استفاده از رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

۵
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
با توجه به ویژگی های ذاتی رنگ زرد، وجود این رنگ در خانه توصیه می‌شود. زرد شادی آفرین است. می‌توانید آن را به عنوان رنگ کلی استفاده کنید یا در ابعاد کوچک روی برخی لوازم به صورت رگه های زرد آن را داشته باشید.
رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

شاید رنگ زرد را کم تر در دکوراسیون داخلی ساختمان ها دیده باشید. به کار بردن این رنگ جسارت زیادی می‌خواهد زیرا اگر با ویژگی های آن آشنا نباشید ممکن است اضطراب و ترس به کل فضا القا شود. در این بخش از مجله دلتا از خصوصیات این رنگ حرف می‌زنیم و به ترکیب رنگ‌ های مناسب این رنگِ اصلی اشاره می‌کنیم. با ما همراه شوید تا بدون نگرانی و با دانش کافی از رنگ زرد در دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده کنید و محیطی آرامش بخش و شادی آور داشته باشید.

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی و تاثیر آن بر ذهن

زرد یکی از سه رنگ اصلی در چرخه رنگ است. طیف رنگی زرد میان نارنجی و سبز قرار می‌گیرد. نکته جالبی در مورد این رنگ وجود دارد: در میان حشرات قابل رویت ترین رنگ شناسایی شده است. مانند سایر رنگ های موجود در طبیعت، زرد نیز ویژگی هایی منحصر به فرد دارد. رنگی شادی آفرین که حتما باید آن را در گوشه ای از اتاق داشته باشید. وسایل و لوازم زرد رنگ یا یک دیوار آکسان زرد، هیچ فرقی نمی‌کند. رنگ زرد در دکوراسیون از مثبت ترین رنگ ها به حساب می‌آید. نمی‌توانید از یک درِ زرد رنگ وارد منزل شوید و لبخند به لب نداشته باشید. هنوز متقاعد نشدید که باید یک جای خانه، بالکن یا حتی راهروی ورودی خانه را به این رنگ خوش یمن اختصاص دهید؟

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

طلوع خورشید در خانه

این رنگ، متعلق به خورشید است. از یک کودک بخواهید تا با رنگ زرد برایتان نقاشی بکشد، او یک خورشید ترسیم خواهد کرد. زرد انرژی بخش است و بر عملکرد سیستم عصبی مغز تاثیرات مثبت می‌گذارد. خلاقیت را شکوفا می‌کند و باعث تقویت حافظه می‌شود. وجود این رنگ در فضا توان برقراری ارتباط را در افراد بهبود می‌بخشد.

استفاده فکر شده از رنگ زرد در دکوراسیون داخلی فضایی فریبنده ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه کدام یک از سایه های زرد را انتخاب می‌کنید، می‌توانید بازتاب خورشید را تداعی کنید یا از آن دور شوید. سایه ای را انتخاب کنید که بیشتر مورد پسند شما است. زرد مایل به نارنجی، زرد مایل به سبز یا ترکیب آن با مقدار کمی مشکی.

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

جای فرد غمگین در خانه زرد رنگ نیست

ترکیب زرد با سفید، سایه ای روشن از این رنگ تشکیل می‌دهد که برای بزرگ دیده شدن اتاق مناسب است. دیوار آکسان را با زرد مایل به نارنجی و سایر دیوار ها را با سایر تناژهای زرد از جمله کرم و نخودی رنگ آمیزی کنید، به این شکل اتاقی با نمای گرم خواهید داشت که غم و سردی را از شما دور می‌کند. لوازمی به رنگ سرمه ای یا طوسی انتخاب کنید تا به تعادل دمای بصری برسید و دچار تحرکات عصبی بیش از حد نشوید.

رنگ زرد در اتاق خواب

استفاده از رنگ زرد پر رنگ به عنوان رنگ غالب در تمام اتاق، باید با احتیاط صورت گیرد. چرا که زرد منبع انرژی و تحرک است و به همین دلیل حجم بالای آن، افزایش شدید ضربان قلب را در پی خواهد داشت. به همین دلیل بهتر است در اتاق خواب از رنگ زرد برای ایجاد کنتراست یا به عنوان طرح کاغذ دیواری با پس زمینه ای از رنگ های روشن تر استفاده شود.

