مراحل دریافت پروانه ساختمان

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اطمینان از ساخت و ساز قانونی، بهره مندی از تسهیلات بانکی، بیمه شدن کلیه عوامل ساخت و ساز در صورت بروز حوادث ساختمانی از جمله دلایلی است که افراد برای ساخت و ساز باید اقدام به دریافت پروانه ساخت کنند.
پروانه ساختمان

دریافت پروانه ساختمان یکی از اساسی ترین و مهمترین اقداماتی است که در شروع ساخت و ساز باید انجام شود. اطمینان از ساخت و ساز قانونی، بهره مندی از تسهیلات بانکی، بیمه شدن کلیه عوامل ساخت و ساز در صورت بروز حوادث ساختمانی از جمله دلایلی است که افراد برای ساختمان سازی باید اقدام به دریافت پروانه ساخت کنند. به گزارش مجله دلتا دفترچه هایی تحت عنوان «شناسنامه» که شامل پروانه و نداشتن خلاف و پایان کار می‎شود به جای پروانه ساختمان توسط شهرداری در اختیار متقاضیان قرار داده می‎شود.

پروانه ساختمان شامل چه اطلاعاتی است؟

هویت هر ساختمان و شرایط آن به طور کامل با ذکر مطالب مربوط به شهرداری صادرکننده، هویت مالک، شماره و تاریخ صدور و مشخصات زمین، محل احداث ملک، نوع مالکیت، مهندس ناظر، محاسبات و تاسیسات، ابعاد چهارگانه پلاک، کروکی و مساحت زمین، مشخصات طبقات، وضعیت پارکینگ، اصلاحات و تغییرات و نحوه تمدید عوارض گوناگون وصول شده، گواهی نداشتن خلافی و گواهی پایان ساخت از جمله مشخصات و اطلاعاتی است که در این شناسنامه ها درج شده است.

ساختمان

دستور نقشه چیست؟

زمانی که افراد تصمیم به ساخت و ساز می‎گیرند، باید با سند و برخی مدارک دیگر به شهرداری مراجعه و در صورت نبود موانع قانونی، برای آن ملک، دستور نقشه صادر شود.در واقع مرحله نخست برای ساخت و ساز ملک، گرفتن دستور نقشه از شهرداری است.

مراحل گرفتن پروانه یا شناسنامه ساختمان :

در زیر مراحل دریافت شناسنامه ساختمان شرح داده شده است ؛

۱. در مرحله اول، مالک یا وکیل ملک (فردی که از طرف مالک یا مالکان وکالت دارد) با ارائه مدارک لازم درخواست پروانه را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت می‌‎کند. این مدارک و اقدامات که برای دریافت شناسنامه ساختمانی لازم است عبارتست از : حضور همه مالکان یا یک نفر دارای وکالت از سایرین، اصل و کپی سند یا سند های ملک، کارت شناسایی (کارت ملی)، برگه تسویه‌ حساب عوارض نوسازی شهرداری سال‌های گذشته و سال جاری. با ارائه این مدارک پرونده تشکیل می‎شود.

۲. در این مرحله بازدید صورت می‎گیرد. در بازدید مواردی مانند ابعاد ملک، عرض خیابان و .. تعیین و گزارش می‎شود.

۳. دستور نقشه برای ملک موردنظر صادر شده و اطلاعاتی از قبیل مساحت ملک پس از اصلاحیه های موردنظر شهرداری، تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه در دستور نقشه ذکر می‌شود.

۴. از مهم‌ ترین مراحل صدور پروانه، نقشه معماری است که بر اساس ضوابط و مقررات شهرداری و دستور نقشه صادر شده و برای ملک طراحی می‌شود. در طراحی نقشه معماری، مواردی همچون ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها و حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ ارائه می‎شود.

۵. درخواست تعیین ناظر در دفاتر خدمات ثبت از دیگر اقداماتی است که باید صورت گیرد.

ملک

۶. چند مورد از مدارک پیش ‌نویس پروانه که با توجه به پروژه‌های خاص ممکن است لازم باشد و باید توسط مالک به دفتر خدمات الکترونیک ارائه شود شامل موارد زیر است :

  • نقشه ‌های سازه و تأسیسات برق و مکانیک همراه فرم های سهمیه خدمات ممهور به مهر مهندسان محاسب
  • قرارداد مالک و ناظر و برگه سهمیه ناظر
  • برگ تعهد رعایت اصلاحی
  • برگ تعهد تائید نمای ساختمان
  • فایل‌های نقشه های سازه، برق و مکانیک
  • برگ های تعهد مشاور ژئوتکنیک و تأییدیه گزارش خاک

۹. پس از تائید نقشه ‌های چهار رشته، پروانه ساختمان چاپ می‎شود. گاهی ممکن است در مرحله اولیه و پس از صدور دستور نقشه، به دلایلی نظیر تعیین کد صفر ملک، عرض بیشتر در ورودی و مواردی از این قبیل نیاز به دریافت نظر شورای معماری هر منطقه باشد.

زمان اعتبار پروانه ساختمان

زمان اعتبار پروانه ساختمان ۲ سال از تاریخ صدور است که تا ۲ سال دیگر هم قابل تمدید خواهد بود. مهلت پایان عملیات ساختمانی هم برحسب متراژ و تعداد طبقات است و به ‌عنوان معیار کلی حدود ۴ سال در نظر گرفته می‎شود. ممکن است در حین ساخت به دلایل مختلف نقشه معماری اولیه تغییر کند. در این صورت تحت عنوان پروانه تغییر نقشه، پروانه جدیدی صادر می‌شود.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۳۹۹ در ۸:۵۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۳۹۹ در ۸:۴۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ خرداد ۱۳۹۹ در ۴:۰۰ ب٫ظ

  4. یوسفی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …