تهرانگردی

تهران قدیم را بگردیم

۷
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
عمارت مسعودیه یکی از زیباترین ساختمان‌های سلسله قاجار است که در طول تاریخ وقایعی جالب مانند تشکیل نخستین وزارت آموزش‌ و پرورش را شاهد بوده است.
تهران قدیم

برخی از مسافران و گردشگرانی که به تهران سفر می‌کنند بیشتر در پی دیدن مکان‌های قدیمی آن هستند. اگر ساکن تهران هستید و دوست یا آشنایی دارید که تازگی به تهران آمده و دوست دارد تهران قدیم را بگردد، بد نیست در این بخش گردشگری ببینیم چطور می‌توانیم گشت‌وگذاری در پایتخت داشته باشیم. تا شگفت‌انگیزترین جلوه‌های معماری تهران را از دست ندهیم. با مجله دلتا همراه باشید .

شمس العماره

موزه سینما

اکثر تهرانی‌ها خیابان ولیعصر را یکی از دیدنی‌ترین خیابان‌های تهران می‌دانند. در گوشه‌ای از این خیابان خاطره‌انگیز، عمارتی بسیار بزرگ و زیبا وجود دارد که از دوران قاجار به یادگار مانده. این عمارت امروز به موزه سینما تبدیل‌شده و در میان باغی موسوم به باغ فردوس، خودنمایی می‌کند با سر زدن به این باغ بی‌نظیر و وارد شدن به ساختمان، موزه‌ای  از صنعت  فیلم‌سازی  ایران را می‌بینید و سفری به گذشته‌ها خواهید کرد .

  • آدرس: خیابان ولیعصر، نرسیده به تجریش، باغ فردوس

موزه سینما

سرای روشن

در خیابان ناصرخسرو، یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران، ساختمانی به نام سرای روشن وجود دارد که در سال ۱۳۱۱ به‌عنوان یکی از اولین مراکز تجاری ایران ساخته شده است .

این بنا، ظاهری بسیار متفاوت با بناهای ایرانی دارد و جلوه‌هایی از معماری اروپایی و سبک معماری گوتیک را به نمایش می‌گذارد.

  • آدرس ناصرخسرو. کوچه مروی بعد از مسجد ثامن الائمه.

سرای روشن

موزه ساعت

تماشاگه زمان نام اصلی موزه ساعت است که  در شمال تهران( زعفرانیه ) قرار دارد. یک باغ لوکس که این شاهکار معماری ایرانی را در خود حفظ کرده است . رنگ آبی ساختمان و پنجره‌هایی که با نقش‌های توری شکل تزیین شده‌اند شما را به تماشا  وا‌می‌دارند و با قدم گذاشتن به درون آن محو شیشه‌های رنگی و گچ‌بری خارق‌العاده آن خواهید شد .

در این ساختمان ابزارهای اندازه‌گیری زمان از گذشته‌های دور به نمایش درآمده‌اند که بر جذابیت فضا می‌افزایند. همچنین بسیاری ساعت‌های آفتابی، مکانیکی و آبی را می‌توانید در این موزه ببینید و بشناسید.

  • آدرس: خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی

موزه ساعت

موزه آبگینه تهران

موزه آبگینه تهران، در خیابان سی تیر یعنی درست بخشی از تهران قدیم قرار دارد. این موزه مربوط به ظروف و سرامیک است که در یک ساختمان زیبای قاجاری قرار دارد . این بنای باشکوه، سبک‌های معماری اروپایی و ایرانی را درهم‌آمیخته و با استفاده از یک پلکان روسی برای اتصال طبقات، جلوه‌ای خاص از معماری را ایجاد کرده است .

  • آدرس خیابان جمهوری اسلامی، سی تیر، پلاک۵۵

موزه آبگینه

کاخ گلستان

مجموعه کاخ گلستان واقع در خیابان ۱۵ خرداد به همراه گروهی از ساختمان‌های سلطنتی متعلق به دوره قاجار در گوشه‌ای از تهران قدیم خودنمایی می‌کند و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این مجموعه درهم آمیختگی خاصی را از معماری ایرانی و اروپایی به نمایش می‌گذارد.

معماری بی‌نظیر، سالن‌های باشکوه، آینه‌کاری‌های چشم‌نواز، باغ تماشایی و بسیاری جلوه‌های دیگر در این مجموعه، می‌توانند تجربه‌ای تکرار ناشدنی برای شما باشند.

  • آدرس کاخ‌موزه گلستان: خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

کاخ گلستان

شمس العماره

اگر چه ساختمان شمس‌العماره بخشی از مجموعه‌ی کاخ گلستان است اما شاهکاری ارزشمند به شمار می‌رود و می‌توان آن را به تنهایی مورد بررسی قرارداد . ناصرالدین شاه برای آنکه به نمای پانوراما از تهران دست یابد ، دستور ساخت این بنا را داد . ساخت این بنا ۲ سال به درازا کشید  و به  عمارتی بی‌نظیر در تهران تبدیل شد . معمولاً یکی از گزینه‌های دیدن از تهران قدیم برای گردشگران عکس گرفتن از این عمارت است.

  • آدرس: خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ، کاخ گلستان

شمس العماره

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه یکی از زیباترین ساختمان‌های با شکوه سلسله قاجار است که در طول تاریخ وقایعی جالب مانند تشکیل نخستین وزارت آموزش‌وپرورش و ایجاد نخستین کتابخانه رسمی را شاهد بوده است. گچ کاری، موزاییک‌ها و باغی که این بنا در میان آن قرار دارد از دیدنی‌ترین جلوه‌های این عمارت هستند .

  • آدرس : میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان

عمارت مسعودیه

موزه مقدم

این خانه که ساخت آن به دوره قاجار تعلق دارد، ملک استاد مقدم، استاد ممتاز دانشگاه تهران، بوده است، که قدمتی تاریخی داشته و معماری قدیمی ایران را در بخش‌های مختلف ازجمله اتاق پیشخوان، اتاق گاه نگاری، حوض‌خانه، ایوان قاجار، گلخانه و… به نمایش می‌گذارد.

  • آدرس موزه مقدم: خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک۲۵۱

موزه مقدم

بازار تجریش

به هر شهر کهن که سفر کنید، بازارش یکی از جاذبه های دیدنی آن محسوب می‌شود. می‌تواند شما را به یک گردش جانانه ببرد. خوب پایتخت هم از این قاعده مستثنا نیست. بازار تجریش یکی از آنهاست. از بازارهای تاریخی تهران. در جوار آستان امامزاده صالح و در قلب محله تاریخی و خاطره انگیز تجریش قرار دارد.

بازار تجریش در منطقه شمیرانات تهران واقع شده، به تکیه مشهور تجریش و امامزاده صالح از یک سو، وَ از سوی دیگر به میدان قدس و میدان تجریش راه دارد. در واقع دو محله قدیمی را به هم می‌رساند.

از چه چیزی فرار می‌کنید؟ شما دوباره به این مکان سر خواهید زد. بازار تجرش حتی فقط قدم زدنش برایتان چنان جذابیتی ایجاد خواهد کرد که حتماً دوباره به آنجا برخواهید گشت. اصلاً یک قطب بازار گردی های ایران همین جاست و لذت بردن از جو خوب و صمیمانه آن شما را مجذوب خواهد ساخت.

شاخص 25 تهران قدیم را بگردیم

۷ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۳۹ ب٫ظ

    تهران زیباست

    پاسخ

  2. آژن

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۰۵ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  3. درویش

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۵۳ ب٫ظ

    واقعا دیدنی هستند

    پاسخ

    • گلزار

      ۱ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۳۵ ق٫ظ

      بلی همینطوره 🙂

      پاسخ

  4. نامجو

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۱۶ ق٫ظ

    دیدنی است

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۴۳ ق٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

  5. فرهاد کرمی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۲۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…