نارنجی ؛ مکمل رنگ آبی در دکوراسیون منزل

۶
11
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر علاقه دارید از رنگ آبی در دکوراسیون داخلی استفاده کنید، آن را با رنگ مکمل، نارنجی ست کنید و فضایی آرامش بخش و شادی بخش را در خانه ایجاد کنید.
مکمل رنگ آبی در دکوراسیون

آبی یکی از سه رنگ اصلی به حساب می‌آید با توجه به روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی، استفاده از این رنگ فضایی آرامش بخش در خانه به وجود می‌آورد و فضا را بزرگ تر نشان می‌دهد. استفاده از یک رنگ در دکوراسیون را سبک مونوکروم می‌گویند. در سبک مونوکروم فقط به سراغ آبی و سایه های آن می‌روید. اما اگر سبک مونوکروم را دوست ندارید یا نگران یکنواختی و سرد شدن محیط هستید باید از ترکیب یک یا چند رنگ دیگر در دکوراسیون داخلیِ آبی رنگ استفاده کنید. با خلاقیت خود می‌توانید هر رنگی را در کنار آبی به کار گیرید. در این بخش از مجله دلتا به ترکیب مکمل رنگی آبی در دکوراسیون، و در آینده به ترکیب رنگ آبی با سایر رنگ ها می‌پردازیم.

رنگ مکمل

رنگ قرمز، زرد و آبی رنگ های اصلی یا اولیه شناخته می‌شوند. این سه رنگ از ترکیب هیچ رنگی به دست نمی‌آیند. ولی با هم ترکیب می‌شوند و از ترکیب دو رنگ اصلی به مقدار مساوی، رنگ های ثانویه به وجود می‌آید؛ نارنجی، سبز و بنفش. رنگ های ثانویه، مکمل رنگ های اصلی هستند؛ یعنی از ترکیب دو رنگ ثانویه، رنگ طوسی به دست می‌آید. رنگ های مکمل یکدیگر را کامل می‌کنند و در چرخه رنگ مقابل هم قرار دارند. استفاده از رنگ های مکمل در کنار یکدیگر سبب برجسته تر دیده شدن هر دو رنگ خواهد شد. رنگ نارنجی از ترکیب زرد و قرمز به دست می‌آید و مقابل رنگ آبی قرار گرفته است. بنابراین رنگ نارنجی، به عنوان مکمل آبی شناخته می‌شود. با تغییر درجه هر رنگ، رنگ مکمل نیز به یکی از رنگ های اصلی خود نزدیک می‌شود.

ترکیب رنگ نارنجی و آبی در دکوراسیون

مکمل رنگی آبی در دکوراسیون؛ نارنجی

تلفیق رنگ گرم نارنجی و رنگ سرد آبی در دکوراسیون داخلی، تضادی زیبا در نمای داخلی خانه برقرار می‌کند. این تضاد به معنای ایجاد حس تشویش برای ساکنان نیست. بلکه از ویژگی های رنگ آبی آرامش بخشی و سکون است. آبی یادآور آسمان و نارنجی پرتوهای خورشید به هنگام غروب را در ذهن تداعی می‌کند. با انتخاب رنگ آبی و مکمل آن، یعنی نارنجی، تصویر آسمان غروب را در ناخودآگاه تشکیل می‌دهید.

رنگ آبی و مکمل آن در دکوراسیون

شادی آفرینی در ذات رنگ نارنجی نهفته است. با وجود نارنجی در دکوراسیون داخلی به جنگ افسردگی و کرختی بروید. نارنجی به رنگ خوشبختی معروف است. سردیِ آبی و گرمیِ نارنجی تعادل دمای بصری را در خانه پدید می‌آورد و چیدمان خانه شما خیره کننده خواهد بود. در کنار ترکیب آبی و نارنجی، رنگ های خنثی مثل سفید و طوسی را به جزئیات و لوازم اضافه کنید. رنگ سفید تنوع دیداری ایجاد کرده و فضا را روشن تر نشان می‌دهد. مبل سفید و کوسن طلایی در کنار تابلوهای نارنجی و رنگ آبی در لوازم، مکانی روشن و هیجان انگیز به وجود آورده است. استفاده از طرح بزرگ فیل، عمق زیادی به اتاق بخشیده است.

نارنجی مکمل رنگ آبی در دکوراسیون

ترکیب رنگ و استفاده از عناصر طراحی داخلی

الگو

سعی کنید برای اتاق خواب نارنجی پر رنگ را انتخاب نکنید و از نارنجی کم رنگ بهره بگیرید. سایه های مختلف نارنجی، نارنجی مایل به قهوه ای، در کنار آبی روشن برای دکوراسیون اتاق خواب بهتر است. رنگ های ملایم برای استفاده در دکوراسیون مدرن مناسب هستند. اگر آبی رنگ غالب دکوراسیون است، دیواری را به عنوان دیوار آکسان انتخاب و آن را نارنجی رنگ کنید. یا مانند این اتاق از کوسن و آباژور نارنجی کمک بگیرید. الگوهای آبی هندسی روی زمینه طوسی، یکنواختی را از بین برده و اتاق خوابی آرامش بخش به وجود آورده است.

الگور در در دکوراسیون آبی و نارنجی

خطوط

یکی دیگر از عناصر طراحی داخلی که نباید از آن غافل شد استفاده از خط برای رسیدن به چیدمان دلخواه است. از رنگ آبی به شکل خط در محیط استفاده کنید. در این اتاق خط حاکم است، خط های شکسته ی فرش، حرکت را تداعی و خطوط منحنی تابلوی دیواری با القای حس انعطاف و آرامش تناسب بصری ایجاد می‎کنند.

مبل نارنجی و خط آبی در دکوراسیون

نورپردازی

استفاده از نارنجی در رستوران، آشپزخانه و اتاق ناهارخوری پیشنهاد می‌شود. رنگ آبی و خطوط عمودی در این آشپزخانه فضایی کشیده و بزرگ به وجود آورده است. از عوامل دیگری که در زیبا به نظر رسیدن این آشپزخانه موثر است نورپردازی غیر مستقیم زیر کابینت است.

نورپردازی آشپزخانه در دکوراسیون داخلی به رنگ آبی

فرم

نیازی نیست از آبی و نارنجی به یک اندازه استفاده کنید، افزودن یک المان به رنگ نارنجی کافی است. این میز نارنجی به شکل دایره در فرم با آینه های دکوراتیو بالای شومینه هماهنگی دارد. لوازم چوبی با رنگ قهوه ای، تنالیته ای از رنگ نارنجی و قرمز محسوب می‌شود. در این اتاق استفاده از چار پایه چوبی و کفپوش قهوه ای رنگ در کنار این ترکیب دکوراسیون را کامل کرده است.

فرم نارنجی در دکوراسیون آبی

۶ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ق٫ظ

    بسیار زیباست

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۵ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  2. سید احمد حسینی

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۲۶ ب٫ظ

    مجله ی خیلی خوب است

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۲۴ ب٫ظ

    مجله ی خیلی خوب است

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۷ ب٫ظ

    رنگ نارنجی با سبز چطور میشه؟

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۴۷ ق٫ظ

      سلام. حتما مطلبی در این خصوص منتشر خواهیم کرد. مجله دلتا رو دنبال کنید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…