آن جا هست موبایل، پاور بانک و... خود را شارژ کنید.
درود

امروز در صفحه گردشگری‌ مان می‌خواهیم شما دره نوردان، صخره نوردان و کوهنوردان حرفه ای را به تجربه ی آب و هوای تازه، مناظر چشم نواز و یک صعود لذت بخش دعوت کنیم. قصد داریم شما را به سفری در اعماق پستی بلندی های زاگرس ببریم.  همانجا که دره نی گاه درود است، جایی که رودخانه سیمره بی امان در آن می‌خروشد و بیشتر مسیر پیمایش‌تان شما را همراهی می‌کند؛ که بکر مانده و بی صبرانه انتظار حضور شما را می‌کشد. با مجله دلتا همراه شوید تا سفرمان را آغاز کنیم.

دریاچه گهر

دره نی‌ گاه اشترانکوه

باید بگویم که این دره تماشایی در ۶ کیلومتری غرب دریاچه گهر قرار گرفته و تا روستای تپه تی ادامه دارد، بخشی از منطقه حفاظت شده اشترانکوه محسوب می‌شود. دره نی گاه که گاهی آن را دره نگار هم می‌خوانند حدود ۵۰۰ متر عرض و ۱۲ کیلومتر طول دارد. مسیر اتصال دریاچه گهر به غرب یعنی روستاهای تپه تی، چم چیت و … است که مسیر آن را فقط می‌توان پیاده یا با چهارپا طی کرد. در چین خوردگی های زاگرس قرار گرفته است و آب رودخانه جاری در آن که عده ای آن را سفیدآب می‌نامند، از دریاچه گهر سرچشمه می‌گیرد. این دره بسیار بکر است و اغلب کوهنوردان و طبیعت گردان حرفه ای که قصد سفر به منطقه درود و اشترانکوه یا صعود به قله را دارند از آن بازدید می‌کنند. چه خوب که یکی از این مسافران شما باشید.

دره نی گاه

نکات ضروری سفر به دره نی گاه

  • به خاطر داشته باشید این جا خبری از آنتن موبایل و اینترنت نیست بنابراین از همان ابتدا این مطلب را به نزدیکانتان گوشزد کنید.
  • باید آب بدنتان کم نشود پس از خوراکی های سبک استفاده کنید.
  • پیش از خسته شدن، استراحت کنید. اگر بیش از حد خسته شوید به غذا و مواد خوراکی بیشتری احتیاج پیدا می‌کنید.
  • راستی خیلی خودتان را خیس نکنید تا کمتر انرژی برای حرکت خرج کنید.
  • به فکر خوراکی و وعده غذایی برای ۲ روز باشید.

نکته خیلی مهم!

  • پیش از ورود به دره با پرس و جو از پاسگاه های محیط زیست روستاهای تپه تی از شرایط دره آگاه شوید.
  • اگر هم در حال طی مسیر از سمت دیگر هستید می‌توانید اطلاعاتتان را در درود تکمیل کنید.

دره پیمایی در نی‌ گاه

گفته بودم برای ۲ روز آماده باشید چون پیمایش این دره حدود ۲ روز زمان می‌برد پس به آمادگی جسمانی بالا و تجهیزات مناسب نیاز دارید. برای ورود به مسیر دره می‌توانید از ۲ مسیر متفاوت عازم شوید؛ یکی از سمت روستای تپه تی و دیگری از سمت دریاچه گهر که هر دو به دره ختم می‌شوند. البته پیدا کردن مسیر پیمایش دره سخت نیست چرا که دیواره های آن، راه را به راحتی به شما نشان خواهند داده و حتی در برخی قسمت ها پاکوب های موجود شما را راهنمایی خواهند کرد.

اگر از سمت دریاچه گهر مسیر پیمایش را آغاز کنید، ابتدا عرض دره زیاد است و هر چه پیش بروید عرض آن کمتر می‌شود. به همین سبب دره را به دو بخش نی گاه بزرگ و نی گاه کوچک تقسیم می کنند.

