گل مژه ؛ مهمان ناخوانده چشم

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گل‌مژه کوچولوی سرخی که چند روزی مهمان چشم و پلک‌های شما می‌شود؛ البته با روش‌های خانگی این مسئله قابل درمان است؛ با مجله دلتا همراه باشید.
گل-مژه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در ابتدای صبح با درد چشم از خواب بیدار شده باشید و احساس کنید توده‌ای قرمز و سفت چشم شما را اذیت می‌کند؛ این بیماری چیزی جز گل‌مژه نیست؛ یک کوچولوی دردناک، قرمز رنگ و تازه‌وارد که البته قابل درمان است؛ با مجله دلتا همراه باشید.

درمان-گل-مژه

گل مژه چیست؟

گل‌مژه چشم ظاهری مانند یک جوش روی پلک‌ها دارد و باعث درد و التهاب در چشم می‌شود؛ این التهاب‌ها روی پلک پایین و بالا قرار دارند.

درواقع این بیماری یک عفونت حاد از غدد ترشحات پلک است؛ اغلب، باکتری‌ها می‌توانند وارد آن شوند و غدد چربی پلک بالا و پایین را عفونی کنند که این مسئله باعث التهاب، درد و قرمزی پلک و حتی قرمزی چشم می‌شود.

تفاوت گل مژه با شالازیون

برآمدگی پلک، ژاله چشم یا شالازیون عارضه تورم بدون درد پلک است.

برآمدگی پلک یکی دیگر از توده‌های لبه پلک است که در ابتدا ظاهری شبیه گل‌مژه دارد؛ اما نباید آن را با گل‌مژه اشتباه گرفت. شالازیون برجستگی کوچکی در لبه پلک در زیر پوست است که در اثر انسداد مجرای خروجی غدد ترشح‌کننده چربی پلک و تجمع مواد ترشح‌شده در غده ایجاد می‌شود.

شالازیون ممکن است در ابتدا ملتهب باشد و باعث ایجاد درد و قرمزی شود که در این حالت شبیه گل‌مژه ‌است. اما پس از مدتی درد و قرمزی فروکش می‌کند و توده متورمی در لبه پلک باقی می‌ماند. اندازه این برجستگی ثابت نیست و ممکن است به تدریج بزرگتر یا کوچکتر شود. معمولاً شالازیون از ابتدا فقط به صورت یک توده برجسته ظاهر می‌شود و با درد و قرمزی همراه نیست.

علت-گل-مژه

علت گل مژه

چرا گل‌مژه می‌زنیم؟ اصلی‌ترین علت گل‌مژه چشم، عفونت باکتریایی است؛ به دنبال این عفونت، باکتری‌ها در فولیکول مژه ایجاد شده و به قسمت‌های داخلی‌تر پلک وارد می‌شوند؛ البته عوامل دیگری هم باعث تحریک و آلودگی پلک چشم و ایجاد گل‌مژه می‌شوند:

  • استفاده از لوازم آرایشی فاسد
  •  بهداشت نامناسب پلک‌ها
  • بیماری‌های التهابی پلک، مانند بلفاریت که باعث ایجاد التهاب می‌شود.
  • استرس
  • تغییرات هورمونی

علائم-گل-مژه

علائم گل مژه

علائم و نشانه‌های گل‌مژه شامل موارد زیر هستند:

  • یک توده در پلک بالا یا پلک پایین
  • ورم موضعی پلک‌ها
  • درد
  • قرمزی
  • حساسیت به لمس شدن
  • پوسته پوسته شدن حاشیه پلک
  • سوزش در چشم
  • خراب شدن پوست پلک
  • تاری دید
  • وجود مخاط چشمی

گل-مژه-چشم-و-پلک

پیشگیری از گل مژه

اگر شما به این بیماری مبتلا شده‌اید، باید بدانید که درمان آن بسیار ساده است؛ رعایت نکات بهداشتی تا حد زیادی می‌تواند شما را از این وضعیت خلاص کند.

  • مثلا حتما در طول روز دست‌های خود را بشویید.
  • از وسایل آرایش مطمأن استفاده کنید.
  • با لنزهای آلوده چشم خداحافظی کنید.
  • اگر چشم یا پلک شما بیماری خاصی دارد، برای درمان آن حتما اقدام کنید.