لایه زرد را به عنوان رنگ غالب برای اتاق هایی که زمان زیادی در آن سپری می‌کنید انتخاب نکنید، زیرا با افزایش ضربان، اضطراب و ترس در فرد ایجاد می‌شود. انتخاب یک یا دو وسیله به رنگ زرد کافی است.

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

عناصر طراحی داخلی

به عناصر طراحی داخلی رجوع کنید. الگوهای بنفش، آبی یا طوسی روی زمینه زرد فضا را از یکنواختی دور می‌کند. اگر می‌خواهید طرح هایی به رنگ خنثی داشته باشید باید به ویژگی روانشناسی آن ها دقت کنید. برای مثال زرد شادی آور اما در دراز مدت و در ابعاد بزرگ ایجاد دلهره خواهد کرد، پس ترکیب آن با رنگ طوسی نیاز به یک متعادل کننده سوم دارد؛ فرم های مستطیلی، خطوط عمودی و افقی، که حرکت و جنش را به رگ های دکوراسیون تزریق کند.

در صورتی که دیوار را با کاغذ دیواری های زرد بپوشانید، می‌توانید با رنگی هم رنگِ کفپوش، سقف را رنگ آمیزی کنید. نواقص اتاق را با استفاده از خطوط و نورپردازی رفع کنید. خطوط زرد و سفید عمودی روی دیوار بکشید تا سقف را بلندتر نمایش دهید. برای ایجاد کنتراست، یک یا دو المان به رنگ آبی و بنفش به چیدمان بیافزایید.

ترکیب رنگ های مناسب

برای دوری کردن از ایجاد فضایی یکنواخت یا دمای بصری زیاد، بهتر است از رنگ زرد در کنار سایر رنگ ها استفاده شود. برای ترکیب رنگ دو حالت پیش رو دارید؛ رنگ های مکمل یا هم خانواده.

ترکیب رنگ زرد

رنگ مکمل

همان طور که اشاره شد، رنگ زرد، به عنوان رنگ اصلی شناخته می‌شود. رنگ های مکمل، رنگ هایی هستند که از ترکیب دو رنگ اصلی به مقدار یکسان تولید می‌شود. برای پیدا کردن رنگ مکمل هر رنگ در چرخه باید رنگ مقابل آن را انتخاب کرد. رنگ مکمل زرد، بنفش است که از ترکیب آبی و قرمز به دست می‌آید. وجود لایه آبی در بطن رنگ بنفش، فضا را خنک می‌سازد و با کنتراست به وجود آمده یکنواختی را از بین می‌برد.

رنگ هم خانواده

از ترکیب رنگ زرد با دو رنگ اصلی و رنگ های خنثی، رنگ هم خانواده به دست می‌آید. نارنجی، سبز و هر سایه ای بین این رنگ ها، رنگ هم خانواده زرد محسوب می‌شوند. رنگ قهوه ای بین زرد و قرمز قرار دارد که با سایه مشکی ترکیب شده است. مشکی رنگی خنثی و ساکن است، بنابراین استفاده از رنگ قهوه ای در کنار این رنگ تناسب ایجاد می‌کند و تحرکات ناشی از وجود رنگ زرد را کاهش می‌دهد.

بدون نگرانی، از رنگ زرد در خانه خود استفاده کنید و پیشنهادهای ما را در نظر بگیرید. در بخش های آینده به سایر رنگ های اصلی، یعنی قرمز و آبی می‌پردازیم.

۵ دیدگاه

  1. پزمان

    ۱ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۲۹ ب٫ظ

    از اطلاعاتی که دادید سپاسگزارم بسیار عالی بود. موفق باشید

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۱۹ ب٫ظ

      با سلام. خوشحال شدم از رضایتتون. ممنون که با ما همراهید.

      پاسخ

      • مسعود

        ۱۳ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

        رنگ زرد بی نظیر است ، موافقم

        پاسخ

        • مریم عنبری

          ۱۴ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ق٫ظ

          عالیه 🙂

          پاسخ

  2. ثامن

    ۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…