نی گاه

رودخانه دره

همانطور که اشاره کردیم رودخانه تا آخر مسیر شما را همراهی می‌کند وَ گاهی در طول راه مجبور می‌شوید جهت حرکت تان را عوض کنید و به آن سوی رودخانه بروید. همچنین اینکه در بخشی از دره پیمایی، دیواره های دره آنقدر تنگ می‌شوند که راه عبور شما از آن جا فقط گذر از رودخانه است. حتماً می‌دانید که اگر رودخانه پر آب و خروشان باشد برای این کار باید از تجهیزاتی مثل طناب، کارگاه و … استفاده کنید.

یکی از بخش های جالب و جذاب رودخانه مکانی است که آن را آکواریوم دره نی گاه می‌نامند. از آن لحاظ آکواریوم می‌گویند که آبی بسیار زلال دارد. به طوری که شما به راحتی می‌توانید ماهی ها و موجودات داخل آب را ببینید.

آبشار های دره

گاهی ممکن است در میانه های مسیر که جریان آب بیشتر می‌شود؛ در دیواره های دره آبشار های کوچک و بزرگی را مشاهد کنید که از لابه‌لای سنگ ها به سوی دره جاری شده اند و به رودخانه می‌پیوندند. این مناظر جان می‎دهند که صدها عکس از آنها ثبت کنید.

کمپ زدن در دره نی‌ گاه

بخش مورد علاقه طبیعت گردان، برپا کردن کمپ در طبیعت است. خوب چه بهتر که دره نی گاه باشد و ایستگاه های زیبایش. در طول مسیرتان هیچ گونه آبادی یا روستایی وجود ندارد. بنابراین قبل از دره نوردی باید تجهیزات تان را تکمیل کنید و از همه مهم تر اینکه شما هیچ راه فراری ندارید. پس حالا که تا میانه های راه رسیده اید وقت آن است که چادرتان را بر پا کنید تا انرژی لازم برای پیمودن باقی راه را به دست بیاورید.

کمپ زنی

امکانات دره نی گاه

نزدیک ترین جایی که می‌توانید مواد خوراکی محدودی از آن تهیه کنید دریاچه گهر است. همچنین می‌توانید با سیستم انرژی خورشیدی که آن جا هست موبایل، پاور بانک و… خود را شارژ کنید. از درود هم وسایل شب مانی خود را تهیه کنید و سپس عازم سفر شوید.

چطور برویم؟

آدرس: استان لرستان، شهرستان درود، شهر درود، روستای تپه تی

راه اول: ابتدا باید خود را به درود برسانید سپس به سمت جنوب حرکت کنید و پس از گذر از روستاهای سراب بیشه، اندیکان و آب بید به روستای چم چیت برسید.

بعد از روستای چم چیت راه مناسبی برای رانندگی وجود ندارد و شاید مجبور شوید پیاده بروید یا از محلی ها کمک بگیرید. در شرق چم چیت ابتدا روستای عمارت و سپس روستای تپه تی قرار دارد که مسیر دره از همان حوالی شروع می‌شود.

راه دوم: این راه از سمت دریاچه گهر شروع می‌شود. لازم نیست به درود بروید شما باید خود را از طریق جاده دریاچه گهر، به دریاچه برسانید و پس از پیمودن مسیر ساحلی دریاچه وارد جاده مسیر دکل مخابراتی شوید این مسیر شما را ابتدای مسیر دره می‌رساند.

  • باز هم نکته: برای پیدا کردن مسیر دقیق حتماً از روستایی ها کمک بگیرید. بد هم نیست. خیال خودتان راحت تر است.

طبیعتگردی

۸ دیدگاه

  1. اقازاده

    ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۳۵ ب٫ظ

    بی نظیره

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

  2. ملکی

    ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۲:۳۹ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۳۰ ب٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  3. فتحی

    ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۳۲ ق٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

    • گلزار

      ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۳۰ ب٫ظ

      بلی بلی 🙂

      پاسخ

  4. یوسفی

    ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۵ ق٫ظ

    چقدر زیباست

    پاسخ

    • گلزار

      ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۳۰ ب٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…