چیدمان ساعت دیواری در طراحی داخلی

۲
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ساعت های دیواری از جمله لوازمی هستند که با گذشت زمان تغییرات ظاهری زیادی داشتند و مطابق نیازهای زیبایی شناسانه در شکل های جدیدی تولید می‌شوند. قانونی برای استفاده از ساعت دیواری وجود ندارد اما دانستن چندین نکته می‌تواند به نصب ساعت دیواری در نقطه ای که جلوه زیبایی داشته باشد، کمک کند.
چیدمان ساعت دیواری

زمان بدون لحظه ای وقفه، می‌گذرد. برای رسیدن به اهداف و موفقیت در زندگی، باید همیشه زمان را نظر گرفت و برنامه های روزانه را با آن پیش برد. بنابراین وجود ساعت به عنوان ابزارِ نشان دادن زمان برای افراد مهم است. توجه به چیدمان ساعت دیواری در دکوراسیون منازل به عنوان یک وسیله تزیینی، سبب تنوع ظاهری در ساعت های دیواری شده است. با مجله دلتا همراه شوید.

چیدمان ساعت دیواری در دکوراسیون

چیدمان ساعت دیواری

قبل از خرید ساعت دیواری محل نصب آن را در نظر بگیرید. ساعت دیواری باید با سایر المان های موجود در دکوراسیون داخلی تناسب داشته باشد. تناسب به معنای یک شکل یا هم رنگ بودن نیست. بلکه با توجه به سبک دکوراسیون داخلی، رنگ، فرم و اندازه ساعت را انتخاب کنید. بدون در نظر گرفتن کارکرد ساعت، می‌شود از آن به عنوان یک وسیله تزیینی استفاده کرد. ساعت های قدیمی و از کار افتاده در دکوراسیون وینتج حسی نوستالوژیک به وجود می‌آورند.

ارتفاع نصب ساعت دیواری

انتخاب ساعت

هنگام انتخاب ساعت، آن را در دکوراسیون داخلی خانه فرض و سپس به خرید اقدام کنید. اگر به نتیجه کار فکر نکنید، وسیله ای به خانه اضافه می‌کنید که فقط خانه را شلوغ تر کرده است. ساعت های دیواری علاوه بر سایز، بر اساس سبک نیز دسته بندی می‌شوند؛ ساعت های مدرن، کلاسیک، مینیمال و یا آینه ای. دور از واقعیت نیست اگر ساعت دیواری را یک اثر هنری بنامیم. با توجه به فرم، طرح و رنگ های مختلف ساعت دیواری، می‌توان از آن مانند یک تابلو، برای زیبایی منزل استفاده کرد.

2 32 چیدمان ساعت دیواری در طراحی داخلی

ساعت ها از متریال متفاوتی ساخته می‌شوند و هر کدام از آن ها را می‌توان در دکوراسیون های مختلف استفاده کرد. ساعت های شیشه یا تک رنگ که حواس پرتیِ دیداری به وجود نمی‌آورند برای دکوراسیون مینیمال مناسب هستند.

ساعت های چوبی را برای دکوراسیون کلاسیک، اتاق هایی با رنگ گرم و در کنار مبلمان چوبی به کار بگیرید. اگر اتاق کوچک و تاریک است، از ساعت های آینه ای که نور را بازتاب می‌دهند، برای بزرگ تر و روشن تر دیده شدن فضا استفاده کنید. در واقع در مرحله اول نیاز را شناسایی کنید و با توجه به آن فرم ، طرح و جنس مد مورد نظر را برای رفع نقص در دکوراسیون به کار گیرید.

فرم

فرم ها معانی متفاوتی در ناخودآگاه تداعی می‌کنند. برای وارد کردن این عنصر طراحی داخلی، در دکوراسیون داخلی از ساعت دیواری کمک بگیرید.

sa چیدمان ساعت دیواری در طراحی داخلی

دایره

دایره نمادی از چرخ هستی، منبع حیات، حرکت و تکامل است. در گذشته فرم گرد را برای ساعت خورشیدی به کار می‌بردند. در واقع حرکت عقربه های ساعت همواره حول یک مرکز به صورت دوار در حال حرکت هستند. فرم دایره به خوبی روی ساعت می‌نشیند. خطوط منحنی، دارای حالتی نرم و رها هستند، بنابراین حسی از رهایی و انعطاف در فضا به وجود می‌آورند.

swa چیدمان ساعت دیواری در طراحی داخلی

مربع و مستطیل

در طراحی داخلی، دایره نماد روح و مربع سمبل جسم است. مربع و مستطیل دارای چهار ضلع هستند، همانند چهار عنصر اصلی آب، باد، آتش و خاک. استفاده از فرم مربعی حس همبستگی، قدرت و نظم را در ذهن زنده می‌کند. خطوط افقی و عمودی، تلفیقی از ایستایی و حرکت را در کنار یکدیگر قرار داده اند.

