بازار ملک روی خط مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

روزنامه آرمان – توقف مسکن متاثر از بازار ارز

اخبار منتشر شده از افت معاملات در بهمن ‌ماه حکایت می‌کند. گزارش‌ های میدانی به نقل از مشاوران املاک نشان می ‌دهد که معاملات مسکن در بهمن امسال متاثر از جهش یک ‌باره قیمت‌ های پیشنهادی از سوی برخی فروشندگان واحدهای نوساز با افت حدود ۱۰‌درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل روبه ‌رو شده است. از سویی دیگر ، مشاوران املاک می‌گویند : شب عید سال گذشته بازار رونق بهتری داشت ، اما امسال باتوجه به اینکه در ماه ‌های قبل شاهد بودیم که قراردادهای خرید و فروش افزایش پیدا کرد ، اما در بهمن ‌ماه با افول معاملات روبه ‌رو شدیم. برخی از کارشناسان معتقدند :که عواملی چون هجوم سرمایه به سمت بازار ارز متاثر از افزایش جهش ارزی باعث این افت شده است . بیت ا… ستاریان، کارشناس ارشد مسکن می‌گوید: «عوامل مقطعی مثل افزایش قیمت ارز و مسائلی از این دست خود به خود سرمایه‌ ها را برای مدت زمان کوتاهی جذب می‌کند و باعث افت مسکن در آن مقطع می‌شود ، اما کلیت بخش مسکن باتوجه به رشد اقتصادی که ما در دو تا سه سال گذشته داشتیم ، تقریبا رو به افزایش خواهد بود و به مرور هم فزاینده خواهد شد.»

روزنامه  قانون – رخوت  در بازار مسکن

بازار مسکن که همیشه بازار پرجاذبه و سرمایه ‌ای برای کشور بوده است ، در نوسانات اخیر نرخ ارز و طلا ، از سوی دلالان و کاسبان بازار مسکن به حاشیه کشید و دیگر نه در میان متقاضیان مصرفی و نه سرمایه ‌ای خریداری ندارد. اکنون با اتخاذ تصمیماتی از سوی بانک مرکزی قیمت مسکن تا  ۱۶درصد افزایش قیمت داشته است. البته به گفته کارشناسان این نشانه رونق بازار نیست به این دلیل که متقاضیان فعلی متقاضیان اصلی نیستند بلکه دلالان هستند و از طریق سفته ‌بازی و تقاضای صوری قیمت مسکن را افزایش داده‌اند ؛ بنابراین اکنون هجوم سرمایه ‌ها به سوی نظام بانکی برای دریافت سود ۲۰ درصد گواهی سپرده ، افزایش تقاضای خرید دلار و سرازیر شدن سرمایه ‌ها در این بازار، بالا بردن قیمت ‌های پیشنهادی و احتمال ورشکستگی صندوق پس‌انداز مسکن یکم به عنوان مهم ‌ترین کانال پرداخت وام به خریداران مسکن ، شرایط رونق بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده است .

1 48 بازار ملک روی خط مطبوعات

روزنامه دنیای اقتصاد –  ساخت ‌وساز در ایستگاه رونق

تازه‌ ترین آمار تعداد و میزان سرمایه ‌گذاری ساختمانی مربوط به ۱۰ ماه امسال  در پایتخت نشان می‌دهد : ساخت ‌وساز پس از عبور از فاز پیش ‌رونق در نیمه نخست امسال به ایستگاه رونق وارد و در این مسیر بافت فرسوده به سکوی پرواز پروانه ‌های ساختمانی بدل شده است. ورود ساخت ‌و ساز به ایستگاه رونق طی ماه‌ های اخیر در شهر تهران از مسیر دو آمار مربوط به تعداد پروانه‌های ساختمانی و میزان ریالی سرمایه ‌گذاری ساختمانی قابل تایید است. تغییر فاز بازار ساخت و ساز از «پیش‌ رونق» به «رونق» از طریق یک رشد پلکانی طی چندین دوره زمانی در سال جاری اتفاق افتاده است . براساس آمار‌های رسمی از تیراژ ساختمانی در پایتخت ، ساخت ‌وساز واحدهای مسکونی در شهر تهران پس از گذراندن یک دوره رکود عمیق در سال‌های ۹۳ و ۹۴ که به ترتیب سقوط ساخت‌ وساز معادل منفی ۵۹ درصد و منفی ۳۴ درصد را تجربه کرد ، در سال ۹۵ معادل یک درصد رشد کرد و با کاهش عمق رکود در اواخر سال گذشته به تدریج وارد فاز پیش‌ رونق شد .

روزنامه همشهری – تکمیل مسکن مهر ۱۱ هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد

تا کنون از ۲.۳ میلیون مسکن مهر ۲ میلیون واحد آن ساخته شده ، برای تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی این طرح ۱۱ هزار میلیارد تومان دیگر لازم است.

مسوولان وعده داده ‌اند واحدهای مسکن مهر که هنوز برای تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی آن ۱۱ هزار میلیارد تومان پول لازم است تا پایان سال آینده به پایان برسد. بنا بر اعلام قائم‌ مقام وزیر راه و شهرسازی در مجموع از سال ۱۳۸۶ تاکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور ساخته شده که احداث ۲ میلیون واحد آن به پایان رسیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…