نورپردازی در دکوراسیون داخلی، بازی نور و سایه

۱۰
17
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نور، سایه و نیم سایه، هر کدام حس متفاوتی را در دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کنند. با استفاده خلاقانه از نور طبیعی و مصنوعی، در کنار رنگ و بافت، محیطی آرامش بخش با طراحی داخلی جذاب خواهید داشت.
نورپردازی در دکوراسیون داخلی

با نورپردازی در دکوراسیون داخلی به روش صحیح، می‌توان جلوه های دیداری متفاوتی در فضای اتاق به وجود آورد. نور همان پرتو یا اشعه خورشید است که سبب دیده شدن اطراف می‌شود. کوچک ترین تغییر در نور از جمله زاویه تابش، رنگ و شدت نور تاثیر مستقیم بر فضای اطراف خواهد داشت. بدون وجود نور و بازتاب آن از اجسام به سمت چشم، تمام المان های فیزیکی غیر قابل مشاهده خواهند بود. برای آشنایی با مفهوم کلی نورپردازی با مجله دلتا همراه باشید.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

در زندگی مدرن، نور چیزی فراتر از رفع نیازهای اولیه و روشنایی است. بهره گیری فکورانه از انواع نور بر حال روحی و شادابی انسان ها تاثیرگذار می‌گذارد. با توجه به اهمیت نور در عکاسی، نقاشی و دکوراسیون داخلی، نورپردازی به هنر تبدیل شده است. بدون نور عناصر طراحی داخلی فاقد معنا خواهند بود. رنگ، الگو، فرم، خط، بافت و حتی فضا به تعاریفی انتزاعی تبدیل خواهند شد. نورِ کم در دکوراسیون داخلی احساس غم و رنج را افزایش می‌دهد. حس ترس، از ناشناخته بودنِ محیط و عدم تسلط بر اطراف نشات گرفته و در صورت کمبود روشنایی و نداشتن دید کافی، حس ترس و ابهام در ناخودآگاه شکل می‌گیرد.

با توجه به نیت ساکنان محیط و حسی که از محیط اطراف انتظار دارند، می‌توان احساسات مختلفی را در محیط به جریان انداخت. برای مثال با استفاده از نورپردازی به رنگ قرمز و با شدت کم، می‌توان اضطراب و هیجان را در صحنه نمایش تئاتر القا کرد. برای زدودن حس ترس در کودکان، چند منبع نور در دکوراسیون داخلی اتاق کودک به کار گرفته می‌شود. برای هدایت افراد، در پیاده روها، نورپردازی صحیح حائز اهمیت است. با نورپردازی خلاقانه بدون استفاده از پارتیشن می‌شود محیط را به دو قسمت تقسیم کرد.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نمایش بزرگ تر فضا

اگر شدت نوری که از گوشه های اتاق به چشم می‌رسد و همچنین نور بازتاب شده از لبه های اجسام، مناسب باشد و به خوبی صورت گرفته باشد در بزرگ دیده شدن محیط تاثیر بسزایی دارد. هر چه فرد دامنه دید بیش تری داشته باشد، فضا را بزرگ تر تصور می‌کند.

کوچک تر دیده شدن اتاق

اگر فقط یک منبع نوری، مثلا چراغ آویز، داشته باشیم کنج و فضاهای خالیِ زیر وسایل و مبلمان روشن نمی‌شود. دامنه دید کم باعث می‌شود آن مکان در ذهن کوچک به نظر برسد.

انواع نور

دو نوع نور داریم، نور طبیعی که از خورشید ساطع می‌شود، و نور مصنوعی که منبع نور آن دستگاه های الکترونیکی است.

۱.نور طبیعی

نور خورشید منبعی رایگان و دوست داشتنی در دکوراسیون داخلی و همچنین زندگی بشر به حساب می‌آید. نور ماه نیز به عنوان نور طبیعی شناخته می‌شود. منبع نور ماه، پرتو خورشید است که آن را بازتاب می‌دهد و خودِ ماه منبع به حساب نمی‌آید. باید در نظر داشت نور خورشید علاوه بر روشنایی بر دمای محیط نیز می‌افزاید. پس برای به کارگیری از نور خورشید در محیط داخلی، موقعیت جغرافیایی بنا باید در نظر گرفته شود.

هر چه به دو قطب کره زمین نزدیک می‌شویم تمایل به ساخت خانه هایی رو به خط استوا افزایش می‌یابد تا علاوه بر استفاده از نور، از ویژگی گرما بخشی نور بهره جویند. در نواحی گرم و استوایی، که خورشید تقریبا در تمام طول سال عمود می‌تابد، پنجره و نورگیرها زوایای متفاوتی خواهند داشت.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

۲. نور مصنوعی

به نوری جز نور خورشید و ماه که توسط بشر و دستگاه های الکترونیکی تولید شده است، نور مصنوعی می‌گویند.

