مبل استیل در دکوراسیون داخلی منزل

۱۰
13
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مبل استیل یا همان سلطنتی در میان ایرانیان طرفداران زیادی دارد. ابعاد این مبل نسبت به سایر انواع مبلمان بزرگ‎تر و چیدمان آن در منزل سخت تر است. اما با در نظر گرفتن چند نکته می‌توان دکوراسیون داخلی زیبایی داشت.
مبلمان استیل

از مبل استیل در دکوراسیون پذیرایی و خانه های بزرگ استفاده می‌شود. اتاق پذیرایی در اغلب خانه های ایرانی به فرم مستطیل است و مبلمان دور تا دور اتاق چیده می‌شود. مبل استیل ابعاد بزرگ تری از سایر انواع مبلمان دارد با کم شدن فضای خانه ها دیگر نمی‌توان مبلمان استیل را به صورت ردیفی کنار هم قرار داد. اما همچنان گرایش و علاقه به مبل استیل در بین ایرانیان وجود دارد. در سبک های جدید دکوراسیون، چیدمان مبلمان به فرم منحنی و روبروی هم پیشنهاد می‌شود. در این بخش از مجله دلتا شما را با مبل استیل آشنا می‌کنیم و در مقالات بعدی توصیه هایی برای استفاده از مبلمان استیل در چیدمان خواهیم نوشت.

مبل استیل

این مبل با نام مبل سلطنتی نیز شناخته می‌شود. در واقع  مبل استیل شباهت زیادی به مبلمان کلاسیک دارد. با این تفاوت که ارتفاع آن بیش تر است. در ساخت مبل استیل از چوب های مرغوب تری استفاده می‌شود بنابراین عمر و قیمت آن نسبت به مبل کلاسیک بیش‎تر است. معمولا قسمت تکیه گاه مبل استیل دارای یک تاج بلند با کنده کاری زیبا است. در اکثر مدل ها قسمت چوبی پایه و دسته با رنگ طلایی رنگ آمیزی می‌شود. تعداد نشیمن در مبلمان سلطنتی به نه نفر می‌رسد؛ کاناپه سه نفره، دو مبل دو نفره و دو صندلی میزبان یا تک نفره.

مبلمان استیل در دکوراسیون داخلی

مبلمان استیل در دکوراسیون داخلی

 مبلمان استیل دارای طراحی خاص و چشم نواز است، بنابراین می‌توانید آن را با ترکیب رنگهای مختلف در دکوراسیون داخلی استفاده کنید. این مبل از غرب به  کشور ما آمده و با استفاده از هنر دست ایرانی روی پارچه و کنده کاری های چوبی به محصولی مطابق سلیقه خانواده های ایرانی تبدیل شده است. استفاده از مبل استیل یا سلطنتی در دکوراسیون رسمی و تشریفاتی توصیه می‌شود.

خرید

پیش از خرید، نمونه های مختلف چیدمان مبل استیل در اتاق پذیرایی را نگاه کنید و الهام بگیرید. در ذهن تان جای هر یک از اجزا را تصور کنید. میز جلو مبلی، آباژور و سایر لوازم را از قلم نیندازید. سپس با توجه به فضای منزل، سرویس نه یا هفت نفره را انتخاب کنید. می‌توانید بسته به دکوراسیون خانه و نیاز خود تعداد کاناپه، مبل و صندلی را تغییر دهید. همانطور که گفته شد در حالت استاندارد و معمول تعداد نشیمن در مبل سلطنتی به نه نفر می‌رسد اما اگر خانه کوچکی دارید، می‌توانید مبل استیل مورد علاقه خود را از انواع هفت نفره خریداری کنید. چیدمان مبل استیل دشوار است از همین رو چندین توصیه برای شما داریم تا بتوانید مبل استیل مورد نظرتان را به خانه بیاورید و آن را در فضای اتاق جای دهید.

نکات خرید مبلمان استیل

سبک کلاسیک

مبلمان استیل انتخاب مناسبی برای دکوراسیون کلاسیک به حساب می‌آید. هنگام انتخاب مبل، به قرینگی چیدمان توجه داشته باشید و تعداد نشیمن را به گونه ای انتخاب کنید که بتوانید آن گونه که تمایل دارید آن را چیدمان کنید. به دلیل کنده کاری روی نمای مبل و هم چنین به کار بردن پارچه های طرح دار در مبلمان استیل سعی کنید از لوازم تزیینی کم‎تری استفاده کنید تا دچار شلوغی فضا نشوید.

نقطه کانونی

برای چیدمان مبل استیل، وسط اتاق پذیرایی را در نظر بگیرید، کاناپه سه نفره را با فاصله یکسان از دیوار های اطراف قرار دهید و سایر اجزا را به صورت قرینه در اطراف کاناپه بگذارید. چیدمان متقارن به القای تم رسمی و سلطنتی کمک می‌کند. به این صورت نقطه ای کانونی ایجاد و دکوراسیون را با توجه به مکان قرارگیری کاناپه تکمیل کرده اید. سعی کنید مبل و صندلی ها را روی یک خط فرضی منحنی قرار دهید. به گونه ای که افراد هنگام نشستن روبروی هم و رو به مرکز کانونی قرار گیرند.

چیدمان مبلمان استیل

فاصله

همانطور که در اصول چیدمان مبلمان اشاره کردیم برای دسترسی افراد محل رفت و آمد مشخصی به صورت فرضی در نظر داشته باشید و در آن مسیر لوازم اضافه و بزرگ قرار ندهید.