mosal چیدمان ساعت دیواری در طراحی داخلی

مثلث

مثلث تنها فرمی است که جهت دهی را نمایش می‌دهد. خطوطِ مورب مثلث حرکت و جهت را به خوبی منتقل و چشم را به حرکت وادار می‌کنند. استفاده از این فرم برای ساعت دیواری کم تر صورت می‌گیرد.

saaaa چیدمان ساعت دیواری در طراحی داخلی

سایر اشکال

به غیر از این سه شکل اصلی، سایر اشکال یا از تکیب این چند شکل تشکیل می‌شوند یا تلفیقی از خطوط هستند. از چنین ساعت های در دکوراسیون مدرن به کار می‎رود و با توجه به رنگ و خطوطی که در آن ها استفاده می‌شود، حس متفاوتی را به افراد منتقل می‌کنند.

بهترین جا برای نصب ساعت دیواری

جای نصب ساعت دیواری

برای نصب ساعت، دیواری را در نظر بگیرید که از بیش تر بخش های خانه قابل مشاهده است. دیوار پشت کاناپه، بالای کنسول و شومینه، کنار قاب عکس و جایی که از آشپزخانه نیز در معرض دید است. برای نصب ساعت روی ستون، وجهی از ستون را انتخاب کنید که به راحتی و بدون نیاز به جابه جایی بتوان ساعت را دید. می‌توانید ساعت را روی دیوار آکسان نصب کنید.

چیدمان ساعت دیواری

اگر دیوار باریک و یا ستون را برای نصب در نظر گرفته اید، ساعتی با عرض کم را انتخاب کنید . ساعت های آینه ای و بزرگ، با بازتاب نور به محیط، به بزرگتر دیده شدن فضا کمک خواهد کرد، به شرطی که در جای مناسبی قرار گیرد. همان طور که در اصول چیدمان مبلمان گفته شد، می‌توان ساعت را کانون توجه قرار داد و مبلمان را بر اساس این کانون در خانه چید.

ساعت دیواری بالای تلویزیون

ساعت دیواری، وسیله ای یاری رسان

برای افزودن کنتراست به محیط، یک ساعت با فرمی متفاوت از سایر المان های موجود در محیط استفاده و تعادل را در دکوراسیون داخلی ایجاد کنید. اگر تناسب و تعادل در دکوراسیون داخلی به هم ریخته است از ساعت استفاده کنید. یک ساعت به رنگ مشکی، در اتاقی به رنگ سفید، با ایجاد کنتراست بصری، یکنواختی را از بین می‌برد.

za 1 چیدمان ساعت دیواری در طراحی داخلی

در اتاقی به رنگ آبی که برای افزایش دمای بصری در نظر دارید المانی به رنگ گرم در دکوراسیون داخلی داشته باشید، یک ساعت با عقربه های نارنجی در کنار چندین تابلو با فرم های مشابه مشکل شما را حل می‌کند. علاوه بر فرم و ظاهر، ساعت ها از لحاظ ساختاری نیز جوابگوی نیاز ما هستند. در فضاهای اداری، بیمارستان و مدارس که ممکن است ساعت دیواری از نظر پنهان بماند، استفاده از ساعت های سقفی که از دو سمت قابل مشاهده هستند، توصیه می‌شود.

ساعت دیواری را کجا بزنیم

بعضی ها از صدای عقربه های ساعت در محیط منزل لذت می‌برند و عده ای آن را آزار دهنده می‌دانند. در انتخاب ساعت برای اتاق خواب، باید به این نکته توجه داشته باشید. اگر صدای عقربه ها را دوست ندارید ساعت های دیجیتالی را برای اتاق خواب انتخاب و آن را روی دیوار مقابل تخت نصب کنید.

فاصله ساعت دیواری از سقف

ارتفاع نصب ساعت دیواری

برای نصب ساعت دیواری، ارتفاع استانداردی وجود ندارد. ساعت را در ارتفاعی قرار دهید که به هنگام نشستن و یا ایستادن موازی با چشم قرار بگیرد. به طور معمول گفته می‌شود در خانه هایی با سقف  کوتاه ساعت را در ارتفاع پایینی در حدود ۱۵۰ سانتی متر و در خانه هایی با سقف بلند می‌توانید ساعت را تا ارتفاع ۱۶۵ سانتی متر نیز نصب کنید. این عدد با توجه به اندازه ساعت و جای نصب متغییر است.

نمی‌توان قانونی کلی برای نصب ساعت دیواری در دکوراسیون تعریف کرد، فقط با توجه به روانشناسی رنگ، توجه به نقش عناصر طراحی داخلی و کمی خلاقیت می‌توان از این وسیله جهت زیبایی و انتقال حس استفاده کرد. در بخش های بعدی به نقش سایر لوازم تزیینی می‌پردازیم.

۲ دیدگاه

  1. روزبهاني

    ۳ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۴۸ ب٫ظ

    بسیار جالب

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۳ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۵۰ ب٫ظ

      درود به شما همراه همیشگی

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…