۲. ۱ منابع نورپردازی

منبع نور طبیعی، خورشید است. اما برای نور مصنوعی منابع مختلفی وجود دارد. منابع نوری با توجه به شدت، کیفیت و کاربرد نور ویژگی های مختلفی دارند. با توجه به نیاز می‌توان از منبع نور خطی، مسطح، نقطه ای، کروی یا گسترده در دکوراسیون داخلی استفاده کرد. هر یک از این منابع ابزار خاصی دارند، مثلا ابزار مورد نیاز در نورپردازی مسطح، پنل سقفی است. برای نورپردازی به شیوه کروی، لامپ های کروی که با لوستر تزیین می‌شوند، گزینه مناسبی هستند.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

سایه

با اینکه از نور زیاد گفته شد اما نباید سایه را فراموش کرد. سایه، ناحیه تاریکی است که از قرار گرفتن یک مانع بین منبع نور و پس زمینه ایجاد می‌شود. سایه علاوه بر دکوراسیون داخلی در معماری نیز نقش دارد. فرم اشکال با ایجاد سایه، جذابیت خواهد داشت. با بهره گیری از سایه عمق به فضا افزوده می‌شود. حتی با به کار گرفتن خلاقیت در استفاده از نور و سایه می‌توان سایه هایی با ابعاد غیرمتعارف از اجسام تولید کرد. نور در کنار تاریکی معنا می‌یابد. در واقع بهترین روش برای برجسته شدن و روشن تر دیده شدن اجسام، استفاده از سایه است. با نورپردازی از بالا، زیر قاب عکس و تابلوهای نقاشی سایه ایجاد می‌شود و برجستگی در آن قسمت به وجود می‌آید.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نیم سایه

با وجود چندین منبع نور، همپوشانی در قسمت سایه ها رخ می‌دهد و تعداد سایه ها افزایش می‌یابد. به این شکل علاوه بر ناحیه تاریک، نقطه ای نیمه تاریک نیز به دست می‌آید. رنگ ها، با قرار گرفتن در سایه، نیم سایه و نور کامل، حس و جلوه متفاوتی خواهند داشت. نیم سایه بیشتر در فضاهای مناسب استراحت و آرامش، کاربرد دارد. آباژوری که کنار صندلی راحتی اتاق خواب قرار گرفته و به سمت بالا و پایین نور می‌تابد، سبب ایجاد نیم سایه در اتاق و محیطی آرامش بخش می‌شود.

رنگ

 

نور به سطوح رنگی تابش کرده، به سمت چشم منعکس و در چشم پردازش می‌شود. تفاوت شدت نور دریافتی مفهوم رنگ های اصلی را در مغز تعریف می‌کند. پس می‌توان بیان کرد که رنگ از امواج نور ناشی می‌شود. همانطور که می‌دانید با توجه به تاثیر روانشناسی رنگ در دکوراسیون، می‌توان هویت و احساسات متعددی در فضا پدید آورد. برای دریافت رنگ و پردازش صحیح در چشم، نور عنصر حیاتی است. با توجه به تعریفی که از رنگ بیان شد، با تغییر شدت، زاویه تابش و کیفیت نور، رنگ یک جسم ممکن است با فام های متفاوتی به نظر برسد.

برای مثال شما یک کوسن به رنگ قهوه ای خریداری کردید، هنگامی که به خانه می‌رسید و به آن نگاه می‌کنید با کوسن یشمی روبرو می‌شوید؛ این همان تاثیر نورپردازی در تغییر ماهیت رنگ است. بنابراین در دکوراسیون داخلی زاویه تابش نور مصنوعی و شدت ورود نور طبیعی در طول روز باید بررسی شود. با در نظر گرفتن رنگ هایی که در طراحی داخلی استفاده خواهد شد، نورپردازی محیط را با شیوه های علمی طراحی می‌کنند. در آینده به اصول نورپردازی در دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

۱۰ دیدگاه

  1. نژادی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۵۷ ب٫ظ

    قشنگه

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۰۹ ب٫ظ

      خوشحالیم که نظرتون جلب شد

      پاسخ

  2. آرین

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۵۷ ب٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۰۹ ب٫ظ

      از همراهی تون خوشحالیم

      پاسخ

  3. ملکی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۳۳ ب٫ظ

    ممنون از لطفتون

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۰۹ ب٫ظ

      لطف دارین. مرسی از حضور همیشگی تون

      پاسخ

  4. بزرگی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

    باسلیقه و عالی

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

      ممنون از توجهتون

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۰:۳۰ ق٫ظ

    چه عکسای خوشگلی

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۲ ق٫ظ

      خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفت.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…