اصول چیدمان مبلمان در دکوراسیون داخلی

۲
17
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ممکن است مبلی بسیار گران قیمت خریداری کنید و آن را به منزل بیاورید، اما وقتی به چیدمان خانه نگاه می‌کنید زیبا به نظر نرسد. در حالیکه دکوراسیون داخلی خانه ای با مبلی ارزان تر بسیار دلنشین است. نکته کلیدی رعایت اصول چیدمان مبلمان است که باید به آن دقت کنید.
اصول چیدمان مبلمان

رعایت اصول چیدمان مبلمان در دکوراسیون داخلی خانه تاثیر مهمی در بزرگ تر یا کوچک تر دیده شدن اتاق دارد. در مجله دلتا نکات مهم و اصول چیدمان مبلمان را به شما می‌گوییم. با ما همراه باشید.

قدم اول در اصول چیدمان مبلمان

سرویس مبلمان شامل مبل تکنفره، مبل دو نفره، کاناپه، میز جلومبلی و میز عسلی است. هر کدام از این تکه ها، در راحتی و جلوه اتاق نقش مهمی ایفا می‎کند. در اصول چیدمان مبلمان، نکاتی برای طرز قرارگیری تمام این اجزا در کنار هم بیان می‌کنیم. در آینده به بررسی جداگانه هریک از این المان ها خواهیم پرداخت.

به امکاناتی که در دست دارید توجه کنید. مبلمان شما چند نفره است؟ چه تعداد صندلی دارید؟ میز جلومبلی شما چه ابعادی دارد؟ از فضای مورد نظر به چه قصدی استفاده می‌کنید؟ در نظر دارید افراد رو به روی تلویزیون باشند یا مقابل هم قرار گیرند؟

انواع مبلمان

در انتخاب نوع چیدمان توجه به نوع مبلمانی که در دکوراسیون قرار می‌دهید اهمیت ویژه ای دارد. در واقع نمی‌توانید در یک پذیرایی کوچک با مبلمان مدل ال چینشی پراکنده در نظر داشته باشید. مبل ها بر اساس اندازه، رنگ و متریالی که در ساخت آن ها به کار رفته است سبک های مختلفی دارند. برای مثال مبل راحتی با نشیمن عریض برای جمع دوستانه و استراحت کردن مناسب است، پس این مبلمان در اتاق پذیرایی قرار می‌گیرد. اما مبل کلاسیک ارتفاعی بیشتر دارند و دارای نشیمن سخت تری هستند، در چیدمان دفاتر رسمی و اتاق مهمان از این مبل استفاده کنید. برای مبل های دسته دار در اتاق های کوچک به سختی ترکیب چیدمان مناسب میتوان در نظر گرفت، از مبل های دسته دار در فضاهای باز تر استفاده کنید. در آینده انواع مبلمان را به شما معرفی خواهیم کرد.

مسیر رفت و آمد

یک مسیر مشخص را در قسمت از خانه برای رفت و آمد مشخص کنید. این مسیر را به گونه ای انتخاب کنید که به هنگام عبور مزاحمتی برای افرادی که روی مبلمان نشسته اند، نباشد. از قرار دادن گلدان های بزرگ، میز و آباژور در این مسیر خودداری کنید.

اصول چیدمان مبلمان

اصول چیدمان مبلمان ؛ فاصله

کانون توجه

تابلویی هنری، تلویزیون، ساعت و یا پنجره را به عنوان مرکز توجه انتخاب و طبق آن ترکیب مبلمان را تنظیم کنید. اگر می‌خواهید رو به تلویزیون بنشینید، فاصله مناسب را در نظر بگیرید.

مبلمان در دکوراسیون

محیط دوستانه

چنانچه می‌خواهید محیطی دوستانه و دنج داشته باشید، باید مبلمان را روبروی یکدیگر قرار دهید. حواستان باشد فاصله از دو متر بیش تر نشود تا برای گفتگو و ارتباط، مجبور به بلند شدن از جا یا فریاد زدن نشوید.

تنوع

ممکن است دل تان بخواهد مبلمانی با اندازه های متفاوت داشته باشید. مبل بزرگ را در یک ضلع گذاشته و چندین مبل دیگر را در جاهای دیگر بگذارید. به این شکل هم تنوع ایجاد کرده‌اید و هم تناسب در فضا جریان یافته است.

اصول چیدمان مبل

کنتراست

توجه به نقش عناصر طراحی داخلی در چیدمان کمک زیادی به ما می‌کند. برای جلوگیری از به وجود آمدن نمایی کسل کننده و یکنواخت از کنتراست و خطوط در چیدمان بهره گیرید. مبلمان مربعی شکل را به دور میزی به فرم دایره قرار دهید یا میز جلومبلی مثلثی را برای مبلمان منحنی انتخاب کنید.

نقش تقارن در اصول چیدمان مبلمان

حفظ تقارن در چیدمان خانه به کلاسیک و مکان های رسمی اهمیت ویژه ای دارید. کاناپه را در وسط و مبل های تکنفره را در کنار آن قرار دهید. بر هم زدن تقارن ایرادی ندارد، به شرطی که محیط غیر رسمی باشد و به سبکی که برای دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنید بستگی دارد.

طریقه چیدمان مبلمان

کاربرد

مهم ترین اصل در طراحی داخلی در نظر گرفتن راحتی و کاربردپذیری است. ارتفاع مبلمان، میز جلومبلی و میز عسلی را متناسب با فیزیک بدنی افراد خانواده انتخاب کنید. اگر فرزند کوچک دارید، یک میز با ارتفاع کم برای او در کنار مبل قرار دهید. فاصله ی میز عسلی و مبل را به اندازه ای تنظیم کنید که بتوانید به راحتی پاهای خود را روی زمین بگذارید.

۲ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۵ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۸ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۳۲ ق٫ظ

      ممنون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…