مبلمان را به دیوار تکیه ندهید و فاصله کمی بین دیوار و تکیه گاه مبلمان ایجاد کنید. مبلمان را با فاصله ای یکسان و نزدیک به هم در اتاق پذیرایی بگذارید. به گونه ای که هنگام نشستن دست و پای افراد آزاد باشد ولی آن قدر دور نباشد که برای ارتباط برقرار کردن دچار مشکل شوند. اگر فضای بزرگی در اختیار دارید فاصله بین مبل ها را زیاد نکنید. بخشی از اتاق را به محل چیدمان مبلمان اختصاص دهید و فضای خالی را با گلدان، کنسول و وسایل تزیینی پر کنید.

فاصله مبلمان تا تلویزیون به اندازه ای باشد که مشاهده آن راحت بوده و به چشم آسیب نزند. در مورد تمام سبک های دکوراسیون، و انواع مبلمان رعایت این نکته ضروری است. اگر در پذیرایی شومینه یا بخاری دارید، مبلمان را با فاصله از آن ها قرار دهید، زیرا در فصل زمستان، مجاورت مبل در کنار این لوازم گرمایشی از عمر آن می‌کاهد.

فاصله مبلمان استیل در چیدمان

خانه ایرانی

فرش در دکوراسیون خانه های ایرانی نقش پررنگی بازی می‌کند. حتی اگر کفپوش های سرامیکی، سنگی یا لمینیت را انتخاب کرده باشید، باز هم انداختن فرش روی سطح زمین فضا را دلنشین تر می‌کند. از فرش هایی هم رنگ با طرح مبل در وسط چیدمان استفاده و فرشی انتخاب کنید که پایه های جلویی کاناپه روی آن قرار گیرد و میز جلومبلی را در وسط سرویس مبلمان قرار دهید.

مبلمان استیل در خانه ایرانی

میز عسلی و جلو مبلی

میزهای چوبی و کنده کاری شده، با صفحه شیشه ای و به فرم مربع یا بیضی در کنار مبلمان استیل نقش تکمیل کننده دکوراسیون را دارند. میز را با رومیزی نپوشانید. یادتان نرود تقارن باید در فضا جریان داشته باشد، میز های عسلی را به شکلی متقارن بین مبل ها قرار دهید و روی میز جلومبلی را با چیدن ظروف پذیرایی کلاسیک و یا سینی قدیمی تزیین کنید. طرز چینش را به گونه ای انتخاب کنید که ظروف بزرگ‎تر در وسط و ظروف کوچک‎تر در گوشه های میز قرار گیرند.

انواع مبل

در دنیای دکوراسیون و به ویژه مبلمان، نمی‌توان دسته بندی خاصی برای وسایل تعریف کرد. اما در حالت کلی می‌توان گفت مبلمان به سه دسته تقسیم می‌شوند: مبل استیل، مبلمان کلاسیک و مبل راحتی. در مطالب بعدی به مبلمان راحتی، کلاسیک و زیر دسته های آن ها می‌پردازیم. در این جا شرحی مختصری از مبل راحتی و کلاسیک را مطالعه بفرمایید.

مبل راحتی

تقریبا در هر خانه ای یافت می‌شود. مبلی با دسته های پهن و پایه های کوتاه که در اسکلت آن از چوب استفاده نشده اما ممکن است چوب در نمای مبل به کار رفته باشد. در ساخت مبلمان راحتی از پارچه، چرم و فوم استفاده می‌شود. مبل راحتی از لحاظ اندازه کوچک تر از مبلمان استیل است. مبل راحتی به انواع مختلفی از جمله ال، ال‌یو و شانو تقسیم و معمولا در قالب دو نفره و سه نفره تولید می‌شود.

مبلمان استیل و مبل راحتی

مبل کلاسیک

در قسمت های چوبی دسته و پایه های مبل کلاسیک کنده کاری های ظریف، منبت کاری و هنر دست دیده می‌شود. در ساخت اسکلت مبلمان از چوب های راش، روس، گردو، بلوط و یا چنار استفاده می‌شود. چوب به کار رفته در مبل کلاسیک از مبلمان استیل کم‎تر، در نتیجه وزن آن سبک تر است.

مبلمان استیل و مبل کلاسیک

۱۰ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۶ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۴۸ ب٫ظ

    بسیار عالی و زیبا

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۳ ب٫ظ

    سلام با تشکر از مطالب مفیدتون ،به نظر شما با مبلمان کلاسیک که روی منبتش ورق طلا کار شده چه رنگ طرح سنگ برای میزها زیباتر است

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

      سلام. منبت کاری طلایی چون براق هست برای اینکه فضاتون زیاد شلوغ نشه و تمرکز حواس به هم نریزه سعی کنین سایر لوازم رو از رنگ طلایی انتخاب نکنین. اگه میز سنگی می‌خوایین استفاده کنین سنگ های کرم و نباتی خوبن. اما اگه میخوایین چوبی باشن بهتره طرح ساده همون مبلمان باشه یا نهایتا رنگای روشن. بستگی به روکش مبل هم داره

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۵۳ ب٫ظ

    عالی بود.ممنون

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۲۹ ب٫ظ

      مرسی از اینکه مطالعه فرمودید

      پاسخ

  4. یوسفی

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۰ ق٫ظ

    مبل جلوه خاصی میده

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

      بله با در نظر گرفتن چند نکته خیلی فضا رو زیباتر میکنه

      پاسخ

  5. فرهاد کرمی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۲۶ ب٫ظ

  6. ملکی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۳۱ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۱۰ ب٫ظ

      ممنون همراهِ همیشگیِ مجله دلتا

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…