جاذبه های دیدنی گیلان

راهنمای سفر به آستارا قبل از زمستان

۶
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
از مهم ترین بازارهای آستارا می‌توان به بازار بزرگ ساحلی، مجموعه بازارهای نور و انواع پاساژها اشاره کرد.
آستارا

هر چه از استان های شمالی کشور صحبت کنیم باز هم کم گفته ایم. انگار اصلاً زیبایی های بی وقفه‎شان تمام شدنی نیستند. آستارا یکی از مهم‌ترین شهرهای مرزی ایران و ششمین شهر پرجمعیت استان گیلان است. دیدنی‌ و به بازارهای ارزان قیمتش معروف است. خوب است قبل از اینکه زمستان بیاید و شهر سرد شود حتماً سری به آنجا بزنید. ما در این مطلب گردشگری سعی کردیم به معرفی جاهای دیدنی آستارا بپردازیم تا شما بیشتر با این شهر توریستی آشنا شوید. با مجله دلتا همراه باشید.

طبیعت گردی

آستارا

این شهر یکی از زیباترین شهرهای مرزی ایران محسوب می‌شود. مراکز خرید مرزی آن، مکان بسیار خوبی برای خرید اجناس با قیمت مناسب است. اگر غیر از خرید کردن هم قرار است به آنجا بروید، باید بگوییم جاذبه‌های طبیعی این شهر از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت گردی در ایران هستند. یکی از زیباترین جاده‌های کشور، گردنه حیران در فاصله خیلی کمی از شهر آستارا قرار دارد. که در مطلبی راجع به تفریحات این نقطه دیدنی در ایران مثل سورتمه صحبت خواهیم کرد.

سورتمه گردنه حیران

خوب است بدانید شهر آستارا از نظر کسب درآمد از طریق توریست داخلی و اقامت مسافران یکی از بهترین رتبه‌ها را در بین شهرهای ایران دارد. بندر شهر آستارا، اولین بندر خصوصی کشور و دومین منبع درآمد گمرکی در شمال کشور است. بخش بزرگی از درآمد شهر از طریق فروش اجناس در پاساژها و بازارهای مرزی تأمین می‌شود.

گردشگری حوالی آستارا

آبشار لاتون

این آبشار با ارتفاع تقریبی ۱۰۰ متر یکی از بلندترین آبشارهای ایران است و مسیر رسیدن به آن از روستای کوته کومه لوندویل در آستارا آغاز می‌شود.

آبشار لاتون

ساحل صدف

این ساحل یکی از زیباترین سواحل منطقه است و هرسال با شروع فصل گرم، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. خوب است بدانید که این ساحل از طرح سالم سازی نیز برخوردار است.

پارک جنگلی بی بی یانلو

این پارک جنگلی در غرب شهر آستارا واقع شده و بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران را شامل می‌شود.

تالاب استیل

این تالاب در مسیر جاده رشت به آستارا  قرارگرفته و اولین مکان آبی در ایران است که پرندگان مهاجر در آن توقف می‌کنند. تالاب استیل یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان است.

تالاب استیل

باغ چای عباس آباد

این باغ چای در روستای عباس آباد قرار دارد و گفته می‌شود قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این باغ زیبا فقط مرکز کشت و تولید چای در آستارا محسوب می‌شود.

قلعه شیندان (سندان)

این قلعه بر فراز کوه شیندان در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد. از قدمت دقیق قلعه اطلاعات مشخصی در دست نیست؛ اما به احتمال زیاد به پیش از ورود اسلام به ایران برمی‌گردد.

بازار گردی در آستارا

شاید یکی از بهترین قسمت سفر به این شهر همین بازارهای پر شور و ارزان قیمت آن باشد. همان‌طور که گفتیم آستارا یکی از مهم‌ترین شهرهای مرزی ایران و بزرگ‌ترین گمرک زمینی در شمال کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل بازارهای موجود در شهر پر است از اجناس گوناگون با قیمت‌های مناسب، که گردشگران زیادی را برای خرید به سمت خود می‌کشاند. از مهم‌ترین بازارهای آستارا می‌توان به بازار بزرگ ساحلی، مجموعه بازارهای نور و انواع پاساژها اشاره کرد.

بازار و پاساژ

غذاهای محلی آستارا

لَوَنَگی (مرغ شکم پر): این غذای بسیار خوشمزه شباهت زیادی به مرغ ترش دارد. برای تهیه آن از رب انار، آلوچه یا ازگیل، سبزیجات معطر محلی، مغز گردو و زرشک استفاده می‌کنند. لونگی در مراسم سنتی مردم آستارا به ویژه شب یلدا، چهارشنبه سوری و شب عید جایگاه ویژه ای دارد.

مرغ شکم پر

جغترمه: این خورشت در بیشتر شهرهای گیلان طبخ می‌شود و برای تهیه آن از مرغ، تخم مرغ، زعفران، پیاز و انواع ادویه ها استفاده می‌کنند.

بورانی پلو: بورانی همان کدو تنبل است که آن را با برنج کته طبخ می‌کنند و موادی مثل شیر، زعفران و انواع ادویه به آن اضافه می‌کنند.

باسترما پلو:

این غذا کمی به ته‌چین شباهت دارد و برای تهیه آن علاوه بر مرغ، برنج وَ زعفران، از سیب زمینی، رب آلوچه و گردو نیز استفاده می‌شود.

جزبز:

جزبز نام ترکی واویشکای گیلان است که از جگر گوسفند به همراه سیب زمینی، رب، پیاز و ادویه تهیه می‌شود.

واویشکا

آب و هوای آستارا در فصول مختلف

بهار: در فصل بهار به خصوص ماه فروردین هوای آستارا بسیار خنک و گاهی اوقات سرد است.

تابستان: در فصل تابستان هوای آستارا شرجی می‌شود؛ اما در بخش‌های کوهستانی شهر می‌توانید هوای خنک را تجربه کنید.

پاییز: اوایل پاییز آب‌وهوا بسیار متعادل است و با نزدیک شدن به اواخر ماه مهر، بارندگی در شهر افزایش می‌یابد و هوا شروع به سرد شدن می‌کند.

هوای پاییز

زمستان: در این فصل هوای شهر بسیار سرد می‌شود. چرا که آستارا در منطقه تقریباً کوهستانی قرار دارد.

۶ دیدگاه

  1. ابراهیم

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

    مطالب مندرج در مجله دلتا بسیار بسیار عالیست اگه ما هر سال به یک نقطه کشور سفر کنیم و دنبال لذت واقعی از طبیعت و بیابان و آداب و رسوم باشیم ایران خودمون برابری میکنه با خیلی از نقاط معروف دنیا

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۳ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  2. بزرگی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

    منطقه خوبیه

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۰۹ ب٫ظ

    واقعا زیباست

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۴۲ ق٫ظ

      بلی بلی 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…