نقرس یا آرتروز ؛ بیماری مفصلی شایع

۳
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درباره بیماری نقرس یا آرتروز نقرسی چه می‌دانید؟ آیا می‌دانستید که چاقی، دیابت و حتی سنگ کلیه با این بیماری مرتبط هستند؟ با مجله دلتا همراه باشید.
نقرس

نقرس؟! شاید تا به حال نام این بیماری را نشنیده باشید؛ باید بدانید که این بیماری نوعی آرتروز است که معمولا در یک مفصل موجب تورم و درد ناگهانی می‌شود. آرتروز نقرسی به ‌دلیل تجمع اسید اوریک در یک مفصل ایجاد می‌شود و علائم خاص خودش را دارد. اگر شما هم مشکل درد مفاصل دارید، صفحه سلامتی مجله دلتا را از دست ندهید.

آرتروز

نقرس ؛ بیماری مفصلی یا آرتریت

مفاصل یکی از کلیدی‌ترین اندام حرکتی هستند که هرگونه سفتی، تورم و درد در آن‌ها می‌تواند انسان را زمین‌گیر کند. نقرس یکی از مشکلاتی است که مفاصل را درگیر می‌کند؛ این بیماری نوعی آرتروز است که از تنش، درد، قرمزی و سفتی در مفاصل ناشی می‌شود.

درواقع، افزایش بیش ‌از اندازه‌ اسید اوریک در جریان خون و تجمع کریستال‌های آن در بافت‌های بدن موجب بروز این بیماری می‌شود. کریستال‌های اسید اوریک با رسوب در یک مفصل و ایجاد تورم در آن باعث بروز درد، قرمزی، داغی و تورم می‌شوند.

علائم-نقرس

علائم نقرس چیست؟

نقرس بیشتر مفاصل اندام‌های پایینی را درگیر می‌کند. بیشترین مفصلی که معمولا درگیر این بیماری می‌شود، شست پا است. البته درگیر شدن دیگر مفاصل بدن مانند مفصل پا، زانو، آرنج، قوزک، مچ، دست‌ها یا هر مفصل دیگری در این بیماری دور از انتظار نیست.

  • درد ناگهانی در یک مفصل
  • تورم مفصلی
  • داغ شدن مفصل درگیر
  • قرمزی مفصل

نقرس-پا

علت بیماری نقرس چیست؟

در علم پزشکی، نقرس را نوع پیچیده‌ای از آرتریت می‌نامند؛ حملات ناگهانی نقرس می‌تواند ناتوان‌کننده باشد! این حملات اغلب به قدری شدید هستند که موجب بیدار شدن از خواب و احساس درد شدید می‌شوند. البته این بیماری قابل درمان است؛ علت این حملات چیست؟

۱. شرایط پزشکی

 برخی بیماری‌ها و شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا، دیابت کنترل‌نشده، سندروم متابولیک یا بیماری‌های قلبی و عروقی، شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

۲. سابقه خانوادگی

 نقرس جزء آن دسته از بیماری‌هایی است که سابقه خانوادگی در ایجاد آن نقش دارد. اگر در خانواده و نزدیکان درجه یک خود فردی مبتلا به این بیماری باشد، شانس ابتلای دیگران هم بیشتر خواهد شد.

۳. جنسیت و سن

 زنان به دلیل سطح اسید اوریک پایین‌تر نسبت به مردان، کمتر دچار این بیماری می‌شوند اما بعد از یائسگی و در نتیجه افزایش اسید اوریک، احتمال بروز آن افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، رده سنی ۳۰ تا ۵۰ سال شایع‌ترین دوران برای بروز نقرس است.

سنگ-کلیه

بیماری های مرتبط با نقرس

تیفوس و نقرس

یکی از نشانه‌های نقرس بروز بیماری تیفوس است. تیفوس گره‌ای سخت است که به ‌دلیل تجمع اسید اوریک در زیر پوست تشکیل می‌شود. تیفوس ممکن است در هر جایی از بدن مشاهده شود، اما تشکیل آن روی آرنج و غضروف بالای گوش شایع‌تر است.

سنگ کلیه و نقرس

وجود نقرس کنترل‌نشده ممکن است منجر به آسیب جدی در مفاصل و بد شکلی آن‌ها شود. همچنین تشکیل سنگ‌های کلیوی و کریستال‌های اسید اوریک در کلیه یکی دیگر از علائم تشدید این بیماری است.

در کنار مواردی که ذکر شد، بسیاری از بیماری‌های دیگر هم با نقرس مرتبط هستند؛ از جمله آن ها:

  • چاقی و اضافه‌وزن
  • دیابت
  • کلسترول بالا

درمان-نقرس

تشخیص نقرس

اگر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، در اولین مرحله سؤالاتی درباره علائم موجود از شما می‌پرسد. سپس از مایع مفصل نمونه‌برداری می‌کند تا به وجود کریستال‌های اسید اوریک پی ببرد. همچنین برای اینکه تشخیص کاملی انجام داده باشد، یک آزمایش خون از شما خواهد گرفت! بنابراین اصلا جای نگرانی نیست!

پیشگیری و درمان نقرس

 همانطور که گفته شد، معمولا دردهای این بیماری پس از استراحت شبانه به سراغ فرد می‌آید و با بروز علائمی چون تورم و التهاب تشدید می‌شوند؛ درنتیجه، اصلاح رژیم غذایی، کنترل وزن و حتی نوشیدن آب کافی می‌تواند به پیشگیری و درمان این بیماری کمک کند.

اگر پس از تشخیص پزشک و انجام آزمایش‌های لازم، ابتلا به این بیماری تأیید شود، متخصصان اغلب با تجویز دارو آن را برطرف می‌کنند؛ البته بهتر است از یک متخصص تغذیه هم کمک بگیرید.

۳ دیدگاه

  1. فرهادی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۵۴ ب٫ظ

    مواظب باشید

    پاسخ

  2. ملکی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۲۸ ب٫ظ

    ممنون از مطالب مفیدتون

    پاسخ

  3. بزرگی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۲ ق٫ظ

    مطلب مفیدی بود سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…