البته در این میان درمان‌های خانگی هم می‌توانند تا حد زیادی درد و سوزش ناشی از این بیماری را التیام دهند اما راه حل اصلی مراجعه به پزشک است.

چای-سبز-و-کیسه-ای

روش های خانگی درمان گل مژه

اگر به این بیماری مبتلا شده‌اید، روش‌های خانگی زیر می‌توانند درد شما را تسکین دهند:

۱. چای کیسه ای

چای کیسه‌ای را به مدت یک دقیقه در آب گرم خیس کنید؛ سپس چای را روی گل‌مژه بگذارید، تا زمانی که کیسه سرد شود.اگر گل‌مژه، درون پلک است، چای کیسه‌ای را روی پلک قرار دهید.

۲. چای سبز

خواص آنتی‌اکسیدان و ضد التهابی چای سبز به کاهش درد و التهاب ناشی از گل‌مژه کمک خواهد کرد. همچنین اسید تانیک همراه با دیگر مواد مغذی در چای سبز به جلوگیری از عفونت و التیام سریع پلک کمک خواهد کرد.

۳. کمپرس گرم و حوله

حرارت ایجاد‌شده با قرار دادن کمپرس گرم بر روی ناحیه چشم آسیب‌دیده به افزایش گردش خون کمک خواهد کرد و در نتیجه پارگی را افزایش می‌دهد تا چرک تخلیه شود؛ همچنین انجام این روش، درد، ورم و پف چشم‌ها را کاهش می‌دهد.

۴. آب سیر

سیر به عنوان یک مسکن عمل می‌کند و در نتیجه خارش پوست را کاهش می‌دهد؛ این کار روند ریکاوری بدن را بالا می‌برد و همچنین خطر ابتلا به عفونت چشم را به خاطر ویژگی ضد باکتریایی بودن کاهش می‌دهد.

برای تهیه این آنتی‌بیوتیک قوی، ابتدا سیر را له کنید و شیره به دست آمده را به آرامی و با استفاده از پد نرم بر روی گل مژه‌ها بمالید؛ این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا درد و عفونت  گل‌مژه شما تسکین پیدا کند.

۵. تخم گشنیز

تخم گشنیز خواص ضد التهابی عالی دارد که به رهایی از ورم، قرمزی و درد در پلک چشم‌ها کمک زیادی می‌کند.

۶. زردچوبه

زرد‌چوبه یک ترکیب عالی به نام کرکیومین دارد که با خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی، گل‌مژه را تسکین می‌دهد. همچنین عفونت پلک و چشم با استفاده از این ادویه از بین می‌برد؛ شما می‌توانید از مخلوط آب با زردچوبه به عنوان ضماد استفاده کنید.

۷. آلوئه ورا

آلوئه‌ورا غنی از خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و به شما در کاهش قرمزی، التهاب، تورم و درد ناشی از عفونت چشم و پلک کمک می‌کند؛ این گیاه پوست را تسکین می‌دهد؛ در نتیجه فرایند التیام عفونت سرعت پیدا می‌کند.

۸. سیب زمینی

قرار دادن چیزی که خنک و تازه است، قطعا باعث می‌شود که چشم و پلک شما کمتر اذیت شود. خواص ضد التهابی سیب‌زمینی خام به منقبض شدن بافت چشم کمک می‌کند و در نتیجه خارش پوست در این ناحیه را کاهش می‌دهد. همچنین مقدار نشاسته موجود در سیب‌زمینی به کاهش درد، تورم و التهاب در ناحیه چشم آسیب‌دیده کمک خواهد کرد.

بنابراین، قبل از مبتلا شدن به این بیماری که اول از همه چشم و پلک‌های را درگیر می‌کند؛ باید نکات بهداشتی گفته شده را حتما رعایت کنید تا چشم‌ها از عفونت و آلودگی محیط اطراف در امان بمانند؛ مثلا شما می‌توانید چشم‌های‌تان را با شامپو بچه بشویید. اگر درمان‌های خانگی درد و سوزش یا عفونت شما را کم نکرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. شمس

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۵۷ ب٫ظ

    عالی بوده

    پاسخ

  2. شمس

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۵۵ ب٫ظ

    بسیار خوب وقابل استفاده بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…