بازار مسکن به سود ۲۰ درصد اعتنا نکرد

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

این روز ها با دو سناریو در باره پیش بینی اوضاع بازار مسکن  روبه روییم . در سناریوی نخست ، مسوولان بخش مسکن ظاهرا” از پیش‌ بینی حرکت قیمت مسکن همگام با نرخ تورم عقب نشینی کرده و اعلام کرده اند که  روند رشد قیمت مسکن در ماه‌ های آینده بالاتر از نرخ تورم خواهد بود .

و دومین سناریو ان است که  با توجه به انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد ، واسطه‌گران و متقاضیان مصرفی به سمت خرید این اوراق روانه می‌شوند و بر همین اساس دیگر شاهد رشد قیمت مسکن بیش از نرخ تورم نخواهیم بود.

اما پرسش این است که کدام یک از این دو سناریو در سه، چهار ماه آینده روی خواهد داد ؟ و آیا سناریو دیگری برای آینده بازار مسکن پیش‌بینی می‌شود؟

به گزارش مجله خبری دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین ، مسعود نجفی کارشناس بخش مسکن با توجه به  دو سناریو مطرح شده درمورد  سرنوشت بازار مسکن  می‌گوید : تاثیر نرخ ارز بر قیمت مسکن مقطعی است و مسکن از رکود خارج نمی شود.  با توجه به اینکه رکود مسکن بسیار عمیق است ، افزایش و نوسان بازار ارز نمی‌تواند باعث ایجاد شوک در این بازار شود.

او درباره احتمال وقوع سناریو دوم می‌گوید : پیش‌بینی استقبال سوداگران و واسطه گران اقتصادی از اوراق مشارکت با نرخ ۲۰درصد ، ‌درست نیست و عمده افرادی که برای خرید این اوراق اقدام می‌کنند ، قشر متوسط رو به پایین جامعه اند که نقدینگی مختصری دارند و برای دریافت چند درصد سود بیشتر این اوراق را می‌خرند.

نجفی می‌افزاید: انتشار وخرید این اوراق مشارکت تاثیری بر بازار مسکن ندارد و احتمال وقوع این پیش‌بینی و روانه شدن واسطه‌گران و متقاضیان مصرفی به سمت خرید این اوراق نادرست است.

این کارشناس بازار مسکن با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی می گوید : چند ماه پیش ، بانک مرکزی اعلام کرد که هیچ بانکی مجاز نیست نرخ سود بیش از ۱۵ درصد پرداخت کند ، اما  در اقدامی عجیب خود این بانک  به  انتشار اوراق با سود ۲۰ درصد اقدام می‌کند که این موضوع  بی‌ نظمی و هرج و مرج در سیستم بانکی را در پی خواهد داشت  و موجی از ناامیدی را در میان مردم ایجاد می‌کند.

 او درباره شرایط کنونی و چند ماه آینده بازار مسکن اظهار داشت : با توجه به اینکه نقدینگی قابل توجه دردست مردم نیست ، نمی‌توان انتظار داشت قیمت مسکن به صورت جهشی یا حبابی افزایش یابد ، اما احتمال رشد قیمت مسکن وجود دارد.

به گفته وی ، تورم چند ماه اخیر در بازار مسکن و سایر بازارها ، تورم روانی بوده است که پس از بهره‌ برداری برخی افراد ، قیمت ‌ها به حالت ابتدایی بازمی گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…